پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت اللہ محمدجواد فاضل لنکرانی کا "حوزہ نیوز ایجنسی" کے ہیڈ کا آفس کا دورہ/تصویری رپورٹ

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اربعین را مانور قدرت طرفداران مکتب اهل بیت(ع) علیه کفر و یزدیان و استکبار دانست.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی چهارشنبه شب در جمع طلاب مدرسه علمیه جهانگیرخان قم گفت: امام راحل در تعریف اسلام، این دین را "دین الحکومه" دانسته اند یعنی دینی که معتقد است که احکام و اخلاقیات و جامعه و... همگی با حکومت اسلامی پیاده می شود.

وی افزود: حکومت اسلامی به دنبال استیلای بر مردم نیست بلکه این حکومت را برای هدایت مردم می خواهد؛ هدایت بشر در امور دنیوی و اخروی، آن چیزی است که اسلام به دنبال آن است.

این استاد حوزه بیان کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی مفهوم دین در بررسی های علیمه حتی در حوزه های علمیه نیز متحول شده است؛ زمانی دین در یک معنای محدود در نظر گرفته می شد که مختص به امور شخصیه بود ولی امروز همه ابعاد زندگی را در برگرفته است.

وی با ذکر این مطلب که خاتمیت پیامبر به معنی جامعیت دین اسلام است، یادآورشد: نمی تواند گفت که قران برای همه مردم اعرابی صدر اسلام نازل شده است بلکه برای همه عالم برنامه دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: طلبه ها نباید پس از رسیدن به درس خارج تازه به دنبال مطالعه یک مورد باشند بلکه افق دید یک طلبه باید به حدی برسد که این جامعیت قرآن و اسلام را باور کرده و در ابعاد مختلف آن ورود کند.؛ نباید افق دید طلاب را تا حد حداقلی تنزلدهیم.

وی با اشاره به بیان یکی از اساتید خود در دوران طلبگی گفت: آن روزها یکی از اساتید بیان می کرد که مساله دیگری در فقه وجود ندارد که گذشتگان به آن نپرداخته باشند ولی امروز مشاهده می کنیم که هزاران مساله پیش روی فقه است که کسانی می توانند به آنها پاسخ دهند که سالها مقدمات از جمله ادبیات و منطق و اصول و ادله و... را مطالعه کرده باشند.

عضو جامعه مدرسین  اظهارکرد: امروز هر طلبه ای در حوزه باید جامعیت دین را بدیهی بداند؛ وقتی دین جامع باشد می تواند با منابعی که دارد حلاّل همه مسایل شود؛ بسیاری از منابع دین دست نخورده و مستور باقی مانده اند که باید آنها را استخراج کرده و خیر دنیا و آخرت را برای خود و دیگران به بار آوریم.

وی با ذکر این مطلب که حوزه همیشه برای دوران معاصر خود حرف های زیادی برای گفتن داشته است،گفت: برخی ناجوانمردانه به حوزه حمله می کنند که حوزه در 40  سال پیش مانده است  که این مساله بیانگر بی انصافی و کم سوادی آنها است؛ امروز این افراد باید در حوزه بیایند و ببینند که علما و فضلا و محققان با چه دقتی مهمترین پژوهش های تخصصی را انجام داده یا می دهند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به این مطلب که نظیری برای این راه و روش عالم شدن در حوزه وجود ندارد تصریح کرد: امروزه بر سرسفره معارف اهل بیت(ع) نشسته ایم، سفره ای که خطا در آن راه ندارد؛ باید مباحث علمی این مکتب را توسعه دهیم؛ خداوند به همین دلیل توفقیق بزرگی را نصیب طلاب کرده است.

وی گفت: امام راحل با چنین بلند نگری و افق دید وسیعی از دل حوزه برخاسته و دنیا را متحول کردند؛ امام و مراجع و علما نیز از همین مسیر تفقه وارد شدند و به مدارج عالی رسیدند.

آیت الله فاضل لنکرانی یادآورشد: اگر این اصول را رعایت نکنیم به فقه و حدیث و علوم تفسیر و کلام و... نمی رسیم؛ اصل کلیه فهم دین همین مسیر است؛ حوزه، ظرف دین شناسی است؛ تعلیم و تربیت بر اساس خداشناسی باعث شده است که این معارف ناب تولید شود.

وی با ذکر این مطلب که نباید دین شناسی برای خوشامد مردم باشد، بیان کرد: متاسفانه دوری از اخلاص باعث شده است که عده ای تنها برای استفاده در امور مادی به دنبال علم آموزی می روند.

عضو جامعه مدرسین در پایان با اشاره به این که اربعین مانور بزرگ تشیع است، یادآورشد: این حضور عظیم مانور قدرت علیه یزدیان و استکبار جهانی است؛ اربعین از مصادیق احیای امر اهل بیت(ع) است؛ امروز اربعین فراید علیه کفر و ظلم و اعلام حقانیت مکتب نورانی اهل بیت(ع) است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha