سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حسن رجبیان کتابخانه حوزه

حوزه/ مدیر کتابخانه مدرسه فیضیه قم گفت: کتابخانه مدرسه فیضیه قم، اولین کتابخانه حوزوی قم است که توسط شیخ عبدالکریم حائری در سال 1309 تاسیس شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حسن رجبیان در بیست و هشتمین نشست اعضای شورای تخصصی پژوهش حوزه‌های علمیه با موضوع کتاب و کتابخانه در کتابخانه  مرحوم آیت الله العظمی بروجردی که با حضور آیت الله اعرافی برگزار شد درباره تاریخچه کتابخانه اظهار کرد: کتابخانه مدرسه فیضیه قم، اولین کتابخانه حوزوی قم است که توسط شیخ عبدالکریم حائری در سال 1309 تاسیس شده است.

مدیر کتابخانه مدرسه فیضیه قم افزود:در دهه 30 کتابخانه ای در آستانه تاسیس و اوایل دهه 80 کتاب خانه از ضلع غربی به شرقی منتقل می شود و در اطراف آن تعداد ی خانه خریداری می شود و کتاب خانه جدید با مساحت 6 هزار و 500 متر احداث می گردد.

وی بیان کرد:طبقه -2 اختصاص به مرکز اسناد دارد  مادر تهیه منابع با توجه به محدودیت بودجه پیش رفتیم، در کتاب خانه در وضعیت فعلی تعداد 31 نفر اشتغال دارند.

رجبیان عنوان کرد:منابع کتابخانه 2 هزار و 700 نسخه خطی در 4 هزار عنوان و منابع چاپی 150 هزار جلد و 10 هزار و 800 جلد کتاب سنگی به همراه پایان نامه حوزوی است.

وی تصریح کرد:نشریات 17 هزار نسخه و منابع دیجیتال 31 هزار و 300 جلد است و نسخه های نفیس وقف نامه توسط شاه عباس اول موجود است که 110 جلد است.

مدیر کتابخانه مدرسه فیضیه قم خاطرنشان کرد: 700 صندلی در مجموعه وجود دارد در حالی که تعداد اعضا 22 هزار  700 نفر است و میانگین مراجعه روزانه 2 هزار نفر بوده و در ایام اوج به 4 هزار نفر می رسد.

وی بیان کرد:پر مراجعه ترین کتابخانه قم هستیم و دو سالن در بخش عمومی داریم که 11 هزار و 315 جلد ارائه می دهد.

رجبیان عنوان کرد:به تازگی بخشی به نام مجموعه تخصصی تبلیغ راه اندازی شده است در قم کتابخانه تخصصی تبلیغ نداریم اما در این جا کار شروع شده است.

وی گفت:در طبقه منفی یک، منابع رشته های علوم انسانی بالغ بر 11 هزار و 930 جلد وجود دارد در بخش محققین بانک حامع اطلاعات داریم که 7 هزار و 900 نفر عضو هستند و 150 صندلی با مراجعه روزانه 500 نفر وجود دارد.

مدیر کتابخانه مدرسه فیضیه قم افزود:پایان نامه ها جمع آوری شده و منظم شده است در حال حاضر 38 کتابخانه عضو مجمع تخصصی کتابخانه هاست و در مجموع 3 میلیون کتاب تخصصی وجود دارد.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha