پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
استاد انصاریان

حوزه/ مفسّر، محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی گفت: خط ترازو تا قیامت کشیده شده و روز قیامت پروردگار می‌فرماید: ترازوهایمان را بر اساس عدالت برپا می‌کنیم. اگر در قیامت عمل شما به وزن یک دانه ارزن باشد، فکر نکنید که این عمل به وزن دانه ارزن در این پهنای جهان هستی گم شده یا از دست رفته یا فراموش شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، استاد حسین انصاریان در مسجد اعظم قم، اظهار کرد: از مباحث بسیار مهم قرآن کریم، روایات اهل‌بیت(ع)، دعاها و زیارت‌ها؛ بحث ترازو، معیار، میزان و شاقول است. آن‌قدر ترازو مهم است که پروردگار مهربان عالم حتی ترازوهای اختراعی مردم را از ابتدای به وجود آمدن این شیء قبول کرده و چنان‌که در آیات قرآن می‌بینیم انبیای الهی امت‌های خود را به رعایت ترازو و معیار سفارش می‌کردند و خیانت در کنار ترازو گناه بزرگی در متن قرآن شمرده شده و خائن به ترازو را تهدید به عذاب کرده است.

* یکی از اصولی که در قیامت برای سنجیدن مردم به کار گرفته می‌شود، ترازو و معیار است

وی با بیان اینکه اختراع ترازو برای این بوده که به حق مردم تجاوز، ظلم و ستم نشود، مردم در برابر پولی که می‌دهند یا برابر با جنسی که می‌دهند به حق‌ خودشان برسند و چیزی از حق آنها کاسته نشود، گفت: با توجه به آیات قرآن به این نتیجه می‌رسیم که ترازو، میزان و معیار هم در امور مادی و هم در امور معنوی است. برای سنجش معنویات هم ترازو و معیار مقرر شده و خط سیر این ترازو تا قیامت تداوم دارد؛ یعنی یکی از اصولی که در قیامت برای سنجیدن مردم به کار گرفته می‌شود، ترازو و معیار است.

حجت الاسلام انصاریان ادامه داد: در سورۀ مبارکۀ انعام به هر دو ترازوی مادی و معنوی توجه شده است؛ اما مادی آن «وَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَالْمِیزَانَ بِالْقِسْطِ» (انعام، ۱۵۲) اگر جنسی می‌فروشید معیار و میزان را برابر با عدالت، قسط و پاکی از افراط و تفریط قرار دهید اگر جنستان وزنی است، وزن بالاتری به مردم جنس بفروشید.

* رعایت میزان و معیار در ترازوی مادی واجب شرعی و اخلاقی است

نویسنده کتاب ارزشمند «عناصر شخصیت انسان» خاطرنشان کرد: در سورۀ مبارکۀ شعرا می‌خوانیم که پروردگار عالم درست برخورد کردن با ترازو را واجب کرده است، کار اقتصادی است، ولی رعایت میزان و معیار در ترازوی مادی هم واجب شرعی و اخلاقی است. خداوند می‌فرماید: «وَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَالْمِیزَانَ بِالْقِسْطِ» (انعام، ۱۵۲) با ترازوی درست جنسی را که می‌خواهید به مردم بدهید بکشید، ترازویتان خراب نباشد، ترازویتان بالا و پایین نباشد، ترازویتان زمینۀ خیانت شما نباشد، در درستی و سلامت ترازو دقت کنید «وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِیمِ» (شعرا، ۱۸۲).

* خداوند خائنان به ترازو را در چاه دوزخ معذب می‌کند

استاد انصاریان به نکته‌ای در مسأله خیانت به ترازو اشاره و تصریح کرد: در مسألۀ خیانت به ترازو پروردگار عالم یک سوره نازل کرده و نام این سوره هم خیانت به ترازو و تجاوز از حدود است و به ترازوداران خائن وعدۀ عذاب هم داده شده است. بعد از ذکر بسم الله «وَیْلٌ لِّلْمُطَفِّفِینَ» (مطففین، ۱) بزرگان دین می‌فرمایند «ویل» یک جنبۀ حمله‌ای و یک جنبۀ اعلام نفرت دارد، و بر اساس روایات می‌فرمایند: ویل چاهی در دوزخ است که خداوند خائنان به ترازو را در آن چاه معذب می‌کند.

* کار ترازو فقط در دنیا نیست و در دنیا هم تمام نمی‌شود

وی افزود: آیۀ چهل و هفت سوره انبیا بار بسیار سنگینی دارد؛ بعضی از اولیای الهی این آیه را به‌عنوان ذکر انتخاب کرده بودند و دائماً این آیه را به خودشان تلقین می‌کردند «وَنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَةِ» (انبیا، ۴۷) یعنی کار ترازو فقط در دنیا نیست و در دنیا هم تمام نمی‌شود.

* عمل انسان حتی به اندازه دانه ارزن گم یا فراموش نمی‌شود

استاد اخلاق حوزه‌های علمیه گفت: خط ترازو تا قیامت کشیده شده و روز قیامت پروردگار می‌فرماید: ترازوهایمان را بر اساس عدالت برپا می‌کنیم. «فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا؛ ما در قیامت کمترین ستمی در سنجیدن به کسی نخواهیم داشت» «وَإِن کَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ» اگر در قیامت عمل شما به وزن یک دانۀ ارزن باشد، فکر نکنید که این عمل به وزن دانۀ ارزن در دنیا در این پهنای جهان هستی گم شده یا از دست رفته یا فراموش شده؛ اگر عمل به اندازۀ وزن دانۀ ارزن باشد و از شما سر زده باشد، موجود است، بقا دارد، گم نمی‌شود.   

وی ادامه داد: گاهی زمان که به یک عنصر می‌خورد، کاسته می‌شود ولی زمان در عمل شما هیچ اثری ندارد، همان چیزی که به اندازه و وزن دانۀ ارزن است، می‌ماند، کوچک و کم هم نمی‌شود. «أَتَیْنَا بِهَا» پروردگار آن را وارد قیامت می‌کند و آن را جلوی چشمانمان می‌گذارد. خداوند در آیات دیگر این معنا را می‌گوید: «فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ» (زلزله، ۷) و «وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ» (زلزله، ۸) آن را جلوی چشمتان می‌آورم، آن را می‌بینید. وقتی که من آن عمل را وارد قیامت کردم «وَکَفَی بِنَا حَاسِبِینَ» (انبیا، ۴۷) بس است که حسابگر آن عمل با ترازوهایی که برپا کردم خودم باشم.

* در همین دنیا قلب، عمل و اخلاقتان را با ترازوهای الهی بسنجید

استاد انصاریان در پاسخ به اینکه این ترازوهای قیامت چیست؟ گفت: در قیامت یک ترازو ولی الله الاعظم است، در هر عصری و در هر مکانی ولی الله که حجت الهی بر مردم بوده و مردم در دنیا اگر عاشق خوشبختی و سعادتشان باشند باید حالات قلب، مسائل اخلاقی و مسائل عملی خود را با ولی الله الاعظم بسنجند و ببینند فعالیت قلب الهی است یا ابلیسی، بسنجند ببینند خلقیات الهی است یا ابلیسی، بسنجند ببینند حرکات و رفتار و اعمال الهی است یا ابلیسی؛ اگر نسنجیدند یا منکر ترازوی معنوی الهی بودند یا بی‌تفاوت بودند و خودشان را میزان‌گیری و معیارگیری نکردند، قیامت دیگر آنها را پای ترازو نمی‌آورند. در فرمایش ملکوتی پیغمبر عظیم الشأن اسلام است «وزنوا» همینجا خودتان را وزن کنید، همینجا قلب و عمل و اخلاقتان را با ترازوهای الهی که ولی الله الاعظم‌ها هستند بسنجید، «قبل ان توزنوا» پیش از اینکه کار از کار بگذرد و خدا شما را پای سنجیدن و وزن کردن بیاورد.

* رفتار حکومتی حاکم با رفتارهای امیرالمؤمنین(ع) میزان‌گیری می‌شود

وی ادامه داد: قیامت غوغایی است، هر چه رئیس‌جمهور، شاه، وزیر، وکیل، مدیر، استاندار، فرماندار و دارندۀ صندلی است و اسمش حاکم است، رفتار حکومتی او را که در پرونده‌اش ثبت است با امیرالمؤمنین(ع) میزان‌گیری می‌کنند، وقتی که میزان درنیاید معلوم می‌شود اینان در دنیا به ترازوی الهی خیانت کرده‌اند.

* سخت‌ترین بخش جهنم برای منافقین است

استاد انصاریان در پاسخ به اینکه کسی که در دنیا از حدود ایمانی، اخلاقی و عملی ولی الله الاعظم تجاوز کرده، چه عذابی خواهد داشت؟ اظهار کرد: این میزان عذاب برای ما قابل ارزیابی نیست، اما این عذاب چنان است که پروردگار می‌فرماید: «حَسْبُهُمْ جَهَنَّمُ» (مجادله، ۸) همین دوزخ برایشان بس است. دوزخ طبق روایات ما هفت بخش است، هر بخشی به تناسب گناهانی است که مردم مرتکب شدند، سخت‌ترین بخش جهنم برای منافقین است، مخصوصاً منافقین بعد از مرگ پیغمبر(ص) که با چهرۀ قابل قبول خودشان را زمان پیغمبر به مردم شناساندند، ولی هنوز گرمی بدن پیغمبر در فوتش سرد نشده بود که آن همه خیانت روا داشتند.

وی گفت: کسی به ترازوی در مغازه خیانت می‌کند می‌میرد و تمام می‌شود، اما آثار خیانت‌های به ولی الله الاعظم بعد از مرگ هم هنوز هست و روز به روز هم گسترده‌تر می‌شود، پیغمبر اکرم(ص) می‌خواست هدایت و دین و قرآن «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ» (توبه، ۳۳) شود، ولی خائن‌های به ترازوهای معنوی یهودیت، نصرانیت، لائیک، بوداییسم و انواع مکتب‌ها را تضمین کردند و فنای آنها را تبدیل به بقا کردند.

استاد انصاریان با بیان اینکه پاسخ حوادث تلخ تاریخ نسبت به ائمه و  اهل‌بیت(ع) با کسانی است که به ترازوهای الهی در دنیا خیانت و از حدود ترازوی پروردگار تجاوز کردند، تصریح کرد: آنان نیامدند قلب را با حجت الله بسنجند و ببینند قلب درست کار می‌کند یا درست کار نمی‌کند. اگر من قلبم را با حجت الله نسنجم نمی‌فهمم قلب در چه جایگاهی است؛ قلب مریض، حسود، حریص، بخیل، متکبر و بی‌دین است، بدون سنجیدن دل با ولی الله الاعظم علاوه بر اینکه وضع دل روشن نمی‌شود بلکه به اشتباه سنگینی هم دچار می‌شود.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha