پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علی عباسی

حوزه/ متاسفانه از قافله گفت و گو در حوزه ادیان فاصله داریم و در دانشگاه ادیان و مذاهب سعی شده است این فاصله ها کم شود و ضرورت دارد حوزه مطالعات تطبیقی ادیان و گفت و گوی میان پیروان ادیان مختلف بیش از پیش تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی، صبح امروز در آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه ادیان و مذاهب که در سالن همایش های این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به جایگاه برجسته علم و دانش در دین مبین اسلام گفت: در دین اسلام در کنار ایمان، علم به عنوان یکی از مؤلفه‌های برتری بر آن تاکید شده که این نشان از اهمیت علم از منظر این دین الهی است؛ علم ابزار اقتدار است و امروز صاحبان قدرت در عالم، بخش زیادی از این قدرت را از علم کسب کرده‌اند.

رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه  افزود: متاسفانه از قافله گفت و گو در حوزه ادیان فاصله داریم و در دانشگاه ادیان و مذاهب سعی شده است این فاصله ها کم شود و ضرورت دارد حوزه مطالعات تطبیقی ادیان و گفت و گوی میان پیروان ادیان مختلف بیش از پیش تلاش کنیم.

وی گفت: در مطالعات تطبیقی مذاهب فاصله کمتری وجود دارد ولی همچنان نیاز به گفت و گو و شناخت بیشتر داریم چرا که در سایه این گفت و گوها و تعاملات است که بستر لازم برای ارتقای هم زیستی مسالمت آمیز و اخلاقی است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به نقش دین در جامعه پذیری و توسعه روابط جوامع انسانی ادامه داد: امروز با گذشت ۴۰ سال از انقلاب با وجود همه مشکلات، کارنامه علمی نظام اسلامی  در عرصه جهانی عملکردی قابل قبول است؛ بر اساس اعلام مراکز معتبر علمی جهان، رتبه علمی ایران از ۴۸ در سال ۲۰۰۸ به رتبه ۱۶ کشور در سال ۲۰۱۸ ارتقا یافته است که نشان می دهد اندیشه دینی در این امر پرونده قابل قبولی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با بیان اینکه فعالیت جامعه المصطفی ظرفیت مناسب در راستای دیپلماسی عمومی است، افزود: حوزه علمیه با تکیه به مبانی غنی دینی و عقلانی، حرف های فراوانی برای ارائه به دنیا دارد.

رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه، ایجاد تمدن نوین اسلامی را آرمان گام دوم انقلاب اسلامی دانست و گفت: مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی بار مهم تحقق تمدن نوین اسلامی در راستای دستیابی به گام دوم انقلاب به عهده دراند که باید به دور از انفعال، گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان گفتمانی با محوریت عقلانیت، معنویت و عدالت را باید به دنیا معرفی کرد؛   مراکز علمی همواره در طول تاریخ در گسترش علم، ایجاد شبکه علم آموزی و همچنین بستر سازی میان تمدنها، ادیان و مذاهب را فراهم کرده‌است.

وی در پایان با بیان اینکه ورود مراکز علمی به دیپلماسی علمی و ایجاد ارتباط با مراکز پژوهشی دنیا در راستای ترویج علم و توسعه دیپلماسی علمی است، گفت: حوزه های علمیه از دیرباز رویکردی بین المللی داشته اند و مراکز کانونی حوزه های علمیه همواره محلی برای حضور و گفت و گو میان ملیت های مختلف بوده است.

۳۱۳/۳۲

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha