سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
شرکت طلاب در راهپیمایی اربعین

حوزه/ حجت الاسلام گوهری با اشاره به اینکه پیش بینی می شود امسال ۳۰ تا ۳۵ هزار طلبه زائر در مرز مهران حضور یابند، از مسئولان حوزه‌های علمیه کشور خواست در زمینه تامین هزینه های میزبانی از طلاب زائر و تسویه بدهی ها حوزه مهران را یاری کنند.

خبرگزاری «حوزه» - ایلام/ این روزها که عاشقان و دلدادگان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) رخت سفر به سرزمین عشق بسته اند و پای در مسیر راهپیمایی اربعین نهاده اند، شهر مهران حال و هوای دیگری دارد و عشق خدمت رسانی به زائران، در وجود عشاق الحسین(ع) موج می زند؛ طلاب و روحانیون جهادی مهران هم پای به میدان خدمت نهاده اند و تلاش می کنند میزبانان خوبی برای زوار حسینی باشند.

حوزه علمیه مهران را باید پیشانی و خط مقدم خدمت رسانی حوزه‌های علمیه به زائران اربعین به شمار آورد؛ مدیر، اساتید و طلاب حوزه این شهر هرسال با تلاش و عزم جهادی مثال زدنی، خدماتی از قبیل اسکان، پذیرایی سه وعده، و ... را به زوّار امام حسین (ع) ارائه می‌دهند و در این راه همه سختی های را هم به جان می خرند و هرآنچه در اختیار دارند را در طبق اخلاص می گذارند تا زائرن حضرت ثارالله احساس راحتی کنند.

حجت الاسلام علی گوهری، مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) مهران که این روزها میزبان طلاب و روحانیون زائر اربعین است، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ایلام، با اشاره به اقداماتی که برای اسکان روحانیون و طلاب در حوزه علمیه مهران انجام گرفته است، اظهار داشت: همچون سال‌های قبل با تمام وجود در خدمت طلاب و روحانیون، و خانواده هایشان هستیم.

 اسکان و پذیرایی سه وعده از زائران

وی با اشاره به خدمات اسکان و پذیرایی از زائران، اظهار کرد:  این اقدامات از پنجشنبه ۱۱ مهرماه شروع شده است و امکاناتی که در اختیار زائران می‌گذاریم، شامل سه وعده پذیرایی صبحانه، ناهار و شام زوار و اسکان آقایان و خانم‌ها است که به صورت جداگانه آنها را اسکان می‌دهیم و بعضاً که بزرگانی می‌آیند و سن و سال بالایی دارند، خانه جداگانه در اختیار آنها می‌گذاریم تا راحت باشند و اذیت نشوند. همچنین خانه خود بنده و تمام استادان در اختیار زوار است.

افرادی که سن و سال بالایی دارند و ممکن است برای رفتن به مرز اذیت شوند را با ماشین شخصی خودمان تا مرز می‌بریم. ماشین بنده و سایر استادان به علاوه یک ماشین دیگر که کرایه کرده ایم

ایاب و ذهاب زائران به مرز با خودروهای اساتید حوزه مهران

حجت الاسلام گوهری خاطرنشان کرد: مسئله دیگر ایاب و ذهاب زوار به سمت مرز است. افرادی که سن و سال بالایی دارند و ممکن است برای رفتن به مرز اذیت شوند را با ماشین شخصی خودمان تا مرز می‌بریم. ماشین بنده و سایر استادان به علاوه یک ماشین دیگر که کرایه کرده ایم در اختیار ایاب و ذهاب زوار و عزیزان تا نزدیک‌ترین نقطه به پایانه مرزی است.

مشکل پارکینگ/ توان پرداخت هزینه پارکینگ را نداشتیم

مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) مهران افزود: در خصوص مسئله پارکینگ، دو سال است که مالک زمین روبروی حوزه، آن را  به ما نمی‌دهد، به این دلیل که پولی نداریم به او بدهیم، زیرا به موقع پول به دست ما نمی رسد. سال گذشته پول را به ما دادند؛ اما بعد از اربعین و سال قبل از آن هم به همین ترتیب؛ ولی صاحب زمین پولش را به موقع می‌خواهد، یعنی قبل از این که اربعین شروع شود، باید هزینه این‌ها داده شود.

وی  اظهار کرد: در حال حاضر پارکینگ را به بخش خصوصی داده اند هم روبرو و هم پشت ساختمان حوزه؛ البته بنده آنها را به حوزه آوردم و گفتم به شرطی اجازه می‌دهیم در این جا فعالیت داشته باشید که احترام فرهیختگان، روحانیان، علما و عزیزانی که به حوزه می‌آیند را نگه دارید و در اوج عزت و احترام با آنها برخورد کنید. 

مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) مهران ادامه داد: در خصوص هزینه پارکیگ هم باید بگویم این که می‌گویند شبی ۲۵ هزار تومان می‌گیرند، کاملا دروغ است. به طور کلی ورودی ۶۰ هزار تومان است، بعضاً ۵۰ هزار تومان می‌گیرند، چه زائر یک شب بماند، چه یک ماه، کل مبلغی که پرداخت می‌کند همین است و این مسئله هیچ ربطی به حوزه علمیه مهران ندارد و ما هیچ وقت در این مسئله دخالت نکرده ایم، اما آنها را توجیه کردیم.

اعزام مبلغ به موکب ها

حجت الاسلام گوهری افزود: در ایام اربعین بین ۵۵ تا ۶۰ مبلغ به موکب‌ها و پایانه مرزی اعزام می شوند تا کار تبلیغی انجام بدهند. دست هر یک از موکب دارهای سطح شهر را هم در دست یک روحانی می‌گذاریم و می‌گوییم کار فرهنگی موکب شما با این روحانی است. تعدادی از طلبه‌ها هم برای برپایی بعضی از موکب‌هایی که هنوز کارهایشان انجام نشده بود به پایانه مرزی رفتند که مقدمات فیزیکی برپایی این موکب‌ها را فراهم کنند.

پیش بینی میزبانی از ۳۰ تا ۳۵ هزار زائر

وی در پاسخ به این سؤال درباره آمار زائرینی که به حوزه علمیه مهران می آیند، گفت: هر سال بین ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر بوده است. سال گذشته در ایام ۱۴ روز مانده به اربعین ما اصلاً زائر نداشتیم؛ در حالی که امسال در این ایام حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر زائر داشته‌ام، شب قبل از آن هم به همین ترتیب بود. ما اصلاً فکر نمی‌کردیم که امسال چنین باشد؛ بنابراین تصور بنده این است که امسال میزبان ۳۰ تا ۳۵ هزار طلبه زائر باشیم.

حجت الاسلام گوهری اضافه کرد: در خصوص سال گذشته آمار دقیق است، چون روزانه ۱۵۰۰ پرس غذا؛ یعنی ۵۰۰ پرس صبحانه، ۵۰۰ پرس ناهار و ۵۰۰ پرس شام توزیع کردیم و در خدمت عزیزان بودیم. برای صرف چای همیشه به صورت ۲۴ ساعته در خدمت زائران هستیم. اگر آب سرد نیاز باشد، در اختیارشان می‌گذاریم و اگر میان وعده‌ای هم موجود باشد، در خدمت طلاب و روحانیون هستیم. همان طور که گفتم پیش بینی بنده این است که امسال بین ۳۰ تا ۳۵ هزار طلبه و روحانی بیاید، به این دلیل که تبلیغات امکانات حوزه علمیه مهران وسعت زیادی پیدا کرده است.

کمک ها خیلی دیر به دست ما می‌رسد؛ یعنی بعد از اربعین. الآن بنده تمام هزینه‌ها را قرض می‌کنم. باید قبل از این که مراسم اربعین شروع شود، پول دست ما باشد که زمین پارکینیگ روبرو و پشت ساختمان حوزه را برای طلاب زائر اجاره کنیم

لزوم ساخت زائر سرا

وی با اشاره به خواسته‌های و مطالباتی که در خصوص اسکان زائران و طلاب از مسئولان حوزوی و غیر حوزوی دارند، گفت: کمبودهایی که داریم، بحث امکانات رفاهی برای طلبه‌هاست. اساسا حوزه به یک زائر سرا نیاز دارد، زائر سرای بزرگ و مجهز برای طلاب.

مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) مهران با اشاره به این که ساختمان حوزه علمیه مهران استیجاری و متعلق به آموزش و پرورش است، اضافه کرد: از روز شنبه ۱۴ مهرماه کلاس‌ها و درس‌های مدرسه تعطیل شده است، چون جایی نداریم که کلاس‌ها را برگزار کنیم. تمام حجرات، اتاق‌ها و کلاس‌ها، کتابخانه، نماز خانه، پر شده‌اند. ما نمی‌توانیم زائران را بیرون کنیم، ممکن است مشکلی داشته باشند، به هر حال طلبه هستند و حوزه مال طلبه‌ها است.

بعد از اربعین کمک ها به دست ما می رسد!!

وی افزود:  یکی از مسائلی که در حال حاضر وجود دارد این است که کمک ها خیلی دیر به دست ما می‌رسد؛ یعنی بعد از اربعین. الآن بنده تمام هزینه‌ها را قرض می‌کنم. باید قبل از این که مراسم اربعین شروع شود، پول دست ما باشد تا زمین پارکینیگ روبرو و پشت ساختمان حوزه با ظرفیت پارک حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ خودرو را برای طلاب زائر اجاره کنیم. اگر هزینه‌ها زود به دست می‌رسید این زمین‌ها را اجاره می کردیم تا حوزویان به راحتی خودروهای خود را پارک کرده و عازم سفر اربعین شوند.

هنوز بدهی‌های سال قبل را پرداخت نکرده ایم!!

مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) مهران با تقدیر از حمایت های نماینده ولی فقیه در ایلام و مدیر حوزه علمیه استان، بیان کرد: حقیقتا مشکلات اقتصادی حوزه مهران بسیار زیاد است، در حدی که  هنوز بدهی‌های سال قبل را پرداخت نکرده ایم و اگر نماینده ولی فقیه در استان ایلام نبود، به مشکل برمی‌خوردیم. با رایزنی های حاج آقا مراد بیگی با حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار، بخشی از بدهی‌ها تسویه شد. وقتی پول نباشد، آیا می‌توان امکاناتی تهیه کرد؟ انتظار دارم مسئولان حوزه‌های علمیه کشور کمک کنند و در زمینه تامین هزینه های میزبانی از طلاب زائر و تسویه بدهی ها ما را یاری کنند.

انتظار دارم مسئولان حوزه‌های علمیه کشور کمک کنند و در زمینه تامین هزینه های میزبانی از طلاب زائر و تسویه بدهی ها ما را یاری کنند.میزبانی از زائران افتخار ماست

حجت الاسلام گوهری گفت: اعلام می‌کنم که هر طلبه‌ای که به مرز مهران می‌آید، برای استراحت و اسکان حتما به حوزه علمیه سر بزند، ما در خدمتشان هستیم. هر طلبه‌ای به مهران آمد و با مشکلی مواجه شد، مثلا اگر کسی با او بد رفتاری کرد و یا در مرز برایش مشکلی پیش آمد، با من تماس بگیرند، تا آنجا که در توان باشد، ۲۴ ساعته در خدمت طلاب هستیم و این مسئله باعث افتخار و عزت ما است.

در طول سال میزبان زائران هستیم/ مسئولان حوزه کمک کنند

مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) مهران یادآور شد: باید به حوزه‌های علمیه استان ایلام کمک شود تا بتوانند بیشتر خدمت‌رسانی کنند، هم در اربعین و هم در طول سال. ما فقط در اربعین زائر نداریم، عرفه، محرم، اعیاد شعبانیه، عید نوروز، غدیر و... در همه وقت زائر داریم، لذا ضرورت دارد امکاناتی برای حوزه‌های استان فراهم شود تا بتوانیم بهتر در خدمت حوزویان زائر اباعبدالله(ع) باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • وهاب صحرانورد IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    0 0
    سلام وخسته نباشید پارکینگ برای طلاب در مرز مهران کجاست وایا برای ان ثبت نام باید کرد