پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
درسنامه اقتصاد مقاومتی

حوزه/ کتاب «درسنامه اقتصاد مقاومتی» نوشته احمدعلی یوسفی، با همکاری مجتبی غفاری و ساجد صمدی قربانی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «درسنامه اقتصاد مقاومتی» نوشته احمدعلی یوسفی، با همکاری مجتبی غفاری و ساجد صمدی قربانی توسط انتشارات آفتاب توسعه (ناشر اختصاصی آثار مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا) منتشر شد.

در مقدمه این کتاب آمده: «انقلاب اسلامی ایران در زمانی که دنیا در مادی‌گرایی فرورفته بود و همه کشورهای دنیا به دو ابرقدرت شرق و غرب وابسته بودند، پیروز شد. این انقلاب، پرچم‌دار معنویت در دنیا بود و با سردادن شعار استقلال و آزادی نشان داد که به هیچ‌یک از ابرقدرت‌ها وابسته نیست. به همین جهت از همان ابتدا مورد دشمنی سرسخت مستکبران عالم قرار گرفت.

دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران با هدف شکست دادن آن، از انواع توطئه‌ها و اقدامات نظامی، سیاسی، فرهنگی فروگذار نکردند. با این‌ حال پایه‌های انقلاب اسلامی هر روز استحکام بیشتری یافت و در منطقه و جهان، الهام‌بخشی آن نمایان‌تر شده است. با قدرتمندتر شدن جمهوری اسلامی ایران و درخشش آن در حوزه‌های مختلف علمی، نظامی و … و همچنین شکل‌گیری محور مقاومت اسلامی در منطقه، دشمنان انقلاب، ضمن پیگیری توطئه‌های گذشته، به این نتیجه رسیدند که باید اراده ملت ایران را در پایداری و دفاع از انقلاب اسلامی بشکنند. آنان از اول پیروزی انقلاب اسلامی، انواع تحریم‌های اقتصادی را علیه مردم ایران وضع و اجرا کردند؛ ولی این تحریم‌ها در کنار سایر توطئه‌ها نتوانست آنان را به اهدافشان برساند، بنابراین جنگ تمام‌عیار اقتصادی را علیه ملت ایران دنبال کردند.

برای مقابله با این جنگ اقتصادی، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقتصاد مقاومتی را در سال ۱۳۸۹ مطرح کردند. سپس با مشورت کارشناسان اقتصادی و شورای تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی آن را تدوین و در سال ۱۳۹۲ ابلاغ نمودند. به دنبال آن در جلساتی که با سران قوای سه‌گانه و سایر اقشار مردمی و فعالان اقتصادی داشتند، ابعاد اقتصاد مقاومتی را تبیین نمودند. بند ۲۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مربوط به گفتمان‌سازی آن برای عموم مردم است؛ بنابراین فهم صحیح ابعاد اقتصاد مقاومتی و تمایز و اشتراک آن با سایر اندیشه‌های اقتصادی و تبدیل آن به گفتمان اقتصادی انقلاب اسلامی از امور مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است. مهم‌ترین اقشار اثرگذار در جمهوری اسلامی ایران، مجموعه دانشگاهی و حوزوی، به‌ویژه دانشجویان و طلاب حوزه‌های علمیه هستند؛ بنابراین مخاطبین اصلی این درس‌نامه دانشجویان و طلاب حوزه‌های علمیه هستند. ولی این کتاب برای فعالان اقتصادی، تشکل‌های مردم بنیان، مراکز دولتی و نهادهای انقلابی جهت گفتمان‌سازی در جمهوری اسلامی ایران، قابل‌استفاده است.»

این کتاب شامل پنج فصل با عناوینی چون چیستی و چرایی اقتصاد مقاومتی، مولفه های اقتصاد مقاومتی، امکان تحقق اقتصاد مقاومتی، نقش علمای گذشته در مقاوم سازی اقتصاد ایران و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.

در انتهای این پنج فصل هم علاوه برخلاصه کتاب، پرسش ها، منابع برای مطالعه بیشتر و منابع و مأخذ به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و منابع اینترنتی آمده است.

کتاب «درسنامه اقتصاد مقاومتی» در ۳۸۳ صفحه با شمارگان هزار نسخه توسط انتشارات آفتاب توسعه(ناشر اختصاصی آثار مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا) روانه بازار نشر شده است.

۳۱۳/۶۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha