شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حاجیان زاده مشاورعالی وزیر

حوزه/ اخیرا آیت‌الله اعرافی گزارشی از ارتباط حوزه‌ها با آموزش‌ وپرورش به مقام معظم رهبری دادند، حضرت آقا بسیار خوشحال شده و فرموده اند: در این زمینه من خودم کمک خواهم کرد و تعبیر معظم له این بوده که "این کار من است..."

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، علیرضا حاجیان زاده در سومین دوره همایش کارشناسان قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش پرورش، در سالن همایش‌های مجتمع شهر سبز رامسر گفت: سال‌هاست در نگاه افکار عمومی و سیاستگذاران نظام تعلیم و تربیت، یادگیری و تربیت دو مقوله جدا از هم تلقی می‌شود.

وی افزود: با این نگاه مربی تربیتی فقط  با توجه به وقت محدودی  که در مدرسه دارد به عنوان فوق برنامه یا  یک حاشیه‌هایی باریکه‌ای در کنار جریان عظیم آموزش و فرآیند را به دانش آموز القا می کند.

 *قرائت جدیدی تعلیم و تربیت

حاجیان زاده افزود: قرائت جدیدی که امروز در تربیت هست، آن است که تربیت دینی و اجتماعی، شالوده و بن ‌مایه همه آموزش‌هاست و با این نگاه فرهنگی دین در رگ و ریشه نظام تعلیم و تربیت جریان پیدا می کند و نه تنها آموزش قرآن، انس با اهل ‌بیت‌ علیهم‌السلام و معرفت و اقامه نماز باید در روح و روان و رفتار و شخصیت بچه‌ها  اثرگذار باشد، بلکه منجر به ایمان پایدار و عمل صالح  بر ای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه می شود.

 وی افزود: براین اساس سایر دروس نظری، علوم پایه و علوم انسانی هم باید موجب تقویت نگاه توحیدی به علم شود و علم و آگاهی‌های علمی به دینداری بچه‌ها کمک کند و دانش آموز را برای زندگی پاک و متعال آماده کند.

*رسالت خطیر معاونت پرورشی 

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش بیان داشت: رسالت خطیر معاونت پرورشی  ایجاب می کند همه ارکان آموزش ‌و پرورش باید تحت تاثیر معاونت پرورشی باشند و ارکان نظام تبلیغی و فرهنگی کشورنیز به مشارکت آیند و نقش پذیر باشند.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: حوزه‌علمیه و نهاد روحانیت و ارکان فرهنگی مذهبی، تبلیغی و کشوراعم از ائمه جمعه و جماعات، سازمان تبلیغات اسلامی، ‌اوقاف و امور خیریه، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و... همه بسیج شده‌اند و ظرفیت خود را در اختیار آموزش‌وپرورش قرار داده‌اند تا این هدف متعالی محقق شود.

*یک تراز موفق ازمشارکت حوزه‌علمیه در امر تعلیم و تربیت

سخنران این همایش گفت: مشارکت حوزه‌های علمیه در امر تعلیم و تربیت و تربیت دینی دانش‌آموزان با  حدود دو دهه فعالیت ستاد همکاری‌ها به یک تراز موفق، جهت بکار گرفتن دیگر ظرفیت های بیرون از آموزش و پرورش در راستای بسیج همگانی برای کمک به دستگاه تعلیم و تربیت تبدیل شده  و گزارش های  موفقیت این ستاد به یک الگو تبدیل شده است.

ابراز رضایت مقام معظم رهبری

وی با بیان اینکه در گزارشی که اخیرا آیت‌الله اعرافی ریاست حوزه‌های علمیه کشور به مقام معظم رهبری از ارتباط حوزه‌ها با آموزش‌ وپرورش دادند، حضرت آقا بسیار خوشحال شده و فرموده اند: دراین زمینه من خودم کمک خواهم کرد و تعبیر معظم له این بوده که فرموده اند "این کار من است..." گفت: این تایید رسالت همه دست اندرکاران حوزه و آموزش و پرورش سنگین تر می کند.

حاجیان زاده خاطرنشان ساخت: من و شما که متولی ستاد همکاری‌ها و کمیته‌های همکاری استان‌ها و مناطق کشور هستیم باید افتخار کنیم و به خود ببالیم که توفیق پیدا کرده‌ایم چنین رسالتی را عهده‌دار باشیم.

*فعالیت کمیته‌های همکاری جدای از کار پرورشی و تربیتی نیست

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش خاطر نشان ساخت: کمیته‌های همکاری که در شرح وظایف  مدیران ادارات قرآن و عترت است، امری جدای از کار پرورشی و تربیتی نیست و مدیران و کارشناس مسئولان می بایست نسبت به روان سازی و تسهیل اموراجرایی کمیته ها، بیش از گذشته اهتمام جدی داشته باشند.

 وی با بیان اینکه ستاد همکاری‌ها نقش هماهنگی و حمایت کننده دارد، افزود: خوشبختانه همه صاحب نظران و مدیران تعلیم و تربیت به این نتیجه رسیده اند، بهره‌مندی از ظرفیت نهاد روحانیت در امر تربیت باید به بهترین نحو و بهترین کیفیت و با اثرگذاری خوب در مدارس به منصه ظهور گذاشته شود و درخواست ما از شما خوبان این است که تشکیل جلسات کمیته‌های همکاریها را جدی بگیرید.

 مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: امروز، شاهد هستیم در مدارسی  که روحانی مستقر دارند موفقیت‌های بسیاری درعرصه تربیت دینی اتفاق افتاده و به خواست خداوند و همراهی و همدلی این دو دستگاه عظیم موفق شده‌ایم با تکیه بر سند تحول بنیادین، برنامه ۵ ساله همکاری‌ها را تدوین و تصویب کنیم و برنامه‌ای که برای سال ۹۹-۹۸ ابلاغ شده آغاز راه این برنامه است.

*نقش دو سویه کمیته‌های همکاری

حاجیان زاده با بیان برخی نیازسنجی و اعلام نیازها از سوی آموزش ‌و پرورش مثل آسیب‌های اجتماعی، نشاط و شادابی، معیارهای اسلامی و ارزشی، آسیب‌های فضای مجازی، عقاید ضاله،   فرقه های  کاذب، امور فرهنگی مانند نماز، حجاب و عفاف و... گفت: در سطح کلان کار باید کارهای مطالعه محور، ‌پژوهش و پاسخ‌گویی به نیازها را از حوزه مطالبه کنیم تا به پاسخ های متقن در آنچه ذکر شد برسیم، بنا بر این الزاما بهره‌مندی  از ظرفیت حوزه‌های علمیه فقط اعزام مبلغ نیست بلکه ایجاد اطاق‌های فکربرای شناسایی و دفع معضلات از رویکردهای مهم ما در ارتباط با حوزه‌ها است.

دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمندسازی مدیران، معلمان و مربیان می‌تواند به عنوان ظرفیت حوزه‌ها مورد بهره ‌برداری قرار گیرد و کمیته‌های همکاری استان‌ها و مناطق حلقه وصل همه این ظرفیت‌ها برای جاری شدن در مدرسه در منابع آموزشی و در تربیت نیروی انسانی هستند.

 *فهرستی از سرفصل‌های مورد تاکید در هر منطقه

حاجیان زاده د ادامه به فهرستی از سرفصل‌های مورد تاکید درهرمنطقه اشاره کردوگفت:حضور اثربخش روحانی مستقر در مدرسه به تفکیک خواهران و برادران، اقامه نماز جماعت توسط روحانی و مبلغ، استفاده از ظرفیت طلاب وظیفه خصوصا در مناطق محروم، شناسایی روحانیون شاغل آموزش‌وپرورش، دیدار با علما در ایجاد علاقه به روحانیت در میان دانش‌آموزان، بازدید از حوزه‌های علمیه و آشناسازی با نظام آموزشی حوزه برخی از سرفصل‌های مورد نیاز هرمنطقه را به خود اختصاص خواهد داد.

وی همچنین کمک به توسعه و تقویت مدارس علوم و معارف اسلامی، ایجاد ارتباط و پیوند میان مدرسه و مسجد، اهتمام به دوره‌های آموزشی برای همکاران فرهنگی از سوی حوزه‌ها، اهتمام به آموزش مبلغان، ایجاد سازوکار پاسخ به سئوالات و شبهات اعتقادی را از دیگر سرفصلهای همکاری با حوزه و روحانیت دانست.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha