پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست مدیران، اساتید و کادر مدارس علمیه استان سیستان و بلوچستان با آیت الله اعرافی

حوزه/ اربعین حضور پرشکوه امر عبادی و حماسی است و در این رابطه نباید به مسائل تفرقه انگیز آلوده شود، بلکه لازم است همه امت در آن تجلی کنند و همچنین نمی توانیم مسائل سیاسی و حماسی آن را کتمان و از آن غافل شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه آیت الله اعرافی  پیش از ظهر امروز در همایش مبلغین اربعین حسینی(ع) که در مدرسه عالی دارالشفاء در قم برگزار شد، گفت: مفاهیمی که در اندیشه شیعی مطرح می شود، اقسامی دارد گاهی رنگ مذهبی و گاهی مفهومی است که علی رغم این که در اندیشه اهل بیت(ع) از برجستگی برخوردار است در ادیان دیگر هم است و زیارت از مفاهیم نوع دوم است.

امام جمعه قم ادامه داد:  اگر چه زیارت در مفاهیم اهل بیت(ع) بسیار برجسته است، ولی با حفظ این نکته وقتی به دایره عام تر نگاه کنیم، می بینیم در ادیان و فِرق دیگر هم است. بنابراین باید زیارت را از مفاهیمی تلقی کنیم که دارای غنای خاصی در شیعی است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: اگر از اندیشه شیعی بیرون بیایم، بعضی فِرق هم به زیارت، معتقدند و در دفاع از آن نوشته اند. درطول تاریخ نه تنها قبول دارند، بلکه از زیارت اموات و قبور دفاع می کنند و قبول دارند به جز جریان اقلیتی.

وی افزود: از این دایره هم بیرون برویم در ادیان توحیدی و ابراهیمی  هم این بحث مطرح است. بنابراین مقوله زیارت در همه دوائر دینی شرقی و غیر توحیدی و غیر ابراهیمی و دایره ادیان توحیدی و ابراهیمی و در اندیشه اهل بیت(ع) پذیرفته شده است.

امام جمعه قم اظهار داشت: از هر دائره ای، وقتی وارد دایره و اندیشه اهل بیت(ع) می شویم از عمق و ژرفای خاصی برخوردار است و حتی زیارت نماد است.

آیت الله اعرافی افزود: در زیارت دو الهام وجو دارد، اول اینکه  وجه مشترکی در باب زیارت داریم و این وجه مشترک می تواند سایر فرق را جذب کند و دوم از این پیام در ارتباط با  ممیزات اهل بیت(ع)  می باشد و این مسئله هم خود جذاب است. به عبارتی دیگر در زیارت ، زبان مشترکی داریم که با ادبیات مشترک می توان معارف اهل بیت(ع) را گام به گام به مردم و همه بشریت روانه کرد و موجب جذب آنها شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: زیارت، تقسیمات و پیش فرض هایی دارد که معنای خاص آن،‌ اماکن مقدس و اموات است و زیارت  چیزی از متوفی کم نمی کند و گاهی قدرت تصرف متوفی را هم زیادتر می کند.

امام جمعه قم ادامه داد: این نوع از زیارت سطوحی دارد، اموات، شهداء، اولیاء ،  اهل بیت(ع) و انبیاء الهی از مهمترین این سطوح می باشند .این موارد درجات زیارت است که مطرح شده  و حتی معتقدیم همه درجات، مستحب است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: اما زیارت امام حسین(ع) در همه موارد بسیار متفاوت است.اگر چه زیارت پیامبر(ص) مورد تأکید قرار گرفته و از اهمیت خاصی برخوردار است، ولی مجموعه مواردی است که زیارت امام حسین(ع) را برجسته می کند.

وی افزود: از جمله این که بر زیارت امام سوم(ع) تأکید می شده از نظر حجم بسیار متفاوت و قابل قیاس باسایر زیارت ها نیست. دوم به لحاظ کیفیت آن ثوابی که برای زیارت امام(ع) ذکر شده، در جای دیگر نیست.

امام جمعه قم اظهار داشت: متون زیارات قولی در باب کربلا  هم قابل قیاس نیست و حجم آن هم زیاد است. زیارت امام سوم(ع) جریان ساز است و باعث به حرکت در آوردن همه مردم می شود. عبادتی سیاسی، اجتماعی و بیعت با امام(ع) در راه است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: زیارت امام حسین(ع) حد ندارد. از یک سلام بر اباعبدالله(ع) تا موارد دیگر را شامل می شود. زیارت امام(ع) به وقت خاصی اختصاص ندارد و در مواقع مختلف می توان آن را خواند و حضرت را زیارت کرد. این معنایش این است که زیارت امام(ع) روح همه مناسک و شعائر الهی است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: زیارت امام(ع) با آه و سوز و گریه و بکاء پیوند خورده است و پیوند زیارت با شور معنوی و حماسی، زیارت دیگر آفریده است. زیارت و عرض ادب با شوری، گره خورده که موجب نشاط معنوی و حماسی خاص است و این سخنان موجب بطلان سخنان کسانی می شود که گریه را موجب افسرده گی و پژمردگی می دانند و حتی امروز با مبانی علمی جدید می شود ثابت کرد نه تنها این بکاء افسردگی نمی آورد بلکه باعث شادی، شور، نشاط و جهت دهی می شود.

وی افزود: بنابراین زیارت اربعین بُعد عبادی فردی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی دارد و مکتبی است که در همه ساحت ها می تواند پرتو افکند و به وجود انسان عمق بخشد.

امام جمعه قم اظهار داشت: اما آنچه که امروز به نام اربعین و حماسه داریم، مجمعی است که دارای امتیازات خاصی است. اول این که از مناسک بزرگ بشریت می باشد. دوم حضور پرشکوه امر عبادی و حماسی است و در این رابطه نباید به مسائل تفرقه انگیز آلوده شود، بلکه لازم است همه امت در آن تجلی کنند و  در عین حال که نباید به سخنان تفرقه انگیز آلوده کرد، ولی معتقدیم نمی توانیم مسائل سیاسی و حماسی آن را کتمان و از آن غافل شد.

آیت الله اعرافی افزود: از دیگر خصوصیت اربعین،  مردمی بودن و کم نظیر بودن از لحاظ بین المللی بودن آن و اساسا اربعین روح تمدنی آن است.

عضو شورای عالی حوزه گفت: اربعین آینه امت، خلق تمدن جدید است و در پرتو آن لازم است که قدرت اسلام تجلی کند و باعث ظلم ستیزی شود و چنان باید این اندیشه تجلی کند که دشمنان را عقب براند و سایراندیشه به حاشیه برود.

امام جمعه قم ادامه داد: اربعین خلق امت با تأکید بر محبت براهل بیت(ع)، عقب راندن دشمنان، ناامیدی آنها،  تضعیف افراط گرایی و حرکت های ناروایی که به صورت تعصبات در قالب وهابیت شکل گرفته است، می باشد.

مدیر حوزه های علمیه افزود: اما مبلّغ اربعین کسی است که به بُعد عمیق الهی، عاشورای امام(ع) و زیارت امام توجه می کند، عمق می بخشد و در عین حال پیام آورد وحدت در دورن امت و اقتدار در درون امت است.

وی افزود: مبلغی اربعینی باید عاشق تر از سایر مبلغین و آگاه به فلسفه زیارت و موجب نشر معارف دینی و حتی خود هم در این حماسه غرق شود. شاهد این هستیم، صدها بلکه هزاران مبلغ پاک و خالص در جریان اربعین به صورت خودش و دورن زا وارد اربعین می شوند و این پدیده بسیار مبارک است.

امام جمعه قم اظهار داشت: امروز شاهد این هستیم که طلاب و روحانیت از ایران و سایر ملل به صورت خود جوش وارد این حرکت می شوند و با کمترین چشم داشتی به تبلیغ معارف می پردازند و این اربعین فرصت بسیار خوبی برای نشر معارف دین است و باید بالاترین بهره برد و این هنر مبلغ است از این ظرفیت برای رشد و نشر معارف دینی استفاده کند.

آیت الله اعرافی افزود: این روزها دست هایی در کار است تا اربعین را تحت شعاع قرار دهد، اما این موج الهی و حرکت الهی آن قدر موج دارد که بر همه حرکت ها غالب می شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: نهایت این که  زیارت محورهایی دارد، اول معرفت نسبت به امام حسین(ع) است. عاشورا برای نجات بشریت است و مبلغ هم باید جهل زدایی کند.

امام جمعه قم ادامه داد: فصل دوم زیارت قاتلان امام(ع) درطول تاریخ است. افرادی نسبت به پیام امام حسین(ع) قد عَلم کردند و حاضر نشدند هدایت شوند و در طول تاریخ از این دسته زیاد هستند و امروز  از جمله آنها ترامپ ها هستند، ولی اوج آن در یزدیان تجلی پیدا کرد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha