سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
روایت دو مستندساز مسیحی

حوزه/حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی گفت: اربعین امروز برای جهان اسلام و شیعیان تبدیل به یک پل میان فرهنگی شده است که می‌تواند فرهنگ جهان اسلام را به هم نزدیک کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی در نشستی که با حضور دو مستندساز اسپانیایی از سوی دانشکده هدی در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، در سخنانی، با بیان اینکه ما هم اکنون درحال گذر از یک پیچ تاریخی هستیم، گفت: در این پیچ تاریخی، رسالت ویژه‌ای بر عهده کسانی است که به عنوان مروجان مکتب شناخته می‌شوند.

مدیر ارتباطات و بین الملل دانشکده هدی افزود: در این نبرد که تقریبا شبیه جنگ خندق است، همه کفر در مقابل همه اسلام حضور دارد. امروز، جریان حق در مقابل جریان باطل با یک جنگ تمام عیار مواجه است. این جنگ بر سر فرمانروایی بر افکار و منابع انسانی است تا هریک از آنان، جماعت انسانی را به هدفی که می‌خواهند، هدایت کنند.

امروز هدف دشمنان، تسلط بر شریان‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان اسلام است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی تصریح کرد: متاسفانه دنیای اسلام در چند صدسال اخیر، دچار مشکلات عدیده و عقب‌ماندگی عمده‌ای شد که این امر احساس شکست و حقارت را در مسلمانان ایجاد کرد، اما در نیمه دوم قرن بیستم، پیروزی‌های خوبی برای جهان اسلام رقم خورد.

وی ادامه داد: مجموعه انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی و اتفاقاتی که در جنبش‌های اسلامی رخ داد، باعث شد تا جهان اسلام به دستاوردهای نوین و فضایی که در آن آگاهی و بیداری باشد، برسد.

مدیر ارتباطات و بین الملل دانشکده هدی با بیان اینکه کشورهای سلطه‌گر تا قبل از این اتفاقات، کشورهای اسلامی را استثمار فیزیکی می‌کردند، تصریح کرد: تا سالیان سال همه کشورهای اسلامی تقریبا تحت استثمار سلطه‌گران بودند. از جنوب شرق آسیا مانند اندونزی و مالزی تا شبه قاره هند و کشورهایی مثل ایران و عراق و منطقه شامات همه مستعمره بودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی گفت: این سلطه‌گری غربی‌ها برای جهان اسلام در دهه‌های پایانی قرن بیستم، وارد مرحله جدیدی شد و جهان اسلام در کانون‌های خاصش مانند ایران، ترکیه، مالزی، مصر و حتی در عربستان به یک بیداری و اقتداری رسید. سلطه‌گران هم به این فکر افتادند که نسخه را عوض کنند. لذا نبردی که با ما دارند، نبرد تسلط بر شریان‌های سیاسی، اقتصادی اجتماعی فرهنگی جهان اسلام است که در این مسیر از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند.

وی، مهمترین ابزار سلطه‌گران برای تسلط سیاسی بر کشورهای اسلامی را استقرار حکومت‌های خودکامه و مستبد در این کشورها دانست و یادآور شد: به عنوان مثال، اگر این امکاناتی که در اختیار سعودی‌ها برای وهابیت است، در اختیار حکومتی مردم سالار دینی در عربستان بود، آنگاه مشکلات جهان اسلام هم کمتر بود.

یکی از بزرگترین چالش‌های جهان اسلام، افراط‌گرایی دینی است

به اعتقاد این مبلغ دینی، یکی از بزرگترین چالش‌های جهان اسلام، افراط‌گرایی دینی است که خروجی‌اش تروریسم است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی در این باره گفت: تقریبا همه دنیای اسلام با این مشکل مواجه هستند و روزی نیست که در مقابله با جریانات افراطی و تکفیری، شهیدی از جهان اسلام چه اهل سنت و چه اهل تشیع نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: دشمن با استفاده از منابع، امکانات و قدرتی که دارد، تمام سعی خود را می‌کند تا با توانی مضاعف، به جهان اسلام ضربه زند و هیچ وقت اجازه ندهد کشورهای اسلامی قدرتمند شوند. چرا که اگر این مهم رخ دهد، آن پیچ تاریخی که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند اگر به سلامت از آن عبور کنیم، همه مشکلات اقتصادی که امروز جمهوری اسلامی با آن مواجه است و یا کشورهای اطراف ما، به پایان می‌رسد.

قدرت تئوریک اندیشه اسلامی توسط ایران در جهان اسلام گسترش یافته است

مدیر ارتباطات و بین الملل دانشکده هدی افزود: در ابتدای انقلاب اسلامی ایران، جنگی رقم خورد که طی هشت سال کشور ما و مستضعفان عالم درگیر جنگ بودند. حدود 42 کشور به عراق و حزب بعث کمک می‌کردند و در این طرف هم چند کشور مستضعف به جمهوری اسلامی یاری می‌رساندند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی یادآور شد: در این هشت سال، با انواع تحریم‌های اقتصادی و فضای نظامی مواجه شدیم؛ اما به لطف خداوند، کشور از این مرحله عبور کرد.

وی تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی قدرت تئوریک اندیشه اسلامی را تا یمن، عراق و سوریه، بسط و گسترش داده است و حتی جریانات اسلام‌گرای اهل سنت هم، متأثر از انقلاب اسلامی هستند و انقلاب اسلامی ایران را به عنوان پشتوانه و تکیه گاه در نظر می‌گیرند.

اربعین امروز برای جهان اسلام به یک پل میان فرهنگی تبدیل شده است

مدیر ارتباطات و بین الملل دانشکده هدی یکی از دستاوردهای بزرگ جهان اسلام در سال‌های اخیر را واقعه مهم پیاده‌روی اربعین عنوان کرد و افزود: نکته مهم این است که کسی تصور نمی‌کرد شیعیان بتوانند همراه با اهل سنت عراق و سایر کشورها این راهپیمایی عظیم را اینگونه رقم بزنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی تأکید کرد: این زندگی جمعی مردم مدارانه، این طور نیست که صرفا ایرانی‌ها یا شیعیان در این سفر باشند. اربعین امروز برای جهان اسلام و شیعیان تبدیل به یک پل میان فرهنگی شده است که می‌تواند فرهنگ جهان اسلام را به هم نزدیک کند و میان ملت‌ها، همگرایی ایجاد کند و در عین حال ما را به یک ارتباط میان فرهنگی با کشورها و ملل مختلف برساند.

اربعین می‌تواند بزرگترین پل دیپلماسی عمومی جهان اسلام باشد

وی بیان داشت: سلطه‌گران امروز ابزار سلطه سیاسی و نظامی را در اختیار دارند، اما مردم این کشورها و جوامع مختلف با دیدن همین فضای اربعین، نسبت به جمهوری اسلامی و شیعیان و جهان اهل سنت، شناخت بهتری پیدا می‌کنند.

مدیر ارتباطات و بین الملل دانشکده هدی اظهار داشت: امروز کنجکاوی و گرایش به معنویت در مردم جهان غرب و شرق بیشتر شده است و به نظر می‌رسد امروز اربعین میتوان بزرگترین پل دیپلماسی عمومی جهان اسلام هم در درون خودش و هم با ملل و فرهنگ‌های دیگر باشد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha