پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
رئیسی در نشست خبری

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: دستگاه قضایی نیز خود را موظف می‌داند که از سرمایه گذاران و کارآفرینان حمایت کند. نظام بانکی هم حمایتش این است که تسهیلات را به کارآفرین و تولیدکننده بدهد نه به دلال. اگر پولی می‌خواهد داده شود، به دلال داده نشود و به کارآفرین و تولیدکننده داده شود، چرخ‌های تولید بیشتر به حرکت در می‌آید وشاهد رونق تولید خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بندرعباس، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، در نشست خبری استان هرمزگان، در محل فرودگاه این استان، در پاسخ به سوالی درخصوص این مورد که بعد از این سفر تصمیمات مخصوصا در بحث قاچاق چگونه خواهد بود و همکاری میان دستگاه‌های مرتبط به چه نحوی می‌باشد، اظهار کرد: در ابتدا از میزبانی مسئولان در استان هرمزگان تشکر می‌کنم. اولین بازدید ما در خدمت نماینده مقام معظم رهبری در استان هرمزگان و استاندار هرمزگان، بازدید از بندر فعال شهید رجایی بود. این بندر بیش از ۵۰ درصد از صادرات و واردات کشور را به عهده دارد. از بخش‌هایی بازدید کردیم و مهمتر از همه جلسه‌ای بود که با حضور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم.

وی افزود: اعضای ستاد از تهران آمده بودند و جلسه را در بندر شهید رجایی تشکیل دادیم. گزارشی از روند کار و پیشرفت کار ارائه شد. اقداماتی که انجام شده در رابطه با راه اندازی هشت سامانه است که سامانه حمل و نقل، سامانه ارزیابی کالا و سامانه انبارداری‌ها است، ولی اقداماتی که انجام شده، با آنچه که باید انجام گیرد، فاصله دارد. تاکیدی که در آن جلسه به اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ویژه مسئولین محلی و مسئولین گمرکات این بود که باید وضع موجود رصد شود و فاصله وضع موجود تا وضع مطلوب را بسنجیم و حتما تفاوتی در مبارزه با قاچاق کالا وجود داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: تاکید ما بر مبارزه با قاچاق سازمان یافته است. موارد جزیی که در نقاط مرزی اتفاق می‌افتد، اصلا مساله ما نیست. اینکه یک شخصی با کوله بری، شخصی با نیازی که دارد و کالایی را در مرز جا به جا می‌کند، مساله ما نیست. مساله ما قاچاق سازمان یافته و شبکه‌های قاچاق کالا است که مانع رونق تولید در کشور می‌شوند و در این جلسه یک تصمیم جدی گرفته شد تا هم در شناخت اطلاعاتی شبکه‌های قاچاق کالا و هم در جهت برخورد اقدامات پیگیرانه انجام شود که نسبت به ۲ چیز در آن جلسه تاکید کردیم؛ یکی هماهنگی همه دستگاه‌ها و دوم یک حرکت پیگیرانه و بدون هیچگونه انقطاعی یعنی همچنان مجدانه کار دنبال شود تا شاهد باشیم که مبارزه با قاچاق کالا جدی‌تر از وضع فعلی است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: دومین نشست ما با خانواده‌های شهیدا ن و نخبگان و روحانیت معظم و اساتید دانشگاه بود. نکات بسیار خوبی از ناحیه نمایندگانشان مطرح شد و نقش جوانان برای برون رفت از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم به ویژه در حوزه اقتصاد؛ موضوع بسیار مهمی که در این جلسه و شورای اداری مطرح شد، بحث اقتصاد دریا بود. اقتصاد دریا باید فعال شود. هم رونق تولید در اقتصاد دریا داریم و هم ایجاد اشتغال داریم. گام‌هایی برداشته شده و گزارشی توسط استاندار ارائه شد و نشان داد که اقداماتی شروع شده است، اما اقتصاد دریا با توجه به ارتباط بیش از هزار کیلومتری که با دریا وجود دارد، حتما می‌تواند استان را در جهت تولید و اشتغال فعال کند.

وی خاطرنشان کرد: در شورای اداری بر حمایت از کارآفرینان و سرمایه گذاران تاکید شد. به همه کارآفرینان و سرمایه گذاران عرض می‌کنم که کار آن‌ها مورد حمایت همه اجزاء در نظام جمهوری اسلامی است. دستگاه قضایی نیز خود را موظف می‌داند که از سرمایه گذاران و کارآفرینان حمایت کند. نظام بانکی هم حمایتش این است که تسهیلات را به کارآفرین و تولیدکننده بدهد نه به دلال. اگر پولی می‌خواهد داده شود، به دلال داده نشود و به کارآفرین و تولیدکننده داده شود، چرخ‌های تولید بیشتر به حرکت در می‌آید وشاهد رونق تولید خواهیم بود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: جلسه‌ای با همکاران قضایی داشتیم و سخنان و مشکلات آن‌ها را شنیدیم. ۹ هیات از طرف ما به جای جای استان اعزام شد و وضعیت و شرایط تمام شهرستان‌ها مورد بررسی قرار گرفت. در جلسه شورای قوه قضاییه که بعد از نماز مغرب و عشا تشکیل شد، ۹ هیات گزارش دادند و ۵ هیات در مرکز استان، وضعیت دادگاه ها، سازمان زندان‌ها، پزشکی قانونی و سازمان قضایی نیروهای مسلح را بررسی کردند. مجموع این ۱۴ هیات گزارشات خود را ارائه دهند و تصمیماتی نسبت به رفع کمبود نیروی انسانی، نیروی اداری و نیروی قضایی گرفته شد. مشکلات مالی وجود داشت که بحمدلله تصمیمی که گرفته شد، بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات قوه قضاییه و اعتبارات استانی برای رفع مشکلات و تنگناهای دادگستری ها، زندان‌ها یا سازمان پزشکی قانونی که با آن مواجه هستند، اختصاص داده شود تا نسبت به رفع مشکلات اقدام شود که انشالله قرار شد به زودی رئیس کل دادگستری استان پیگیری کنند. استاندار استان نیز از طریق امکانات و اعتباراتی که در استان وجود دارد کار دنبال کنند.

رئیس قوه قضائیه افزود: در بعضی از مناطق مثل بشاگرد دادگستری با مشکلات جدی مواجه است و قرار شد که به سرعت کاری بکنند که بتوانیم در آن مناطق دادگستری داشته باشیم که مردم به عدالت دسترسی داشته باشند. در نقاط محروم دیگر نیز چنین گزارشاتی داشتیم. ۱۴ هیات که گزارش دادند تصمیماتی گرفته شد که این تصمیمات به دنبال یک گروه بازرسی بود که سه هفته قبل در استان فرستادیم تا کمبودهای جای جای استان را بررسی کنند. کار کارششناسی صورت گرفت و بعد از این کار کارشناسی تصمیماتی گرفتیم که این تصمیمات حتما می‌تواند موثر باشد.

وی بیان کرد: آنچه در این استان دیدم وحدت و انسجام بین همه گویش‌ها و شیعه و سنی، مسئولین و مردم در حوزه‌های مختلف، بخش‌های قضایی، بخش‌های اجرایی و نمایندگان مجلس بود که بسیار ارزشمند است. با محوریت نماینده مقام معظم رهبری در استان به نظرم اگر این انسجام، وحدت و یکپارچگی که در هرمزگان دیدم ادامه پیدا کند حتما در توسعه یافتگی استان نقش به سزایی خواهد داشت. شرط توسعه یافتگی استان در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در گرو وحدت و انسجام در این منطقه است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: امیدواریم که به برکت نام وجود مقدس اباعبدالله الحسین (ع) روز به روز شاهد توسعه این استان باشیم. به ویژه در این استان نخبگان و جوانانی داریم که می‌توانند نقش کارآمدی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی ایفا کنند. انشاالله این انسجام و این به کارگیری فکر و اندیشه و کار و فعالیت جوانان که تاکید رهبر معظم انقلاب است، در همه حوزه‌ها به گره گشایی بینجامد. در دادگستری هم در مدت کوتاهی که از دوره مدیریت رئیس کل جدید می‌گذرد، همه بازرسی‌ها گواه بر این بود که تغییر محسوسی در وضعیت دادگستری داده شده و ضمن ارج نهادن به همه زحمت‌هایی که تاکنون انجام شده، تلاش جدید، تلاش ماندگاری خواهد بود و بتوانیم آن اهداف مهمی که رهبر معظم انقلاب برای قوه قضاییه تعیین نمودند مانند کاهش ورودی پرونده به دادگستری، کاهش جمعیت کیفری در زندان ها، اتقان آرا نسبت به احکام و آرای قضایی و رسیدگی سریع به پرونده‌ها و رفع اطاله دادرسی را محقق نماییم که از موارد مهمی است که باید دنبال شود.

رئیس قوه قضائیه افزود: ۱۴ یا ۱۵ پرونده قاچاق کالا هم در گمرکات مطرح شد و قرار شد که هم در دادگستری استان و هم در مرکز دنبال شود و به سرانجام روشنی برسد. از میزبانی همکاران عزیز تشکر می‌کنم و امیدوارم آنچه که تصمیم گرفته شد، بسنده به تصمیمات جلسه نباشد بلکه پیگیری شود تا اجرایی گردد و بار دیگر که توفیق پیدا می‌کنیم خدمت مردم عزیزمان در استان هرمزگان می‌رسیم، یک گام به جلو باشد در جهت اهدافی که قوه قضاییه و مجموعه نظام خواهد داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha