سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
دیدار اعضای دبیرخانه همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» با آیت الله اعرافی

اعضای دبیرخانه همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» با آیت الله اعرافی دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی، عصر امروز در دیدار اعضای دبیرخانه همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم»، ضمن تسلیت ایام سوگواری اهل بیت(علیهم السلام)، بر گسترش همکاری علمی مجموعه‌های دانشی حوزه تأکید نمود و اظهار داشت: ادامه حیات بشر به صلابت، استواری و مقاومت انسان وابسته است؛ جریانی که مقاومت نداشته باشد در معرکه زوال و نابودی گرفتار خواهد شد.

وی مقاومت و ایستادگی در برابر عوامل مهاجم را امری ضروری برشمرد و ابراز داشت: مقاومت و استواری همواره در برابر سستی و گسسته شدن تعریف می گردد؛ باید با نگاه به اهداف متعالی، عنصر پایداری و مقاومت را به عنوان مولفه‌ی تداوم بخش حیات مورد توجه قرار داد.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه به برخی از مصادیق ظهور و بروز مقاومت در قوانین حاکم بر طبیعت اشاره نمود و یادآور شد: مقاومت مقوله ای فراگیر در میان تمام مخلوقات است؛ در موجودات ذی شعور، به ویژه انسان، مقاومت ابعاد و ساحت های مختلفی داشته، شقوق ناظر به قوانین و مقررات خاصی را به خود می گیرد.

وی مقاومت را مقوله ای تشکیکی و در بردارنده درجات عنوان کرد و ابراز داشت: مقاومت تابع عواملی است که ترکیب و استواری را حفظ می کند. مقاومت انسانی، تابعی از علم و دانش و معرفت آدمی است.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که برای افزایش مقاومت باید به عناصر سازنده آن؛ اعم از میزان علم، معرفت، دانش، توانایی، شناخت و نیز روحیات و خلقیات آدمی توجه نماییم، اظهار داشت: تقویت مقاومت در فرد و جامعه تابعی از روحیات و برآمده از عوامل معرفتی روحی، اخلاقی و فرهنگی است.

وی با بیان این که شرایط کشور و انقلاب اسلامی بیش از هر زمانی دیگری نیازمند توجه به عناصر مقاومت است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی با ندای تمدن سازی به دنبال تغییر معادلات نرم افزاری و سخت افزاری حاکم بر جهان است؛ رسیدن به این مهم، ایستادگی و مقاومت ویژه‌ای را می طلبد.

مدیر حوزه‌های علمیه ضمن اشاره به ویژگی‌های مختلف تمدن غربی، حوزه فکری، معرفتی و فلسفی را از مهمترین ساحت های تمدنی برشمرد و اذعان داشت: حوزه علم و فن آوری و بسط آن در حوزه های مختلف دانشی از ساحت‌های مهم عرصه تمدن آفرینی است.

وی توجه به حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سبک زندگی را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: عرصه سیاسی به عنوان ساحتی دیگر، در کنار حوزه اقتصادی از جایگاه بسیار مهم و تاثیرگزاری برخوردار است.

آیت الله اعرافی حوزه‌های نظامی و امنیتی را از دیگر ساحت‌های مهم تمدن سازی برشمرد و اظهار داشت: اندیشه الهی انقلاب اسلامی، در داعیه تمدنی و تغییر مجموعه معادلات، به تمام منظومه ها و ساحت‌ها توامان توجه داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه پیروی انقلاب اسلامی را نخستین گام در عرصه تمدن سازی اسلامی برشمرد و گفت: تقابل با مجموعه‌ای از عوامل بسیار سخت از الزامات ارائه نرم افزارهای جدید معرفتی است؛ این مهم نیازمند مقاومت و پایداری روز افزون نهادهای متولی است.

وی با تأکید بر این که عنصر مقاومت اسلامی، همواره تمدنی جامع و عمیق متناسب با شرایط زمانه را مورد توجه قرار می دهد، اذعان داشت: حس و انگیزه مقاومت، باید در فکر، ذهن و ضمیر انسان ها و جامعه اسلامی شکل گرفته، در تمام ساحت ها نهادینه گردد.

آیت الله اعرافی ظرفیت های تمدن ساز جهان اسلام را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، با دمیدن روح صلابت و استواری بر پیکره جهان اسلام، ظرفیت‌های تمدن سازی آن را فعال نموده، بدان جهت داده است.

وی با تأکید بر این که اگر معارف دینی و اخلاقی درست عرضه شود، مورد پذیرش تمام انسان‌های آزاده و سلیم‌النفس قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: مقاومت برای پرهیز از گرفتاری در دام جهالت، نیازمند تدوین منشوری است تا اخلاق و شرایط  مقاومت در آن مورد توجه قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه رسیدن به منشور معرفتی و مفهومی در حوزه‌های عملیاتی را بسیار مهم برشمرد و یادآور شد: در فرهنگ مقاومت، باید اوج صلابت و سختی همراه با عقلانیت و معنویت در هم آمیخته شود.

وی تبیین فرهنگ مقاومت در میان نسل جوان را بسیار مهم عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: در تاریخ حوزه‌های علمیه که همواره در کوران حوادث رشد یافته، جلوه‌های بسیاری از مقاومت را در قلمروهای مختلف علمی، معرفتی و اجتماعی می توان مشاهده نمود.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که مقاومت معرفتی به عنوان اصل در مقاومت، تاثیرات بسیاری را بر حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد، تصریح کرد: مقاومت در عین برخورداری از حوزه فکری، فلسفی و معرفتی از حوزه فقهی و اخلاقی والایی برخوردار است.

حجت الاسلام  والمسلمین محمد صادق یوسفی مقدم، دبیر علمی همایش «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» در ادامه این دیدار گزارشی از روند برگزاری همایش ارائه نمود.

در این همایش ضمن تشکیل کمیته علمی، بیش از 20 مرکز پژوهشی اعم از آستان قدس رضوی، جامعةالمصطفی، مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور، دانشگاه امام صادق(علیه السلام)، دانشگاه باقر العلوم(علیه السلام) و ... همکاری می کنند.

دبیرخانه همایش «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم» با مشارکت دانشگاه های کشور، پیش نشست‌های مختلفی را به منظور بررسی دیدگاه های نظریه‌پردازان و فعال سازی ظرفیت جامعه پژوهشی کشور در این عرصه، برگزار نموده است.

 همایش «مقاومت اسلامی در نگاه قرآن کریم» 17 بهمن ماه سال جاری با حضور اندیشمندان و نظریه پردازان حوزه‌های مختلف دانشی در مرکز همایش های غدیر قم برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha