سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
محسن قرائتی

حوزه/ استاد حوزه با اشاره به تفاوت فاحش زمین های دانشگاه قم و کل حوزه های علمیه از این همه تبعیض در زمینه امکانات سخت افزاری انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور امروز دهم مهرماه در سی و چهارمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور که به میزبانی دانشگاه قم برگزار شد، گفت: قرآن کریم مانند دریاست و باید در دریای قرآن شنا کنیم تا به درک عمق مفاهیم قرآن دسترسی پیدا کنیم.

وی با اشاره به آیه « کُونُواْ رَبَّانِیِّینَ بِمَا کُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتَابَ وَ بِمَا کُنتُمْ تَدْرُسُونَ» گفت: خداوند در آیه 79 آل عمران می فرمایند که اگر می‌خواهید به ربانی بودن برسید باید دائما با قرآن مانوس باشید.

حجت الاسلام قرائتی بیان کرد: دانشجویان خود را فقط محدود به قرائت یا حفظ قرآن نکنند بلکه تلاش کنند تا در همه زمینه‌های قران حضور داشته باشند و روح و جان آنان با قرآن مانوس شود، علاوه بر آن اسلام شناس باشید و اصل قرآن کریم را درک کنید.

استاد قرآن یادآورشد: عدالت در حال حاضر برقرار نشده‌است و نمونه بارز بی عدالتی در تخصیص زمین به دانشگاه قم در مقایسه با مدارس علمیه است؛ انصاف نیست که دانشگاه قم چندین هکتار زمین بلا استفاده دارد اما وسعت زمین‌های کل مدارس حوزه علمیه به دو هکتار نرسد.

وی تصریح کرد: خداوند در آیه «تَنْزِیلًا مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَی، بیان می کند که (این قرآن) از سوی کسی نازل شده که زمین و آسمان‌های بلند را آفریده‌است؛ ما به درستی سراغ قرآن نرفتیم و نتوانستیم آن‌گونه که شایسته قران است، حق آن را ادا کنیم، برای مثال در کتب تخصصی رشته حقوق چند آیه قرآن در مورد حقوق و قضا آمده‌است؟ با وجود اینکه ۲ هزار و ۶۰۰ نکته حقوقی در قرآن کریم موجود است.

حجت الاسلام قرائتی با ذکر این مطلب که شاهد تعدد رشته‌های دانشگاهی هستیم ولی از تفاسیر و آیات قرآنی تهی است؛ ما برای هر رشته‌ دانشگاهی نیاز به تفسیر قرآن کریم متناسب با محتوای رشته داریم، علما و روحانیونی که در نهاد رهبری هستند آیا می‌توانند این کار را انجام  دهند؟،برای مثال برای رشته حقوق نیاز به استخراج آیات قرآن کریم در خصوص حقوق و قضا داریم اما متاسفانه روحانیون و طلاب در این زمینه کوتاهی کردند.

وی با ذکر این مطلب که آیات و روایات بی شماری در خصوص امنیت شهری و جنگ .. در قرآن کریم وجود دارد که باید در دانشکده‌های انتظامی و در قالب کتب درسی به دانشجویان تدریس شود، گفت: اما چون تفسیر آیات و روایات مخصوص این رشته وجود ندارد، فرصت آموزش و یادگیری آنان نیز از دانشجویان گرفته شده‌است.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه موانع موجود مانند مراسم‌های سنگین و مهریه و.. ازدواج جوانان را دشوار کرده‌است، تاکید کرد: در قرآن آمده‌است:« قَالَ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُنْکِحَکَ إِحْدَی ابْنَتَیَّ هَاتَیْنِ عَلَی أَنْ تَأْجُرَنِی ثَمَانِیَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِنْدِکَ وَمَا أُرِیدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ؛ شعیب گفت من می‏ خواهم یکی از این دو دختر خود را به نکاح تو در آورم به این [شرط] که هشت‏ سال برای من کار کنی و اگر ده سال را تمام گردانی اختیار با تو است و نمی‏ خواهم بر تو سخت گیرم و مرا ان شاء الله از درستکاران خواهی یافت؛ سوره قصص/۲۷» .

وی ضمن اعلام مخالفت با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها گفت: تعطیلی پنج‌شنبه‌ها یک قانون غلط است که در کشور رایج است زیرا بخش عمده‌ای از عمر انسان در این روزهای تعطیل به هدر می‌رود.

مفسر قرآن کریم در خصوص اهمیت علم آموزی بیان کرد: علم باید جهت‌گیری مناسبی داشته‌باشد تا مفید واقع شود؛ معدن علم قرآن کریم است لذا علم و عمل باید متناسب با یک‌دیگر باشند.

وی گفت: در زمان پیامبر گرامی اسلام، ابزار تولید مثل شتر حامله و.. به عنوان پاداش مسابقات ورزشی به ورزشکاران اهدا می‌کردند اما امروزه مدال و کاپ قهرمانی به برگزیدگان مسابقات ورزشی اهدا می‌شود که هیج سود و فایده‌ای برای این شخص ندارد.

حجت الاسلام قرائتی یادآورشد: جوانان باید خودشان به فکر باشند زیرا هیچ کس دیگر به فکر آنها نیست، خود را محدود به مراسم‌های رسمی مثل مسابقات قرآنی نکنید و فقط به این جلسات قانع نباشید و فعالیت خود را در راستای قرآن کریم گسترش دهید زیرا قدم به قدم زندگی انسان‌ها باید قرآنی باشد.

وی ادامه داد: جوانان خود را محدود به درس خواندن نکنند، یکی از مشکلات اصلی که گریبان جوانان را گرفته‌است مدرک گرفتن آنان بدون فراگیری علم است، کسی که مهارت ندارد نمی‌تواند شاغل شود و کسی که نتواند شاغل باشد پول ندارد و کسی که پول ندارد چگونه می‌تواند ازدواج کند؟ و این سیر تا آخر ادامه خواهد داشت.

قرائتی با اشاره به قانون « قطع دست سارق» گفت: قوانین باید ریشه عقلی داشته‌باشند در غیر این صورت باید آن قانون را حذف کرد و قانون قطع دست دست سارق بسیار خشونت آمیز است؛  ۲۶ شرط برای قطع دست سارق باید جمع شود تا بتوان حکم قطع دست صادر شود، قفل یا دیوار را خراب کرده‌باشد، دو شاهد حین سرقت وجود داشته باشند و خود سارق حکم قطع دست را نداند از جمله شروط در این حکم است.

مفسر قرآن کریم تاکید کرد: جوانان هر ان چیزی را که می‌شنوند نباید بدون سند و مدرک باور کنند و بلکه باید در آن زمینه تحقیق و تفحص کنند تا از صحت و سقم خبر مطلع شوند؛ متاسفانه امروزه وقت زیادی در حوزه و دانشگاه تلف می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha