جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اوّلین همایش گروه های تبلیغ نوین و سنتی

حجت الاسلام و المسلمین قطبی تمام رشته های علمی دنیا را در منظومه و منطق تبلیغات دینی دانست و گفت: این مطلب مشروط به این است که چهار معرفت و درک را حل کرده باشیم، آن وقت رشته ای مثل معماری برای من یک منطق تبلیغات دینی می شود.

به گزارش خبرگز اری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، پیش از ظهر امروز در نشست صمیمی طلاب دو مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین و علامه مجلسی اصفهان با تبریک آغاز سال تحصیلی، گفت: وقتی انسان مسیر علمی و رشته کلاسیک خود را مشخص و وارد مرحله تحصیل شد، افقی که برای خود مشخص می کند باید جایگاه منطقی و متعارف باشد.

وی بهترین افق میان مدت غنای علمی را سه الی چهار سال بیان کرد و گفت: اگر کسی مبنایش کمتر از این است و یا به این جایگاه نرسد، وقت خود را تلف کرده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان این که غنای علمی سه محدوده دارد، گفت: محدوده اول این است که باید به طور دقیق جغرافیای این علم و دانش تخصصی را به دست بیاوریم و بفهمیم این علم چیست؟ و مبانی و اصول آن کجاست؟ و باید جغرافی این رشته یعنی ابعاد و اضلاع و زیرساخت ها، شاخه ها، نظریات و تفکرات آدم ها و... را فهمیده باشیم و این همان پوسته علم است و بعد از این پوسته باید هسته علم را به دست آورده باشم.

وی گفت: محدوده دوم این است که بفهمیم این دانش در میان دانش های دیگر که در دنیا وجود دارد در منظومه جغرافی کلان علم کجاست؟ باید بفهمم ارتباط این رشته با منطق کلی علوم و دیگر علوم چگونه است و چه جایگاهی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی افزود: محدوده سوم این است که این علمی که من اطلاعاتی از آن  کسب کرده ام و ارتباطش با علوم دیگر را می دانم، بفهمم نقش و تاثیرش در زندگی یعنی کاربست علم در کف جامعه کجاست؟

وی تصریح کرد: اگر این سه ضلع را بفهمیم به یک غنای میان مدت رسیده ایم و در دنیا اگر کسی به غنای میان مدت رسیده و به فهم و درک رسیده باشد اجازه می دهند که برای دکتری اقدام کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به ماموریت و رسالت های طلبگی که بحث جدیدی پیدا می شود که علاوه بر شناخت های سه گانه، بفهمیم این دانش در مدار فرهنگی، رسالتی و تبلیغی کجاست و چه نقشی دارد؟ گفت: جواب این سوال به این راحتی نیست و ممکن است کارشناس خوبی شوم ولی اگر ربطش را با ماموریت خود پیدا نکنم و این زنجیره متصل نشود تأثیر تبلیغی ندارم.

وی اذعان داشت: فرق من با دیگران که فقط خوب درس می خوانند در ضلع چهارم است که ربط دانش به مدار تبلیغ و فرهنگ را فهمیده ام و باید در طول چند سال به غنای علمی و چهار شناخت و فهم رسید وگرنه در آینده دچار یک دوگانگی هویت خواهیم شد.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی تمام رشته های علمی دنیا را در منظومه و منطق تبلیغات دینی دانست و گفت: این مطلب مشروط به این است که چهار معرفت و درک را حل کرده باشیم، آن وقت رشته ای مثل معماری برای من یک منطق تبلیغات دینی می شود.

وی اذعان داشت: در دنیا شاخص های علم سنجی چهار بار پوست انداخته و شاخص های جدیدی پیدا شده ولی شاخص های علم سنجی ما این است که مثلا سطح تحصیلات و تعداد مقالات ثبت شده در  ISI و... چقدر است در حالی که در ژاپن می گویند چند مقاله تبدیل به یک نوآوری ثبت شده می شود؟

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: با هر ۲/۲ مقاله در ژاپن یک اختراع جدید ثبت می شود و در کشور ما ۴۷ مقاله به یک نوآوری می رسد.

در بخش پایانی این نشست صمیمی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی پاسخگوی تمام سؤالات مطرح شده توسط طلاب دو مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین و علامه مجلسی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha