چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
قالی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: اجرای آیین سنتی مذهبی قالیشویان شهید اردهال در کاشان فقط تجلیل از امامزاده نیست، بلکه تجلیل از یک شهید ولایت مدار، نائب خاص امام، فقیه مهاجر و مجاهد الی الله در تجلی ولایت مداری و تبین فرهنگ جهاد و شهادت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، صبح امروز در آیین سنتی مذهبی قالیشویان کاشان در آستان مقدس ‌ام‌ام‌زاده‌ س‌ل‌ط‌ان ع‌ل‌ی‌ ف‌رزن‌د ‌ام‌ام‌ م‌ح‌م‌د ب‌اق‌ر(ع) گفت: تجلیل از حضرت سلطان علی بن محمدباقر(ع) به عنوان امامزاده واجب التعظیم بعد از گذشت ۱۳۰۰ سال به دلیل رمز جاودانگی آن حضرت در ولایت مداری و تسلیم پذیری است.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۸ هزار امامزاده در ایران وجود دارد که صدها امامزاده آن در منطقه کاشان است، افزود: امامزادگاه به چهار دسته تقسیم می شود که حضرت حضرت سلطان علی بن محمدباقر(ع) در دسته چهارم و گروه امامزادگان دارای استناد روایی و تاریخی مشهور با مکان قبر معلوم است و افزون بر امامزادگی ۱۰ شاخص ویژه امامزادگان برتر را دارد.

به گفته او، از آنجا که رتبه امامزادگان همه با هم یکسان نیست، دسته اول امامزادگان آن شماری هستند که در خط پدر نبودند و مورد مذمت پدر بودند از جمله این افراد پسر نوح و زید بن موسی بن جعفر(ع) که حتی امام رضا(ع) او را توبیخ کرد بودند.

کارشناس برنامه سمت خدا، گروه دوم امامزادگان را کسانی دانست که نامشان فقط در تاریخ و کتب آمده است، ولی قبرشان معلوم نیست که شیخ مفید شماری از این اسامی را در کتب خود نقل کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، دسته سوم را امامزادگانی عنوان کرد که در چند مکان مقبره به نام آنها یا بزرگانی از آنها منتسب است از جمله حمزة بن موسی بن جعفر(ع) صاحب مقبره در قم، ری و کاشمر است.

این کارشناس مذهبی، دسته چهارم را که در بالاترین رتبه از نظر اعتبار تاریخی هستند امامزادگان دارای استناد روایی و تاریخی مشهور با مکان قبر معلوم از جمله حضرت فاطمه معصومه(س)، حضرت عبدالعظیم حسنی در شهر ری و حضرت سلطان علی بن محمد باقر(ع) در مشهد اردهال معرفی کرد و گفت: حضرت سلطان علی بن محمد باقر(ع) امامزاده ای است که امام رضا(ع) سفارش به زیارت آن حضرت کرده است.

به گفته وی، امامزادگی یک رتبه است و بلافصلی رتبه دیگر است، اما عوامل دیگری نیز هست که رتبه امامزاده را به ویژگی می رساند همچون شهید اردهال که همه خصوصیات امامزادگی، بلافصلی و ۱۰ شاخص برتر ویژه شدن را دارد.

این کارشناس مذهبی، با تاکید بر اینکه مقام نیابت خاص از امام معصوم، ولایت مداری و تسلیم پذیری از امام معصوم، هجرت و مهاجر الی الله، فقاهت و علمیت، جهاد و مبارزه با دشمن خدا  و شهادت تعدادی از ۱۰ شاخص برتر امامزادگی و ویژه شدن حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) است، گفت: آن حضرت ۵۵ سال بعد از واقعه عاشورا در کربلا با نحوه شهادت مشابه امام حسین (ع) از جمله لب تشنه سرجدا شدن، پیکرش بر زمین ماندن و مورد هجمه قرارگرفتن دشمن، هجرت و جهاد و شهادت؛ کربلایی دیگر را در این منطقه آفرید.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، با تاکید بر اینکه امام معصوم هیچ وقت فرزند معمولی خود را برای تبلیغ دین و هجرت و جهاد به کشور دیگری نمی فرستد، تصریح کرد: حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) مانند مسلم بن عقیل و نواب اربعه امام زمان (عج) مقام نیابت خاص از امام معصوم را داشت؛ در تبعیت از ولایت و تسلیم پذیری از پدرش امام محمد باقر(ع) هجرت از مدینه به منطقه کاشان و جهاد و شهادت را پذیرفت و دارای فقاهت و علمیت جامع در پاسخگویی به سؤالات، اقامه نماز جمعه و احاطه به مسائل را داشت.

وی، با تاکید بر جایگاه والا، ممتاز و مقام شهادت مظلومانه و جانسوز سلطان علی بن محمد باقر(ع) و تشابهات زیاد آن با نحوه شهادت امام حسین(ع) در کربلا، گفت: هیچ فرقی بین انبیا و شهدا جز نبوت در پیشگاه خدا نیست و حتی دری از درهای بهشت ویژه شهدا است.

این کارشناس مذهبی افزود: حرکت فرهنگی مذهبی کاشانی ها در مراسم نمادین قالیشویان شهید اردهال مانند حرکت قوم بنی اسد برای خاکسپاری سیدالشهدا در کربلا، اقدام زنان نوغان در مشهد برای تشییع امام رضا(ع) و در نهایت حرکتی تاریخی در تجلیل و تکریم از یک شهید ولایت مدار، نائب خاص امام معصوم، فقیه مهاجر و مجاهد الی الله و تبیین فرهنگ شهادت طلبی، جهاد، ایثار، ولایت مداری، تلسیم پذیری از امام معصوم و بصیرت مداری است.

حجت الاسلام  والمسلمین رفیعی در پایان یادآورشد: اجرای این آیین فقط برای امامزاده بودن شهید اردهال نیست، چون ما ۸ هزار امام زاده در کشور داریم، بلکه به دلیل ولایت مداری و شهادت طلبی این امامزاده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha