جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بالصور/ اجتماع أعضاء المجلس التخصصي للبحث والتحقيق في الحوزات العلمية بمشاركة آية الله الأعرافي بقم المقدسة

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: بسیاری از کتاب ها و نسخ خطی به عنوان میراثی با ارزش، در کتاب خانه ها و مراکز نگهداری اسناد در معرض نابودی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در بیست و هشتمین نشست اعضای شورای تخصصی پژوهش حوزه‌های علمیه با موضوع کتاب و کتاب خانه در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی عنوان کرد:شرایط حوزه به گونه ای است که با کمبود بودجه مواجه هستیم و امسال اعتبارات واقعا زیر صفر است و شرایط سختی داریم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود:در حال حاضر منابع، آثار و ذخایری داریم که در معرض از بین رفتن است و بسیاری از کتاب ها و نسخ خطی به عنوان میراثی با ارزش، در کتاب خانه ها و مراکز نگهداری اسناد در معرض نابودی است.

وی بیان کرد: در تمامی دنیا حوزه ها چنین وضعیتی دارند و در برخی از کشورهای خارجی بسیاری از کتاب های با ارزش به دلیل فقدان امکاتات در معرض نابودی قرار دارند.

آیت الله اعرافی اظهار کرد:در کتابخانه های بزرگ در کشور بخش زیادی از آثار در معرض نابودی است و باید در اولین فرصت تدابیری اتخاذ شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد:در بخش اسناد حوزه، صدها هزار اسناد وجود دارد که پراکنده است و در مدارس علمیه با قدمت های زیادی این اسناد نگهداری می شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت:در مقوله کتاب و اسناد سازمانی و پژوهشی با بجران مواجه هستیم و در قم و ایران و خارج از کشور و شهرهای دیگر باید به نگهداری این کتاب ها و اسناد توجه شود، باغفلت بخش زیادی از میراث ما از بین می رود.

وی بیان کرد: پایان نامه ها نیز باید ساماندهی شود و هیچ پایان نامه ای نباشد جز اینکه به فیضیه برود در این راستا پایان نامه ها واسپاری شده در حالی که باید فرآیند درستی پیموده شود و گردش صحیحی اتفاق بیفتد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد:نهادهای پیرامونی حوزه دارای پایان نامه های مهمی هستند که باید مطالعه و در این باره طرحی ارائه شود.

عضو جامعه مدرسین افزود:طرح مبادله پایان نامه ها نیز باید به خوبی پیگیری شود ضمن اینکه فهرست نویسی باید مورد توجه باشد.جذب کتاب از طریق اهدا و منابع خیرین یکی از برنامه های مهم است گزارش های خوبی در این باره وجود دارد که ضمن تقدیر از آن باید مورد تاکید بیشتری قرار گیرد.

وی گفت:گاهی بزرگی از دنیا می رود در حالی که می تواند این کتاب ها به کتابخانه های مرکزی حوزه باز گردد و منابع ارزشمندی به وجود بیاید. میکروفیلم های کتاب خانه های هند در آستان قدس نیاز به پیگیری دارد و در تبال اسناد نیز به برنامه ریزی نیاز داریم.

وی بیان کرد:باید از آثاری که در کتابخانه های حوزه در کشور است گزارشی مکتوب و جامع ارائه شود و در مورد مصوبات تصمیم درستی اتخاذ  گردد.

مدیر حوزه های علمیه کشور در خصوص شبانه روزی شدن کتابخانه ها اظهار کرد:شبانه روزی شدن نیاز به ظرفیت ها و امکاناتی دارد که باید بررسی شود یک کتابخانه شبانه رورزی در قم می تواند نماد خوبی باشد.

وی عنوان کرد:کار شبکه سازی رویکرد خوبی است و باید در سراسر کشور اتفاق بیفتد و کل کشور به یک شبکه جامع در مورد کتاب و کتاب خانه تبدیل شود در این باره نیاز به هماهنگی با سطوح عالی و ارتباط با مدارس و مراکز قم داریم که باید تقویت شود.

آیت الله اعرافی گفت:حجت الاسلام والمسلمین  شهرستانی در بلوار پیامبر اعظم(ص) به دنبال این است کتابخانه تخصصی را ایجاد کند که بخش زیادی از نیازها را پوشش می دهد در پروژه ۱۱۰ هکتار پردیسان یک کتاب خانه مرکزی مهم جانمایی شده و  این طرح های بلند مدت می تواند آینده را پررونق کند در این خصوص کتابخانه استان ها و نمایندگان طلاب باید کمک کنند.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha