جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
احمد مروی - تولیت آستان قدس

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی گفت: یکی از مهمترین و برجسته‌ترین راهبردهای آستان قدس رضوی، راهبرد توسعه و پیشرفت علمی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد مقدس، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، پیش از ظهر امروز در کنگره جهانی قلب رضوی که با حضور ۷۰۰ متخصص از ۱۸ کشور جهان در بیمارستان فوق تخصصی رضوی در حال برگزاری است، این کنگره بین‌المللی را فرصتی مغتنم برای تبادل آخرین دستاوردهای علمی دانست و با اشاره به جایگاه علم در دین مبین اسلام، اظهار کرد: در دین اسلام فراگیری علم در کتاب و سنت بسیار مورد تبلیغ و تشویق قرار گرفته و اسلام علم‌آموزی را به عنوان یک بایسته مقدس مورد تأکید قرار داده است.

وی با تأکید بر اینکه علم آموزی در منظومه معرفتی ائمه اطهار علیهم‌السلام و مکتب تشیع از جایگاه رفیع و بی‌بدلیل برخوردار است. افزود: علاوه بر آموزه‌های قرآنی، سیره علمی و عملی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام نیز رویکرد توجه به فراگری علم را تأیید می‌کند و هر کدام از آن بزرگواران در راستای اعتلای علم اقدامات تابنده و ارزشمندی را داشته‌اند، به گونه‌ای که در طول تاریخ اسلام بشریت از زلال اقدامات علمی آن بزرگواران سیراب شده است.

تولیت آستان قدس رضوی توجه به پیشرفت و تعالی علم را راهبردی اساسی در آستان قدس رضوی معرفی کرد و گفت: با عنایت به انتساب آستان قدس رضوی به امام علی بن موسی الرضا(ع) ملقب به عالم آل محمد(ص) و توصیه‌های رهبری عظیم الشأن انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، یکی از مهمترین و برجسته‌ترین راهبردهای آستان قدس رضوی، راهبرد توسعه و پیشرفت علمی است و این مهم همواره مورد توجه بنده بوده و خواهد بود.

وی ابراز کرد: آستان قدس رضوی با تکیه برظرفیت‌های عظیم علمی کشور، جهان اسلام و نیز استفاده بهینه از امکانات و تشکیلات موجود و نیز ایجاد ساختارهای جدید در دستیابی به توسعه و پیشرفت علم، شتاب مضاعفی خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به آیات و روایاتی پیرامون تأثیر قلب بر تعالی معنوی انسان‌ها، گفت: سلامت جسمانی قلب که مرهون فعالیت‌های دانشمندان و اساتید رشته پزشکی قلب است، بستر و مسیر را برای تعالی قلب، رأفت و رسیدن انسان به مقام اطمینان قلب را مهیا می‌سازد.

وی با بیان اینکه بسیاری از آموزه‌های دینی بر سلامت جسمی استوار است، تصریح کرد: علت تحریم بسیاری از آشامیدنی‌ها و خوردنی‌ها در دین اسلام این است که برای بدن و سلامت جسمی زیان آور هستند، در نگاه شریعت اسلام مسئله سلامت جسمی آنقدر اهمیت دارد که در علم فقه به صورت قاعده کلی در آمده است و فقها معتقدند هرآنچه برای جسم مضر است، قطعا حرام است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این روایت از امام باقر(ع) که می‌فرمایند «هیچ دانشی چون جستن دانش سلامت نیست. » خاطرنشان کرد: سلامت بدن مکمل سلامت ذهن بوده و صحت جسم مقدمه‌ای برای معنویت درونی است و آستان قدس رضوی همان گونه که برای تعمیق معنویت برنامه‌ریزی می‌کند، برای توسعه سلامت و ارتقای سلامت منطقه نیز تلاش می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی اضافه کرد: مشهد الرضا(ع) کانون معنویت دینی است، چنانکه کانون سلامت، درمانگری و کانون اخلاق پزشکی نیز باید باشد، در این راستا بنیاد سلامت آستان قدس رضوی بنا دارد تا با استفاده از همه ظرفیت‌های دانشگاهی و مراکز درمانی و تحقیقاتی خود در راستای ارتقای سلامت جهانی و خدمات درمانی منطقه، نقشی ممتاز و تأثیرگذار ایفا کند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: بی‌شک یکی از اهداف این راهبرد بازگشت به سنت حسنه اهتمام علمی امام رضا(ع) و بازیابی هویت در جایگاه مرجعیت علمی است، که با حمایت و برنامه‌ریزی این بنیاد و تلاش و حمایت دانشمندان دست یافتنی خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha