جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ علی جمعه

حوزه/ دارالافتاء مصر در ادامه رصد نظریات باطل گروه های افراطی و سلفی به تازگی به نقد یکی از فتواهای شیوخ سلفی در مورد جواز نماز خواندن در مساجد دارای ضریح(قبر) پرداخت.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه دارالافتاء مصر در ادامه رصد نظریات باطل گروه های افراطی و سلفی به تازگی به نقد یکی از فتواهای شیوخ سلفی در مورد جواز نماز خواندن در مساجد دارای ضریح(قبر) پرداخت.

شیخ سامح عبدالعزیز یکی از مبلغان سلفی است که در فتوای خود مدعی شده نماز خواندن در مساجدی که دارای ضریح (قبر) هستند جایز نیست و مدعی شده که مساجد باید از هرقبری خالی باشند و اگر قبری نیز در مسجدی باشد باید میان آن قبر و مسجد با دیواری فاصله بیفتد به گونه ای که آن قبر خارج از مسجد باشد.

در واکنش به این فتوای شیخ سلفی، دارالافتاء مصر اعلام کرد نماز خواندن در مساجدی که ضریح(قبر) اولیاء و صالحان در آن قرار دارد مستحب است و تحریم آن باطل و غیر قابل اعتنا است.

شیخ علی جمعه از علمای الازهر که مفتی سابق مصر نیز بوده در این مورد گفت: مسئله مساجدی که قبر دارند مسئله ای فقهی فرعی است که برخی افراد نادان و فتنه جو از آن سوء استفاده کرده و آن را عامل تفرقه میان مسلمانان و متهم ساختن دیگران قرار داده اند و بر همین اساس برخی از مسلمان را قبوری یا اهل بدعت یا مشرک می نامند و لاحول و لا قوة الا بالله العلی العظیم!

شیخ علی جمعه ادامه داد: ما برای پایان دادن به این غائله و به امید باز شدن چشمانی که نابینا شده اند، نظر خود را بیان می کنیم که "نماز خواندن بر سر قبرها" که مسئله ای فقهی است با "نماز خواندن در مساجدی که در آنها قبری وجود دارد" دو مسئله جدا از هم هستند و این به معنای مسجد شدن قبور نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha