چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
علیرضا پناهیان

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: آن چیزی که ما در اربعین مشاهده می کنیم بیش از احساس غم و اندوه و عزاداری، احساس بسیار نورانی، گرمابخش و اتشین و عارفانه امت و امامت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، در گفتگوی تلفنی با رادیو اربعین، با اشاره به حضور خود در مسیر حماسه باشکوه اربعین گفت: در بین راه عزم های راسخ و دل های بسیار نورانی از نزدیک مشاهده می کنیم.

وی با بیان اینکه زیارت اربعین فقط اختصاص به اباعبدالله الحسین (ع) ندارد، اظهار کرد: این زیارت هم زیارت امیرالمومنین علی (ع) و هم به ویژه زیارت امام زمان ارواحناالفداه است. ما می بینیم زائران در چنین حماسه باشکوهی خیلی به یاد حضرت مهدی (عج) هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در واقع ولایت و امامت با دلهاست که در حماسه اربعین تجلی پیدا می کند، گفت: آن چیزی که ما در اربعین مشاهده می کنیم بیش از احساس غم و اندوه و عزاداری، احساس بسیار نورانی، گرمابخش و آتشین و عارفانه امت و امامت است. وقتی که ارتباط این امت با امام خودشان و با ائمه معصومین (ع) برقرار شود این نوید بزرگی برای ظهور حضرت است.

وی خاطر نشان شد: بنده شک ندارم که عنایت خود آقا امام زمان (عج) به دل های مومنین است که موجب می شود این دل ها اینچنین در شرایط سخت همت و انگیزه پیدا کنند تا در این مسیر قدم بردارند. طبیعتا امسال هم از نظر گرما و هم از نظر افزایش جمعیت سخت تر است. اما وقتی از نزدیک با زائران برخورد می کنم یک ذره نشاط شان کم نشده و احساس پشیمانی در کسی نمی بینم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: همه کسانی که امسال این رنج ها را تحمل می کنند یقینا سال بعد اگر مانعی نداشته باشند، جلوتر از همه در این مسیر حضور خواهند داشت.

وی با اظهار به اینکه اراده ای از جانب امام معصوم دل ها را متحول کرده است، ادامه داد: این کار ساده نیست و این گونه نیست که همه مردم با همدیگر نشسته باشند و با هم فکر کرده باشند که آیا برویم امسال این حماسه را برقرار کنیم یا خیر؟ گویی همه دل ها از یک نقطه دارند کنترل می شوند و آن نقطه اراده و عنایت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه است.

این استاد حوزه و دانشگاه در بیان برکات اربعین که باعث جذب این همه مشتاق شده است، گفت: واقعا خیلی از مردم ممکن است به فکر برکات این سفر هم نباشند. حتی به فکر برکات معنوی چه برسد به برکات مادی. یک شیدایی است که در دل ها پدید می آید.

وی افزود: بنده تصور می کنم بیشتر از اینکه ما مردم را به فکر برکات و آثار این سفر ببینیم مردم را در اندیشه این مشاهده می کنیم که چه کسی آغازگر این سفر در دلهای آن ها بود؟ چه کسی آغازگر این سفر در اندیشه های تابناک این مردم بود. انگار این مردم به یک اشاره احتیاج داشتند و به یک اراده ای از جانب امام شان تا حرکت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه ستاد برگزاری چنین مراسمی را خود امام عصر ارواحنا فداه دارند مدیریت می کنند، اظهار کرد: وقتی حدودا ۲۰ میلیون نفر در این مسیر حرکت می کنند لااقل ۵ میلیون نفر باید مستقیم یا غیر مستقیم خدمت کنند، هماهنگ کردن این ۵ میلیون نفر در کنار هم و راه انداختن کار آن ها، واقعا کار ساده ای نیست.

وی افزود: پشت صحنه این صحنه ۲۰ میلیونی، ۵ میلیون نفردر مواکب دارند خدمت می کنند. اگر به این ۵ میلیون نفر دقت کنیم می بینیم این افراد دارند برای خدمت بزرگتری آماده می شوند. اینها دارند برای ستاد ظهور خود حضرت ولیعصر ارواحنا فداه آماده می شوند و نمی تواند در آن ستاد از این همه تجربه استفاده نشود و این ها نمی تواند مقدمه یک کار بزرگتر نباشد. کسانی که خدمت می کنند روز به روز پخته تر می شوند و با این سرزمین بیشتر آشنا می شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به میزبانی مردم عراق بیان کرد: خود عراقی ها شاید هیچ وقت خودشان را در معرض چنین همایش بسیار با شکوه تاریخی و بین المللی نمی دیدند. سال به سال که با دوستان اهل نجف، کربلا و کوفه برخورد می کنم می بینم که برای انجام کارهای بزرگ آماده تر از گذشته هستند.

وی با بیان اینکه نجف پایتخت امام زمان ارواحنا فداه خواهد شد، تصریح کرد: ظهور و حکومت حضرت یک مسیر طبیعی را طی خواهد کرد. اینجا وقتی بخواهد در آینده مرکز اقتدار و اداره جهان شود باید فرودگاهی داشته باشد که مثل امروز فرودگاه نجف اشرف روزی ۳۰۰ پرواز فقط می آید و مسافران را می رساند. طبیعتا این آمادگی ها باید به صورت طبیعی اتفاق بیفتد چون وقتی حضورت ظهور بفرمایند نمی آیند با فرشته های الهی کار کنند با همین انسان ها باید کار کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: واقعا این سرزمین دارد برای اتفاق بزگتر آماده می شود و اربعین مقدمه خبرهایی است که در راه است و ما امیدواریم این خبرها هرچه زودتر به ما برسد و اربعینی ها بتوانند با نور وجودشان با دعای صمیمانه و اشک های زلالشان، تعجیل مولایمان را فراهم کنند.

وی در خاتمه به بازماندگان از زیارت اربعین امام حسین (ع) اشاره کرد و گفت: به دوستانی که بازمانده از این سفر هستند می گویم غصه نخورند، ثواب این سفر را خداوند متعال به همه کسانی که دوست داشتند در این سفر حاضر شوند، قطعا عنایت می کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha