پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مومنی

حوزه/ حجت الاسلام مومنی گفت: تفاوت جریان احمد الحسن با بهائیت این است که بهائیت محل جذب شیعیانی شده که عِرق مذهبی و اعتقادی ندارند، ولی احمد الحسن جریانی است برای جذب شیعیانی است که عِرق مذهبیت دارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان حجت الاسلام سید حسین مومنی، صبح امروز در جلسه ای تحت عنوان «جریانات انحرافی و نوظهور» در جمع طلاب مدرسه علمیه شهید بهشتی اصفهان اظهار کرد: تنها برای امام حسین(ع) از میان ائمه اطهار برپایی اربعین تاکید شده و در روایات از نشانه های مومن، زیارت اربعین حسین(ع) ذکر شده است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: دشمنان سال ها تلاش کردند که نماد زیارت حسین(ع) را  در اربعین بشکنند، چرا که عظمت حسینی در زیارت اربعین خود را نشان می دهد. شیعیان هم همیشه در مقابل تلاش داشته با جان و مال خود مانع از شکسته شدن این عظمت شوند ...

حجت الاسلام مومنی با اشاره به اینکه شاید یکی از دسیسه های اغتشاسات اخیر در عراق به نوعی همین شکسته شدن عظمت و کانون توجهات به اربعین حسینی است، اظهار کرد: در همین اغتشاشات دو شعار یکی علیه ایرانیان و دوم علیه برپایی اربعین حسینی و موکب ها در کنار مطالبات معیشتی مردم، به وسیله جریان های نفوذی در عراق بیان می شد.

وی ابراز کرد: اصل اعتراضات براساس مطالبه به حق مردم در رابطه با معیشت بود، ولی افرادی خارج نشین که بعضا اطلاعات دینی هم داشتند از طریق فضای مجازی اغتشاشات را رهبری می کردند.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان اذعان کرد: اربعین حسینی از شعائر عظیم شیعه است که با حضور شیعیان می تواند رنگ وبوی جهانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از بحث هایی که همیشه برای شیعه مهم بوده مهدویت است، عنوان کرد: وجه اشتراک ما با اهل سنت اصل مهدویت است و وجه اختلاف در امر شخص موعود است و دشمنان از این باب سوءاستفاده کرده و باعث ادعاهای کاذب برای منجی و موعود می شوند.

حجت الاسلام مومنی خاطرنشان کرد: در بحث جریان هایی که در دهه های اخیر پیرامون ادعای موعود آخرالزمان اقدام کرده است، بهائیت است که امروزه متاسفانه خیلی ساماندهی شده اند و جریانی کار می کنند، ولی در بحث مدعیان، اشخاص و افراد زیادی هستند که اکنون در زندان عمر سپری می کنند.

وی بیان کرد:  از جریان هایی که در این باب شکل گرفته، جریان احمدالحسن و معروف به جریان یمانی است که در سالهای اخیر گسترش تشکیلات خود را در دستور کار قرار داده است.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان  توضیح داد: احمد اسماعیل از طایفه های بصره است و اصل و نسبش کاملا مشخص استغ ادعای این فرد این است که با چهار واسطه به امام زمان(عج) می رسد. دومین ادعای این شخص، اینکه خود را یمانی معرفی می کند، سوم اینکه خود را صاحب پرچم رسول الله دانسته، ادعای چهارم آنکه خویش را صاحب علم و عصمت  می داند و شانی برای مرجعیت وتقلید فردی قائل نیست و بیعت با خود را واجب می داند و بیعت با خود را بیعت با امام زمان تلقی کرده است.

حجت الاسلام مومنی ادامه داد: این فرد قائل به ائمه ۱۲ گانه است و خود را اول مهدی از دوزاده مهدی بعد از امام عصر(عج) طبق حدیث وصیت رسول الله  معرفی می کند.

وی متذکر شد: ادله احمدالحسن احادیث است که عمده دلیل آن علم و حدیث وصیت نبوی است، از دلایل علمی این شخص این است که ادعا کرده قبر حضرت زهرا(س) را می داند، دلیل دیگر خواب است که ادعا می کند که هر مریدش پس از سه روز توسل به حضرت زهرا(س)  خواب دیده که من را یار امام زمان(عج) معرفی کرده و دلیل دیگر این شخص استخاره  است که ادعا میکند هر کس استخاره کند در رابطه با من، آیه ای می آید که امام زمانی من را تاکید می کند و دلیل دیگر ادعای شخص مبنی بر مباهله ومناظره با افراد است که تا به امروز اصلا محقق نشده.

* اغلب روایات استنادی احمد الحسن، تقطیع شده و از لحاظ سندیت ضعیف است

استاد حوزه اذعان داشت: پس از چند مصاحبه ای که احمد الحسن درابتدای ادعای شکل گیری خود داشت و اشتباهات فاحشی که انجام داد وحتی قرآن را غلط خواند، امروزه اثری از حیات و وجود این شخص فعلا وجود ندارد، ولی جریان یمانی خودجوش در حال فعالیت و گسترش است.

حجت الاسلام مومنی در توضیح دلایل رد ادعای جریان احمد الحسن گفت: نخست اینکه حدیث وصیت از لحاظ سندی ضعیف و به نوعی شاذ است که طبق اعتقادات ما استناد به حدیث شاذ نمی توان جز اعتقدات باشد.

وی ادامه داد: از دیگر ادعاهای احمد الحسن  روایتی هست که امام صادق(ع) یاران امام زمان(عج) را معرفی می کند که احمد نامی از بصره را بیان می کند، ولی جریان احمد الحسن با تقطیع این روایات اسم خود را تاکید می کند.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان یادآور شد: اغلب روایاتی که این جریان عرضه می کند جنبه تقطیع دارد و از لحاظ سندیت ضعیف است.

وی بیان داشت: در باب ادعای علم احمد الحسن کاملا رد است، ولی در ادعای خواب به دلیل تصرفاتی که این جریان با اجنه دارند، دراین عرصه برای جذب افراد، بعضا موفقیت هایی داشتند و افراد براساس خوابی که می بینند به سمت احمد الحسن گرویده شده اند.

استاد حوزه با تاکید بر اینکه خواب وسیله و حجتی در مسایل اعتقادی نیست، تصریح کرد: استخاره دلیل دیگر این جریان است که این امر هم  برای ما حجت نیست، خاصه در مسایل اعتقادی اصلا جایز نیست و استخاره پیرامون مسایل رفتاری واجرایی است.

وی متذکر شد: تفاوت جریان احمد الحسن با بهائیت این است که بهائیت محل جذب شیعیانی شده که عِرق مذهبی و اعتقادی ندارند، ولی احمد الحسن جریانی برای جذب شیعیانی است که عِرق مذهبیت دارند و این توطئه دشمنان برای شیعیان است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha