پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
علمداران

حجت الاسلام محمد سعید فلاح زاده با مدیر تولیدی نمایش میدانی«علمداران»، فصل نوینی از حضور طلاب در عرصه هنر آیینی و تلفیق هنر با اندیشه های ناب اسلامی را برای مردم  تشنه هنر دینی به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از یزد، حضور طلاب و روحانیون هنرمند در جامعه باعث تبلور آثار هنری فاخر در عرصه هنری می شود زیرا آشنایی این قشر با اندیشه های ناب اسلامی و یا تاریخ اسلام همیشه آثار هنری فاخری را آفریده است.

حجت الاسلام محمد سعید فلاح زاده و حجت الاسلام حسین فلاح زاده دو روحانی هنرمند شهرستان ابرکوه که به طور اتفاقی همنام هم هستند، توانسته اند با فعالیت هنری خود در عرصه نویسندگی، کارگردانی و نمایش های آیینی فصل نوینی را در شهرستان ابرکوه رقم بزنند.

در مصاحبه اول، با حجت الاسلام محمد سعید فلاح زاده، سرپرست گروه هنری «آینه» و مدیر تولید تئاترهای «خورشید در خرابه»، «گفتگوی آب» و در حال حاضر «علمداران » گفتگویی انجام داده ایم و در مصاحبه بعدی و روزهای آینده با نویسنده و کارگردان نمایش علمدارن هم مصاحبه اختصاصی خواهیم داشت.

به مناسبت ایام شهادت سید و سالار شهیدان و در پیش بودن اربعین حسینی، نمایش چند رسانه ای علمداران از هفته قبل در بیت النور شهر ابرکوه با استقبال عالی و چشمگیر مردم به مدت پنج شب به روی صحنه رفت.

در چند قدمی اجرای نمایش صدای شیون مردم تماشاچی قدم هایت را تند تر می کند؛ مردم گرداگرد نمایش حلقه زده اند و زنان و مردان تماشاچی با دیدن برخی صحنه ها بسیار می گریند. محل برگزاری و روی سکوها برای 800 نفر پیش بینی شده است اما؛ نه تنها سکوها بلکه در هر گوشه ای بیش از ظرفیت هم ملت نشسته بودند؛ از روی روی زمین گرفته تا کنار صحنه نمایش هم پتو انداخته بودند و تماشا می کردند؛ خیلی ها را به خاطر تکمیل ظرفیت وعده دیدن نمایش را به فردا شب می دادند.

 این نمایش چندرسانه‌ای تلفیقی از صوت، نور، فیلم و جلوه‌های ویژه با نقش‌آفرینی بازیگران و همراهی 10 گروه هنرور به شمار می رود و با توجه به اسم نمایش، روایتی متفاوت از علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) است که  به تبیین حوادث بعد از واقعه عاشورا، اسارت اهل‌بیت(ع)، حضور خاندان رسالت در کاخ یزید، شهادت حضرت رقیه(س)، ماجرای شهادت قمربنی‌هاشم(ع) و شکست خفت‌بار یزید و نیز ماجرای انتقال غنیمت ها به کاخ  یزید می‌پردازد و در بین ماجرا توجه یزید به عَلَمی که بخشی از چوبه آن از ضربات شمشیر مصون مانده جلب می‌شود و از شمر می‌خواهد تا از علمدار این عَلَم برایش بگوید...

سال‌ گذشته  مردم شهرستان ابرکوه در آستانه اربعین حسینی شاهد اجرای نمایش میدانی «گفت‌وگوی آب» بودند و این نمایش به دو زبان عربی و فارسی  به مدت چهار شب با استقبال خوب زائران ایرنی و عراقی در کربلای معلی هم به روی صحنه رفت.

*جناب آقای محمد سعید فلاح زاده، به عنوان سئوال اول در خصوص شروع مقدمات راه اندازی نمایش« علمداران» بفرمایید.

تئاتر «علمداران» جدای از نگارش نمایشنامه توسط حجت الاسلام حسین فلاح زاده از هنرمندان ابرکوهی که حدود هشت ماه طول کشید؛ در تدوین و نگارش این اثر از دیدگاه‌ها و نظرات علما و کارشناسان برجسته علوم دینی، تاریخی و هنری هم استفاده شد.

در بهمن ماه سال 97 و در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فراخوان بازیگر اعلام شد. پس از گذشت یک ماه حدود 100 نفر برای تست بازیگری ثبت نام کردند در خرداد 98 تست نهایی گرفته شد.

ما25 بازیگر نیاز داشتیم که به لطف خدا پدیده هایی را در شهرستان شناسایی کردیم که اگر چه تحصیلات دانشگاهی در رشته تئاتر و هنر ندارند اما از نظر استعداد بسیار توانمند هستند. بعد از انتخاب بازیگر بلافاصله فراخوان کادر فنی داده شد که آن هم یک ماه فرصت دادیم تا همه متقاضیان شرکت کنند.

*هدف شما از این که در سطح شهرستان به دنبال بازیگر بودید چه بود؟

هدف این بوده افرادی که در داخل شهرستان استعداد و توانمندی دارند و کسی تا کنون به آن بها نداده است پیدا کنیم تا بعد از یک کار حرفه ای و گذراندن دوره های آموزشی، بتوانیم هنرمندانی در طراز انقلاب اسلامی پرورش دهیم که به انقلاب خدمت کنند.

*پیدا کردن کادر فنی اجرای نمایش در سطح شهرستان سخت نبود؟

برای کادر فنی حدود 70 نفر اعلام آمادگی کردند که آن هم پس از مرحله تست تخصصی در حوزه نور، صوت و جلوه های ویژه، افراد مناسب گزینش شدند. در بحث روابط عمومی، کارگردانی و هنری و تیم فنی هم یک تست کلی گرفته شد و کادر فنی هم شکل گرفت.

در تاریخ اول مرداد ماه 98 مسئولین کارگروه های مختلف هم مشخص شدند و کار آغاز شد. یعنی کلید فنی کار از اول مرداد ماه  و بحث هنری هم از ماه شعبان شروع شد. حدود شش ماه بازیگران در حال تمرین بودند و از هفته گذشته این نمایش در بیت النور شهر ابرکوه و با استقبال مردم به روی صحنه رفت. 

*حال و هوای بازیگران و کادر فنی با توجه به فضای معنوی نمایش چگونه بود؟

عزیزانی که بدون هیچ چشمداشت و بدون حتی یک ریال دستمزد فعالیت کردند در حالی که گاها خودشان هم برای تئاتر هزینه می کنند و حول شعار امسال ماه محرم یعنی «پدر، مادر، اهل و عیال و مال و همه چیزم فدای امام حسین(ع)»، همه تلاش کردند و هر چه داشتند در راه امام حسین(ع) گذاشتند و هزینه کردند.

تقریبا 150 نفر به صورت مستقیم و حدود 200 نفر هم به طور غیر مستقیم درگیر آماده سازی تئاتر بوده اند و به گفته مسئولین استانی بزرگترین نمایش چند رسانه ای استان در این چند شب اجرا رقم خورد.

*شما مدیر تولید یک تئاتر مذهبی دیگری هم بوده اید. درباره تئاتر به یادماندنی« گفتگوی آب» هم بگویید.

در تئاتر گفتگوی آب که سال های قبل اجرای شهرستانی،  استانی و حتی بین المللی (کشور عراق در شهر کربلا) داشت ما هفت بازیگر دیالوگ گو داشتیم ولی در علمداران 25نفر هستند، در گفتگوی آب چهار گروه سیاهی لشگر و در علمداران 10 گروه  داشتیم که این حجم از عوامل نشان دهنده بزرگی و عظمت کار است.

*از نظر اقتصادی و تأمین مخارج تئاتر با مشکلی هم مواجه شدید؟

در حال حاضر بدترین سال های اقتصادی را سپری می کنیم و در حوزه تأمین مخارج مشکل داریم ولی امید داریم با حمایت مردم بهترین کار را ارائه کنیم.

*در خصوص محتوای اسلامی در هنر امروز چه راهکار و یا دیدگاهی دارید؟

آیت الله جوادی آملی می گویند اگر پیامبری بخواهد در این زمانه ظهور کند و بخواهد پیامبری کند معجزه او قطعا «هنر» خواهد بود.

ما محتوای اسلامی را متأسفانه در قالب هنر بیان نکردیم. تعزیه نوعی هنر است اما باید به صورت تخصصی تر و هنری تر مطرح شود. این  امکانات و ابزارها وجود دارد که مطالبه رهبری هم هست که جوانان حزب اللهی و روحانیون د به عرصه هنر وارد شوند و اثر گذار باشند.

فکر می کنم بهترین ابزار و سلاحی که در دست ما  برای مقابله با جنگ نرم دشمن و جذب جوانان و ارائه مطالب دینی به آنان وجود دارد همین هنر است.

*درباره داستان «علمداران» مختصری توضیح بفرمایید.

داستان علمداران ادامه واقعه کربلا را بیان می کند به این ترتیب که اسرا وارد شام می شوند و مدتی جلوی دروازه معطل می شوند تا یزید اجازه ورود آنان را می دهد. بعد به کاخ یزید وارد می شوند که همه بزرگان قبایل و اشراف در آنجا حضور دارند و یزید بنا دارد برای پیروزی در کربلا جشن بگیرد که رفته رفته با اتفاقاتی که در کاخ رخ می دهد این دیوار بلندی که یزید از این فتح الفتوح برای خود ساخته کم کم ترک بر می دارد و یزید با خفت اعتراف می کند که در واقع شکست خورده کربلا خودش است.

سپس شمر برای آرام کردن یزید غنائم کربلا را به او تقدیم می کند که در بین آنان علم حضرت عباس(ع) است که فقط قسمتی که حضرت با دست آن را نگه داشته بودند از ضربه های شمشیر در امان مانده است و موجب حیرت یزید از این همه وفاداری حضرت عباس(ع) به برادرش می شود و از شمر می خواهد تا از حضرت عباس(ع) برای او تعریف کند.

در ادامه این نمایش، شمر به بیان رشادت های حضرت عباس(ع) در کربلا می پردازد و نحوه شهادت حضرت را بیان می کند و در ادامه این تئاتر نحوه عروج حضرت عباس(ع) به بهشت را هم خواهیم دید.

انتهای پیام/313/47

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha