شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حقوق بشر

حوزه/در نظام سکولار، حقوق بشر جزو دستورات اخلاقی به شمار می رود و اساسا هیچ ارزشی برای اجرا در پیش آنها ندارد افزود: بر خلاف تمدن غرب و شرق، اسلام برای حقوق بشر ارزش قائل است و عفو را از صفات متقین می داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین براتی پیش از ظهر امروز در نشست علمی که باموضوع عفو و گذشت و داوری از رویکرد انتقام که به همت کمیسیون حقوق بشر اسلامی در قم برگزار شد، با بیان این که هدف اولیه راه اندازی حقوق بشر، مسئله صلح و اجرای آن بوده است، گفت: صلح خیر محض است و اساسا تلاش جامعه جهانی برای برقرار کردن صلح است.

حجت الاسلام والمسلمین براتی با بیان این که مؤسس دانشگاه بین المللی اسلام از سوی امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) راه اندازی شده است، افزود: در این مسئله نباید از تلاش و حادثه عاشورا به سادگی گذشت.

این استاد حوزه ودانشگاه افزود: معتقدیم صلح بانی را کسی می تواند انجام دهد، که صلح بانی درونی در او اتفاق افتاده باشد و در درون خود صلح ایجاد کرده باشد.

وی بیان کرد: در اسلام هر جا صلح ذکر شده، مراد از آن صلح  خیر بوده است و هر کجا جنگ ذکر شده از آن تعبیر به خیر نشده است.

این محقق با بیان این که سراسر زندگی امام حسین(ع) عفو، گذشت و دوری از جنگ بود، اظهار داشت: دائم دشمن دنبال جنگ و بیعت گرفتن از امام(ع) بود و ایشان به هیچ وجه حاضر به جنگ افروزی و بیعت کردن با ظلم نبودند. بنابراین عفو و گذشت، صلح و حقوق بشر از جمله مسائلی است که در زندگی رفتاری و عملی اهل بیت(ع) بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین براتی گفت: حادثه عاشورا دعوا سر حکومت و ... نبوده است؛  بلکه امام(ع) چون دیدند یزید دنبال این است مردم را به بردگی بگیرد و در عین حال دنبال این بود اساس دین و اسلام را از بین ببرد و برای همین وارد جنگ شدند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در نظام سکولار حقوق بشر جزء دستورات اخلاقی به شمار می رود و اساسا هیچ ارزشی برای اجرا در پیش آنها ندارد افزود: بر خلاف تمدن غرب و شرق، اسلام برای حقوق بشر ارزش قائل است و عفو را از صفات متقین می داند.

وی بیان کرد: در قرآن هم یکی از صفات متقین ، مسئله عفو و گذشت و توجه به حقوق بیان شده است؛ اما در همین دنیا افرادی هستند که عمل به سیره پیامبر(ص) می کنند، اما برای حقوق بشر که دین برای آن احترام زیادی قائل است، این دسته از افراد هیچ ارزشی برای آن قائل نیستند.

این محقق اظهارداشت: دو نوع حقوق بشر داریم، یکی در حقوق در ارتباط با جنگ و دیگری در زمان پس از جنگ است. اما دنیا تنها به حقوق بعد از جنگ پایبند است و برای حقوق در زمان جنگ ارزشی قائل نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین براتی گفت: اما اسلام، حقوق را تقسیم بندی به زمان جنگ و بعد از آن نمی کند، در همه حال برای آن ارزش قائل است و حتی در زمان جنگ این حقوق افزایش پیدا می کند.

313/40

              

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha