سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سیدعباس صالحی

حوزه/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که اربعین حسینی نمادی از اقتدار ملی برای دو کشور ایران و عراق است، گفت: یکی از جهات ترکیبی اربعین خودآگاهی و انسان دوستی است که این مسئله به وفور در راهپیمائی اربعین قابل درک است.

به گزارش خبرنگاز خبرگزاری «حوزه» در تهران، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین اختتامیه پنجمین دوره جایزه بین المللی اربعین که امروز در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با اشاره به ویژگی های فراساختاری اربعین، گفت: اربعین حسینی یک پدیده فرهنگی و اقتصادی است و از جهت دیگر یک مناسک فراساختاری است که با ساختارهای دیگر تفاوت ویژه ای دارد.

وی با بیان شاخصه های ویژه اربعین، افزود: اربعین دارای زوایای گوناگون فرهنگی و اجتماعی که دارای مناسک مختلف و گوناگونی هستیم و این فراوانی های فرهنگی و اجتماعی بی بدیل است که میدان عمل و تاثیر گذاری خود را دارد.

صالحی افزود: ویژگی دیگر اربعین که هر چقدر از آن می گذرد عممق میدا می کند ترکیب سازی هایی است که در مناسک اربعین مشاهده می کنیم.

وی با بیان ویژگی های دیگر اربعین توضیح داد: اربعین هم مناسک دینی است و هم یک منسَک سیاسی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اربعین یک اقتدار دینی و مذهبی و هم یک اقتدار ملی برای دو کشور ایران و عراق است.

وی گفت: یکی از جهات ترکیبی اربعین خودآگاهی و انسان دوستی است که در آن این مسئله به وفور پیدا می شود و اینکه هم عشق خداوند و هم عشق اهل بیت علیه السلام در آن متبلور است.

صالحی در پایان با بیان این که اربعین با این ویژگی ها و ترکیبات خود می تواند در فضای معرفتی و اجتماعی نقش آفرین باشد، خاطرنشان کرد: در راهپمایی اربعین مسائل کم نظیری مثل مهربانی و نوع دوستی، مهرورزی و میزبانی در اربعین مشهود است و اینها از ترکیبات خاص این مراسم است.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha