جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلا برقرار

حوزه/ امام جمعه موقت گرگان به موانع رشد انسان اشاره کرد و گفت: از جمله موانع دستیابی انسان به تکامل، «جلوه های دنیاست»، بر اساس روایات علاقمندی به دنیا ریشه تمامی گناهان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از گرگان، حجت الاسلام قربانعلی برقرار، در اولین نشست اخلاقی تربیتی سال تحصیلی جدید که در جمع طلاب مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان برگزار شد، با استناد به آیه ۲۷ سوره مبارکه اعراف به بحث پیرامون «موانع رشد انسان در مسیر تکامل» پرداخت و بیان کرد: انسان فطرتاً بدنبال این است که متخلق به اخلاق الهی و مودب به آداب الهی باشد ولی انسان هایی که در این مسیر به مقامات عالی دست یابند، کم هستند.

وی به موانع رشد انسان اشاره نمود و ادامه داد: از جمله موانع دستیابی انسان به تکامل، «جلوه های دنیاست»، بر اساس روایات؛ علاقمندی به دنیا ریشه تمامی گناهان است، چه بسا انسان های پاک و متقی همچون بلعم باعورا که جلوه های دنیایی آنان را زمین زده است؛ البته دلبستگی به دنیا بد نیست، بلکه تعلق و وابستگی به دنیا مورد مذمت قرار گرفته است.

استاد حوزه گرگان، «شیطان» را از دیگر موانع رسیدن انسان به رشد و تکامل دانست و افزود: هیچ گاه از وسوسه های شیطان غافل نباشید چراکه قسم یاد کرده که انسان را فریب دهد چنانچه آیه ۸۲ سوره مبارکه ص بر این مطلب دلالت دارد.

حجت الاسلام برقرار جنگ شیطان با انسان را جنگی نابرابر دانست و با توجه به تفسیر ۲۷ اعراف از سید بن طاووس خاطرنشان کرد: انسان در مقابل دشمنی همچون شیطان، باید به سنگری پناه ببرند که شیطان او را نبیند که آن سنگر و پناهگاه، بینایی و بصیرتی است که از لطف و فیض ذات اقدس الهی سرچشمه می گیرد که بر اساس آیه ۲۰۱ اعراف به تقواپیشگان عطا خواهد شد.

وی «هوای نفس» را از دیگر موانع پیشرفت انسان در مسیر تکامل برشمرد که به تعبیر نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم، بتی بزرگتر از هوای نفس در تاریخ ثبت نشده است که بشر در مقابل او به سجده افتد.  

امام جمعه موقت گرگان با ذکر تجربیاتی از دوران طلبگی خود خطاب به طلاب توصیه کرد: سعی کنید تعلیم و تعلم شما برای رضای خدا باشد و با انگیزه الهی همراه باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    0 0
    که الحمدلله هیچیک از مسوولان نمایندگان مجلس و ... کوچکترین علاقه ای به زخارف دنیوی نداشته و ندارند و برای جیفه بدبوی دنیا یکدیگر و مردم را تکه پاره نمی کنند.