پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کتابخانه

حوزه/ نویسنده و ناشر با تاکید بر اینکه باید مبانی دینی و فرهنگی را به صورت تخصصی در کتب کودکان آورده است، اظهار داشت: در سالهای اخیر با وجود اینکه امکانات نشر کتب برای تمامی سلایق فراهم شده است، ولی به عینه می بینیم که در حوزه کتب مذهبی و قرآنی فعالیت آن چنانی صورت نگرفته است و اکثر قفسه های کتاب فروشی ها از این گونه کتب خالی است.

رضا گودینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، با اشاره به اینکه وضعیت کمی کتاب در جامعه نسبت به وضعیت کیفی آن بهتر است، اظهار داشت: کتاب یکی از مهمترین ابزار افزایش بینش و سطح تفکر انسان است، لذا از این روست که کتاب را غذای روح می نامند.

گودینی در ادامه با اشاره به اینکه باید ناشران و نویسندگان به جای نگاه کردن به کمیت به کیفیت اهمیت دهند، گفت: در سالهای اخیر با وجود اینکه امکانات نشر کتب برای تمامی سلایق فراهم شده است، ولی به عینه می بینیم که در حوزه کتب مذهبی و قرآنی فعالیت آن چنانی صورت نگرفته است و اکثر قفسه های کتاب فروشی ها از این گونه کتب خالی است.

این ناشر با تاکید بر اینکه باید مبانی دینی و فرهنگی را به صورت تخصصی در کتب کودکان آورده است، اظهار داشت: متاسفانه هنوز نتوانسته ایم که به صورت سیستماتیک و علمی، آموزه های دینی و فرهنگی را در کتاب های کودکان بیاوریم که این خود یک ایراد و نقص بزرگ برای حوزه کتاب و مطالعه کودکان می باشد.

وی با اشاره به اینکه خلا کتاب های دینی زمینه جذب کودکان و نوجوانان به سمت فضای مجازی را افزایش می دهد، تاکید کرد: خلا نشر کتاب های دینی و فرهنگی که با ذائقه کودکان و نوجوانان همخوانی داشته باشد، می تواند تاثیرات فضای مجازی و اینترنت را تا حد قابل چشمگیری افزایش دهد.

گودینی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: یکی از دغدغه های ناشران و البته نویسندگان کشور، عدم همراهی مناسب دولت و نهادهای فرهنگی برای نشر و انتشار کتب دینی و روایی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه همین کمبود کتابهای دینی در جامعه به ویژه در بین دانش آموزان، آنها را با بسیاری از اصول و تاریخ دین غریب نموده است تا حدی که بسیاری از دانش آموزان و نوجوانان از فلسفه قیام امام حسین (ع)، اربعین و... بی اطلاع هستند.

این فعال فرهنگی با تاکید بر اینکه برای برون رفت از این معضل فرهنگی نیازمند تشکیل کارگروه تخصصی هستیم، گفت: متاسفانه تاکنون هیچ فرد حقیقی یا حقوقی علاقه ای به تشکیل این کارگروه نداشته است که این می تواند در آینده خلاهای دینی و تاریخی را برای کودکان و دانش آموزان کشور رقم بزند.

گودینی در پایان سخنان خود گفت: معلمان و آموزگاران باید با گفتار شفاهی خود جای خالی کتب دینی و مذهبی را برای دانش آموزان پر کنند که این امر هم سختی ها و مشکلات خود را خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha