جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
هفتمین هم اندیشی مدارس حافظین کشور

حوزه/ معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه گفت: طرح راه اندازی مدرسه سطوح عالی قرآنی در دستور کار قرار دارد که در صورت موافقت در صدد راه اندازی این مدرسه در قم هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین حمیدملکی در آیین اختتامیه هفتمین هم اندیشی مدیران و معاونین آموزش مدارس حافظین کشور در قم اظهارکرد: رسالت طلبگی و نگاه حوزوی ما نباید در فراگیری علوم دیگر تحت شعاع قرار گیرد چرا که ممیزه ما از دیگر فراگیران علوم متعدد حوزوی بودن و روحیه معنوی است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: امروز آمارها و تحقیقات نشان می دهد که طلابی که در مدارس قرآنی مشغول به فراگیری علوم و معارف اسلامی هستند نسبت به سایر طلاب هم از نظر دانشی و معرفتی رشد مضاعفی داشته اند و لذا باید تلاش کنیم تمام مدارس را قرآنی کنیم.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به نهایی شدن ویراست سوم طرح جامع تربیتی اشاره کرد و گفت: تربیت یک امر انضمامی و بخشنامه ای نیست، بلکه تربیت یک امر اتحادی و مدیر ما باید با رفتار، گفتار و حرکاتش طلبه را تربیت کنند کما اینکه اساتید ما در عین اینکه معلم هستند مربی نیز باشند و پدرانه طلاب را تربیت کنند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: مدیران، اساتید و کادر مدارس می بایست با یک نگاه تربیتی و تلاش برای تحقق این ترکیب اتحادی نسبت به امر تهذیب و تربیت نگاه ویژه ای داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی به محوریت سخنان و نشست های عمومی و اداری خود با طلاب و کادر مدارس علمیه اشاره کرد و ادامه داد: در مدارس علمیه سراسر کشور تمام مطالبات تربیتی و تهذیبی حوزه علمیه از مدیران مدارس می باشد، لذا مدیران مدارس باید نگاه و دغدغه تربیتی و تهذیبی داشته باشند.

وی تاکید کرد: مساله تهذیب و تربیت سخت، دیربازده و بسیار ضروری است و نباید نسبت به تقویت آن کم کاری کرد، چرا که به مسأله مراقبت اعمال، نیّات و رفتار افراد بر می گردد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه باید تلاش کنیم به قول گذشتگان «قرآن را سر سفره طلاب بیاوریم»، تصریح کرد: تربیت در دیدن، لمس کردنی و اسوه بردار و الگو پذیر است. آنچه من فهمیدم در این ۲۰ سال نشست و برخاست با مدیران مدارس، خادمان و نگهبان مدرسه، اگر این مجموعه اعمال و رفتارشان اخلاقی باشد به ویژه مدیران مدارس، بدون تردید بیشترین تاثیر اخلاقی را بر روی طلاب خواهند گذاشت.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه گفت: وقتی یک مدیر دلسوز، مهربان، کارشناس و متخلق باشد، زمانی که یک طلبه با همه اعتمادی که به مدیر دارد به وی مراجعه کرد، اگر علاوه بر خلقیات دینی، معرفتی و اخلاقی از دانش کافی برخوردار باشد، می تواند اعتماد این طلبه را چندین برابر کند؛ اما اگر کارشناس نباشد، این اعتماد ممکن است حتی به زیر صفر کشیده شود.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی در ادامه رشد  تقوا و معنویت در حوزه های علمیه را عامل اصلی تحول توصیف کرد و افزود: زمانی حوزه علمیه بیش از پیش متحول می شود که تقوا و معنویت به عنوان عامل اصلی تحول با رشد و تعالی همراه باشد.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha