پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نجف لکزایی

حوزه/ امام امام موسی صدر در مقابل اسرائیل محکم ایستاده و حرف زده است و لحظه ای از آرمان و ارزشها عقب نشینی نکرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه  حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی پایگاه تحصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد با بیان این که باز نمایی آثار امام موسی صدر  3 سال طول کشید گفت: امام موسی صدر رهبر اقتدار آفرین است؛ نگاهش به رهبری و امت اسلامی و دولت اسلامی نگاه اقتدار آفرین است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: برای همین است وقتی وارد لبنان می شود و شرایط شیعیان را می بیند آرام و قرار نمی گیرد و همه تلاش خود را برای بهبود وضعیت شیعه و عزت آفرینی شیعه و ارتقاء دیگران به کار می گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهارداشت: سعی شد ارتباط دینی و آموزش دینی با نگاه عزت آفرین باشد و این نگاهی است که بیش از گذشته به آن نیاز داریم و اگر پیروان امت به عزت نیاز دارند، مرهون رهبران اقتدار آفرینی مانند مرحوم صدر، امام راحل و رهبر انقلاب است.

وی بابیان این که می توانیم یک آموزه اسلامی را عزت مندانه و یا ذلیلانه بفهیم ابراز داشت: امام موسی صدر توانست در فهم لایه های مانند سیاست های کلان، سیاست های بخشی، آموزه های دینی تاکتیکی و تکنیکی از هم تفکیک قائل شود.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی گفت: ایشان از معدود متفکران دینی است که وقتی اجزاء دین را تفکیک می کند، می گوید دین چهار بخش است  که آخری آن فرهنگ است  و برای همین وقتی وارد سیاست بخشی می شود به خوبی از فرهنگ استفاده می کند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: ایشان معتقد است زمانی بحث انفاق مطرح می شود که جامعه وارد فاصله طبقاتی شود و ثرومندان به فقراء توجهی نکنند و اگر این کار ادامه پیدا کند، ممکن است  فقراءعلیه ثروتمندان وارد عمل می شوند و مشکلاتی ایجاد شود، اما وقتی انفاق می شود این مشکل از بین می رود.

این استاد دانشگاه اظهارداشت: ایشان معتقد بودند که بخشی از آموزه دین تاکتیکی هستند، مانند تقیه؛‌ یعنی خودشان اصالت ندارند .

وی بیان کرد: همگرایی، هماهنگی، هم کاری، هم بستگی و پیوستگی واژه هایی است که در زندگی امام صدر زیاد دیده می شود و زندگی و رفتار واعمالشان  این شاخصه را در خود داشته است. ایشان در تعامل با ملت ها و مردم و حتی کلیسا اصل را بر همگرایی قرار می دهد و تمایزی عمل نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی گفت: شاخصه دیگر زندگی امام موسی صدر این است  که نظر و عمل ایشان با هم هماهنگ بود حتی این هماهنگی در درون خانواده شیعه هم به چشم می خورد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه افزود: محور و شاخصه دیگر زندگی این مجاهد همکاری، تعاون و تبادل است. سفر و تحصن شان در میان امت اسلامی برای این بود که تعارض ها را از بین ببرد و ایجاد تعاون کند.

این استاد دانشگاه اظهارداشت: محور دیگر همبستگی است که امام موسی صدر درخود تجلی داد، اما وابستگی در ارتباط با نظام سلطه است.در الگوی همبستگی شاهد نوعی انسجام برای تحقق اهداف متعالیه می باشیم. امام موسی صدر این کار را به خوبی انجام می داد.

وی بیان کرد: امام موسی با پادشاهی ملاقات انجام می دهد، این مسئله دو نوع نگاه می تواند داشته باشد، همبستگی و وابستگی. همه این محورها برای تحقق عدالت است، ولی  امام موسی صدر در مقابل اسرائیل محکم ایستاده و حرف زده است و لحظه ای از آرمان و ارزشها عقب نشینی نکرد.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی گفت: مسیر امت اسلامی درهمین واژه ها است و اگر به این واژه ها توجه نشود، جامعه اسلامی به سمت انحطاط پیش خواهد رفت.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha