شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
همایش «اهدای عضو» به میزبانی اقلیت ها در بدفورد انگلستان برگزار گردید

حوزه/جامعه «سیاه پوستان، آسیایی ها و اقلیت های قومیتی» در شهر بدفورد همایشی دو روزه برای آشناسازی مردم پیرامون اهدای اعضای بدن برگزار کردند. این درحالی است که سال آینده قانون اهدای عضو در انگلستان تصویب خواهد شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» اعضای جامعه «سیاه پوستان، آسیایی ها و اقلیت های قومیتی» در بریتانیا در همایش دو روزه ای از 7 تا 9 اکتبر در بدفورد انگلستان شرکت کردند تا درباره قانون «اهدای عضو» صحبت کنند.

این همایش توسط انجمن حقوقدانان مسلمان برگزار شده بود و سخنرانان آن شامل دکتر منصور علی از سوی جامعه مسلمانان، دکتر جاگر بیرجوتی جوهال از جامعه سیک ها و موکش مالوترا از سوی جامعه هندوها، دکتر هکتور ویلکا ملندز، جراح برجسته و ایرام اقبال یک دادرس دفاع کیفری بود. در افتتاحیه این رویداد گفت: ما اینجا قصد داریم درباره قانون جدید اهدای عضو که بهار سال 2020 به تصویب می رسد صحبت کنیم. براساس این قانون تمامی شهروندان به صورت پیش فرض اهداء کننده خواهند بود مگر اینکه خودشان انتخاب کنند از آن خارج شوند.

 وی خاطر نشان کرد: تصورات غلط زیادی درباره اهدای عضو در جوامع جنوب آسیا وجود دارد. بسیاری به اهدای عضو رضایت ندارند و این باعث شده بیماران آسیایی طولانی مدت در فهرست انتظار بمانند و عضو دریافت نکنند.

رنجیت سوند ، رئیس انجمن وکلای آسیا ، در سخنانی در مورد این سمینار گفت: برنامه ما افزایش آگاهی درباره اهدای عضو است، زیرا قانون سال آینده در حال تغییر است و بسیاری از مردم از آن آگاهی ندارند. این یک یادآوری است. در زندگی پرمشغله ما اصول اولیه بشریت را فراموش می کنیم. من فکر می کنم اهدای عضو بالاترین وظیفه مدنی است که می توانیم انجام دهیم. دادن اعضای بدن به کسی که بتواند زندگی کند ، یکی از بهترین هدایایی است که می توانید اهدا کنید.

رمی محمد رئیس  انجمن وکلای مسلمان که در این جلسه حضور داشت  گفت:  شنیدن نظرات مختلف اعتقادی از نظر یک متخصص اهدای عضو در جامعه مسلمانان ، یکی از نمایندگان سیک و هندو جالب بود.  در اسلام مسئله دشوار می شود و با توجه به قانون جدید سال آینده باید به بحث گذاشته شود. ما باید در مساجد و جوامع تبلیغ کنیم و مردم را آگاه سازیم. تا تصمیم آگاهانه بگیرند.

دکتر منصور علی نیز گفت: من مطالعه ای در حدود 100 فتوا به زبان های عربی ، اردو و انگلیسی انجام دادم که سعی کردم بفهمم چه چیزی در ذهن دانشمندان مسلمان از جاکارتا تا لندن اتفاق می افتد. اهدای عضو پیوند اعضا موضوعی بسیار پیچیده است ، و درک آن از دیدگاه مذهبی گسترده است.

وی گفت:  از دیدگاه اسلامی ، به دلایل روشن هیچ اشاره ای به اهدای عضو در قرآن یا سنت وجود ندارد. در ادبیات کلاسیک فقه هیچ اشاره ای به اهدای عضو وجود ندارد. من هفت دیدگاه از حرام گرفته تا جایز را شناسایی کرده ام.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha