جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت بیست و نهمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره)

حوزه/ محقق وپژوهشگر حوزه علمیه توجه به حل مشکلات مردم را یکی از ویژگی های بارز مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی دانست و بر لزوم پیگیری چنین روحیه ای در میان طلاب تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی پنج شنبه شب در بیست و نهمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) که در حسینه این عالم ربانی در قم برگزار شدف گفت: پس از غیبت کبری وظیفه مهم و خطیر حفظ دین و حدود شرعی بر عهده علمای دین بوده و علمای ما در این عرصه زحمات بسیاری متحمل شده اند.

وی افزود: یکی از مهمترین تلاش های علمای تشیع در این عرصه، مقابله با شعار «حسبنا کتاب الله» بود و به همین دلیل به تدوین و جمع آوری احادیث و روایات پرداختند؛ عالمان شیعه نقش ماندگار و مهمی در مدون کردن کتب فقهی داشند.

محقق وپژوهشگر حوزه علمیه با ذکر این مطلب که اگر بزرگانی چون شیخ صدوق و شیخ طوسی و شیخ کلینی نبودند امروزه هیچ کدام از مبانی اهل بیت(ع) را در اختیار نداشتیم ،تصریح کرد: امروز با همه پژوهش های خوبی که در حوزه انجام می شود بازهم نمی توانیم مدعی باشیم که می توانیم کتابی چون شرایع علامه حلی تالیف کنیم؛ این کتاب با آنکه 800 سال پیش تالیف شده است ولی بازهم طراوت و تازگی دارد.

وی گفت: علمای بزرگوار ما در گذشته تلاش کرده اند احادیث و مبانی فقهی را به صورت مدون تنظیم کنند و ما امروز وظیفه داریم این مبا نی را برای افراد تبیین، تفسیر و ترویج کنیم؛ یکی دیگر از وظایف علما، در کنار تدوین اصول و مبانی فقهی، آفت زدایی از دین است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی یادآورشد: اگر به تاریخ بنگیریم می بینیم که علمای چه تلاش هایی در مقابل اخباری گری، وهابیت و آسیب هایی از این قبیل داشته اند و چه مجاهدت هایی در این مسیر داشتند؛ آنها هیچگاه اجازه ندادند انحرافاتی چون وهابیت جوامع ما را تهدید کند.

وی گفت: از دیگر ویژگی های بارز علمای ما در تاریخ، می توان به زمان شناسی، دین شناسی و عمل در زمان مورد نیاز اشاره کرد؛ از این روی است که حوزویان امروز ما نیز باید عالمانی دین شناس و به روز باشند و بر اساس نیازهای جامعه روز خود بر مشکلات غلبه کنند.

محقق وپژوهشگر حوزه علمیه با اشاره به دیگر وظایف روحانیت اظهارکرد: بیدارگری و ایستادگی در برابر استعمارگران از رسالت های مهم علمای دینی است؛ بزرگانی چون آیت الله بهبهانی، شیخ فضل الله نوری و میرزای شیرازی و... از این دست عالمان دین هستن دکه به هیچ عنوان اجازه نفوذ استعمار را به خطوط جغرافیایی و اعتقادی ندادند و هرجا که لازم بود با بیانیه و سخنرانی و راه های دیگر در مقابل دشمنان قد علم کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آثار و برکات وجودی مرحوم حضرت آیت الله مرعشی نجفی(ره)، گفت: ایشان حافظ میراث علمای بزرگ گذشته بودند و زندگی خود را برای حفاظت از میراث بزرگ شیعه صرف کرده اند.

وی اظهارکرد: ایشان با فکر و اراده ای که داشتند، کتب خطی علمای قدیم را خریداری کرده و میراث گرانبهای شیعه را حفظ کردند؛  این ایثار و فداکاری بزرگ بود که این میراث عظیم را به دست ما سپرد.

محقق وپژوهشگر حوزه علمیه مردمی بودن را یکی از ویژگی های مهم این مرجع عالیقدر توصیف کرد و گفت: توجه به نیازهای اجتماعی مردم را از ویژگی های بارز مرحوم آیت الله مرعشی نجفی(ره) بود؛ آیت الله العظمی مرعشی از آن دسته از علمایی نبود که در کتابخانه خود بماند و تحقیق کند بلکه همیشه ببا مردم مرتبط بود و به دنبال رفع نیازهای آنها بود.

حجت الاسلام والمسلمینحسینی قمی در پایان با اشاره به اهمیت ارتباط عالمان دین با مردم عنوان کرد: باید رسم و راه بزرگانی چون آیت الله العظمی مرعشی نجفی را الگوی خود قراردهیم و به دنبال حل شکلات مردم باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha