جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عبدالهاشم حسن نیا ، معاون وزیر راه و شهرسازی

حوزه/ حسن نیا، با اشاره به علت افزایش قیمت بلیط اتوبوس‌ها برای جابجایی زائران، گفت: اتوبوس‌هایی که در ایام اربعین مسافران را جابجا می‌کنند معمولاً یک‌سرخالی بر می‌گردند؛ به همین دلیل ستاد اربعین، همچون سال گذشته در این خصوص تصمیم گرفته است.

عبدالهاشم حسن نیا، مسئول کمیته حمل‌ونقل ستاد مرکزی اربعین، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به تعداد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای ویژه زائران اربعین حسینی، اظهارداشت: از حدود ۱۲ هزار ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بیش از ۹ هزار دستگاه اتوبوس را برای اربعین سال جاری به کار گرفته‌ایم که از این تعداد هشت هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس را در پایانه‌های مرزی و مابقی که ۴۰۰ دستگاه است را در اختیار خانواده‌های شهدا و جانبازان و معلولین گذاشته‌ایم.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۰۰ هزار پارکینگ در چهار مرز خروجی توسط واحدهای استانی، شهرداری‌ها و استانداری ایجاد شده است، از استقرار حدود دو هزار دستگاه اتوبوس ایرانی در داخل کشور عراق خبرداد و گفت: کیفیت جاده‌های محور مهران به سمت نجف و کربلا پایین است؛ به همین دلیل در تلاش هستیم تا با استفاده از پتانسیل‌های کشور و شهرداری اقداماتی انجام دهیم.

مسئول کمیته حمل‌ونقل ستاد مرکزی اربعین، تصریح کرد: ۴۵ درصد زائران در سال گذشته توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ۵۵ درصد با وسیله نقلیه شخصی و دیگر بخش‌ها سفر کردند، اما در سال جاری با توجه به اینکه پیش‌بینی سه میلیون زائر در همایش اربعین حسینی شرکت کنند و کل ظرفیت ۱۲ هزار دستگاه حمل‌ونقل عمومی هم پاسخگو نیست؛ تقاضا داریم زائران با وسایل نقلیه شخصی و جمعی حرکت کنند.

وی با اشاره به فاصله پایانه‌های مرزی ایران تا شهر نجف و کربلا، گفت: فاصله از مرز مهران تا نجف ۲۸۰ کیلومتر و تا کربلا ۳۷۵ کیلومتر است. همچنین فاصله مرز چذابه تا نجف ۳۹۰ کیلومتر و تا کربلا ۴۵۰ کیلومتر و فاصله پایانه مرزی شلمچه تا نجف ۴۹۰ کیلومتر و تا کربلا ۵۳۰ کیلومتر است.

حسن نیا، در خصوص پایانه‌های معین مرزی در سه شهر کرمانشاه، اندیمشک و همدان، خاطرنشان کرد: ما برای بازگشت زائران به مرز مهران، پیش‌بینی کردیم که ۱۵ درصد زائران مربوط به استان‌های لرستان، یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و مرکزی به شهر اندیمشک منتقل شوند و ۳۰ درصد از زائران مربوط به قم، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی نیز به همدان منتقل گردند.

وی ادامه داد و گفت: همچنین زائران مربوط به تهران، آذربایجان، اردبیل، زنجان، سمنان، کردستان، قزوین و گیلان هم به کرمانشاه منتقل شوند تا با این شیوه تخلیه زائران از مرز با این شیوه سریع‌تر انجام گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه زائرین اتباع می‌توانند علاوه بر مرزهای چهارگانه از دیگر مرزهای میلک و میرجاوه و آستارا نیز سفر می‌کنند، اظهارداشت: عبور از مرزهای میلک و میرجاوه و آستارا صرفاً مختص اتباع بوده و زائرین ایرانی باید از مرزهای چهارگانه عبور کنند.

وی در پایان، با اشاره به افزایش قیمت از شهرها به مرزها، گفت: اتوبوس‌هایی که در ایام اربعین مسافران را جابجا می‌کنند معمولاً یک‌سرخالی بر می‌گردند؛ به همین دلیل ستاد اربعین، همچون سال گذشته در این خصوص تصمیم گرفته است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha