جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قالی

حوزه/ با حضور آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روحانیون، مسئولین نظامی و لشکری و جمع کثیری از عاشقان اهل بیت (ع) آئین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهداردهال برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در کاشان، با حضور آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روحانیون، مسئولین نظامی و لشکری و جمع کثیری از عاشقان اهل بیت (ع) آئین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهداردهال برگزار شد.

این مراسم پیش ظهر امروز همزمان با سالروز شهادت حضرت رقیه (س) در آستان مقدس سلطان علی بن محمدباقر (ع) مشهد اردهال کاشان برگزار شد، پس از مدیحه سرایی مداحان اهل بیت (ع) حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پیرامون شخصیت سلطانعلی محمدباقر(ع) و فلسفه این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت.

در این مراسم علاوه بر فرماندار ویژه کاشان، نماینده مردم شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل، روحانیون، ائمه جمعه و جماعات شهرستانهای کاشان و شهرهای اطراف سرداران سپاه از جمله سردار محمدجعفر اسدی، معاون بازرسی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) ، سردار محمود چهار باغی از فرماندهان دلاور توپخانه دوران دفاع مقدس  و دفاع از حریم  اهل بیت (ع) درسوریه، فرماندهان دوران دفاع مقدس نیز حضور داشتند.

شایان ذکر است در این آیین سنتی مذهبی هزاران نفر از چوب به دستان فین کاشان «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمان امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آب جهت شست و شو بردند.

حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر (ع) برادر حضرت امام صادق (ع) در سال ۱۱۳ هجری قمری به دعوت اهالی «فین» کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ایران ماموریت یافت که پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مصادف با مهرماه حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا در خطه «اردهال» کاشان به شهادت رسید.

بر پایه این گزارش، هر سال دومین جمعه از ماه مهر آیین سنتی مذهبی قالیشویان توسط اهالی فین و سومین جمعه مهر ماه نیز با عنوان «جمعه نشلجی ها»، در بزرگداشت هفتمین روز شهادت سلطان علی بن محمدباقر(ع) توسط مردم متدین و ولایتی روستای نشلج با مراسم سوگواری و تعزیه خوانی و حضور ده ها هزار نفر از اقصی نقاط میهن اسلامی، در آستان مقدس این امامزاده، در مشهد اردهال کاشان برگزار می شود.

شایان ذکراست که آئین سنتی مذهبی قالیشویان به ثبت یونسکو رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha