جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خانم معصومه سادات صادقی، مدیر مدرسه علمیه الزهراء(علیهاالسلام)

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران با بیان این که باور داشتن به عالم غیب نکته محوری در همه شئون زندگی ما است، گفت: وقتی ارتباط با عالم غیب و باور داشتن به عالم غیب در ما ضعیف شد، شبهات برای ما زیاد می شود و در صورت تقویت باور به عالم غیب سوالات و شبهات ذهنی ما از بین می رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، خانم معصومه سادات صادقی، مدیر مدرسه علمیه الزهراء(علیهاالسلام) تهران، در اولین جلسه اخلاق عمومی سال تحصیلی جدید که صبح امروز با حضور طلاب این مدرسه برگزار شد، با اشاره به فرازی از زیارت جامعه کبیره گفت: در زیارت جامعه کبیره در وصف ائمه (علیهم السلام) می خوانیم «وارتضاکم لغیبه» ، این نشان دهنده تفاوت مقام رضا و ارتضاست.

وی ادامه داد: مقام ارتضا بالاتر از مقام رضاست، به همین دلیل به حضرت علی (علیه السلام) می گویند علی المرتضی.

صادقی افزود: وقتی فرد نسبت به امری رضایت اختیاری دارد این ارتضاست. زمانی که انسان از صمیم قلب به چیزی رضایت دارد و آن را پذیرفت، و مقام رضای خود را به جایگاه کمال آن رساند، این مقام ارتضا می شود. مرتضی بودن بالاتر از مرضی بودن است.

مدیر مدرسه علمیه الزهراء(علیهاالسلام) تهران ضمن بیان ویژگی «واختارکم لسره» افزود: بعضی افراد حافظ سر می شوند اما وقتی برای سر انتخاب می شوند این مقام بالاتر است. بعضی افراد می توانند حافظ سر و غیب شوند اما انتخاب شدن برای سر و غیب مخصوص اهل بیت(علیهم السلام) است.

وی در ادامه گفت: خداوند عالم غیب را برای فردی اظهار نمی کند مگر اینکه به مقام ارتضا رسیده باشد. این عالم به غیب بودن اول در وجود پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) است و سپس به تبع ایشان در وجود ائمه (علیهم السلام) است.

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: باور داشتن به عالم غیب یک نکته محوری در همه شوون زندگی ماست. شبهاتی که در زنددگی ما وارد می شود به بخاطر باورنداشتن به عالم غیب است.

صادقی ادامه داد: ما اینقدر درگیر عالم شهود و عالم معادلات زندگی خود شده ایم که کلاً از معادلات عالم غیب غافل شده ایم در حالی که هر لحظه از زندگی در عالم غیب جایگاهی دارد. نماز غفیله را که می خوانیم در واقع با ذکر «و عنده مفاتح الغیب» داریم بیان می کنیم که خدایا من این نماز را می خوانم تا از غفلت بیرون بیایم. اینقدر درگیر عالم شهود شده ام و غفلت کرده ام که این نماز را می خوانم تا از این عفلت بیرون بیایم، لذا گواهی می دهیم که غیب دست خداست.

وی افزود: وقتی ارتباط با عالم غیب و باور داشتن به عالم غیب در ما ضعیف شد، شبهات برای ما زیاد می شود و در صورت تقویت باور به عالم غیب سوالات و شبهات ذهنی ما از بین می رود.

مدیر مدرسه علمیه الزهراء(علیهاالسلام) درباره جایگاه ائمه (علیهم السلام) خاطرنشان کرد: برای اینکه ائمه (علیهم السلام) به این عالم غیب و کمال آن برسند، لازم است به مقام بالاتری از مقام رضا برسند که همان مقام ارتضاست.

وی در ادامه با اشاره به معنای عالم غیب گفت: عالم غیب بر خلاف عالم شهادت، چیزی است که با حواس ظاهری ما ادراک نمی شود و به تعبیری می توان عالم غیب را حوزه استحفاظی خدا دانست. حوزه سیطره اختصاصی و دست نیافتنی خداوند متعال.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به وظایف طلاب افزود: وظیفه ما طلبه ها در تبلیغ این است که جایگاه عالم غیب را به گونه ای برای مردم تبیین کنیم که برای آنها قابل درک باشد. وقتی مردم به این جایگاه رسیدند بسیاری از شبهات برای آنان حل خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: باورنداشتن به عالم غیب، دینداری ما را مورد خدشه واقع می کند، لذا تا این مورد را درست نکنیم، نمی توانیم این خدشه را برطرف نمائیم.

مدیر مدرسه علمیه الزهراء(علیهاالسلام) تهران با بیان نسبی بودن غیب، گفت: غیب نسبی است. برای بعضی افراد یک امر می تواند غیبی باشد ولی برای یک عده دیگر غیبی نیست. مسائلی که غیب مطلق است مخصوص خداوند است اما در مورد بندگان خدا، مسائل غیبی نسبی است.

صادقی در پایان ضمن بیان راهکار رسیدن به این مقام گفت: فرد در صورتی می تواند به این مقامِ باور به عالم غیب برسد که عبودیت و اطاعت بی چون و چرا داشته باشد.

خبرنگار: فاطمه فرح زادی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha