پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: دشمنان به دنبال جذب سرمایه‌های علمی، مالی و فکری جوانان هستند و می خواهند با این توطئه به نظام ضربه بزنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز در دیدار مهدی زاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هیئت همراه اظهار داشت: اصل جوان‌گرایی یک مسئله‌ای است که اگر ما یک نگاهی به پایه‌های انقلاب کنیم، انقلاب ما روی دوش همین جوانان است؛ البته انقلاب ما این افتخار را دارد که پیر، جوان، زن، مرد، همه اقشار در آن بوده‌اند، ولی شهدای ما عمدتاً از طیف جوان بودند؛ در تظاهرات قبل از انقلاب نیز جوانانی که از ۱۵ سال به بالا بودند حضور داشتند؛ همچنین خود ما در تظاهرات خیلی شرکت می‌کردیم و اگر به عقب‌تر و به صدر اسلام برگردیم خود اسلام برای جوان یک ظرفیت فوق‌العاده‌ای را در همه ابعاد قائل است.

وی ادامه داد: عبادت جوان اصلاً با عبادت پیرها قابل‌مقایسه نیست؛ شاید دورکعتی که یک جوان عبادت می‌کند آن‌هم در دل شب، با صدها رکعت یک پیرمرد قابل‌مقایسه نباشد، ذهن خلاق، گیرایی مطالب و فهم جوان، این‌ها بسیار مطلب روشنی است و در دین ما خیلی به این اهمیت داده‌شده و اگر نظام جمهوری اسلامی واقعاً برای جوانان یک برنامه درازمدت، عمیق و ریشه‌دار نداشته باشد این خودش دور شدن از مبانی دین است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: یک‌وقتی هست که ما می‌گوییم خوب است، به جوان‌ها هم‌بها بدهیم، جوانان را به میدان بیاوریم و آن‌ها را مشمول کنیم، دین بالاتر از این‌ها را می‌گوید، دین می‌گوید نه‌تنها اولویت بلکه به‌عنوان تعیّن، جوانان سرمایهٔ اصلی یک جامعه در مسائل معنوی، علمی، مادی هستند، در جنگ‌ها خیلی از فرمانده‌ها در صدر اسلام جوان بودند، در بعضی از جنگ‌ها چون سن فرمانده کم بود یک عده از اصحاب پیامبر از پیرمردها و مسن‌ها تبعیت نکردند و گفتند ما همراه این نمی‌رویم که پیامبر هم آن‌ها را لعن کرد، فرمود لعن الله من تخلف عن جیش اسامه، اسامه جوان بود و تمام عیبی که دیگران به او می‌گرفتند که چرا برویم زیر پرچم اسامه که جوان بود. امیرالمؤمنین (ع) تمام فضائل را می‌دانستند دارد، همه هم اقرار داشتند ولی برای اینکه ایشان را به حاشیه ببرند می‌گفتند این جوان است و نمی‌تواند حاکم باشد.

وی ادامه داد: بالأخره در دین ما به جوان خیلی اهمیت داده‌شده، اگر ما سیره پیامبر را بررسی کنیم بیشتر مخاطبینش جوان‌ها بودند، که به نظر من حوزه‌ها باید این‌ها را بررسی کند و پژوهش‌ها را انجام بدهند و در اختیار مسئولین دولت قرار بدهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: دین به مسئله جوان‌ها خیلی اهمیت می‌دهد، اگر فرمایشات امام رضوان‌الله تعالی علیه را درباره جوانان ببینیم خودش یک کتاب است و واقعاً یکی از برجستگی‌های رهبری معظم انقلاب در طول این دوره رهبری از اول تا حالا بیشترین خطابش به جوانان است که جوان‌ها بیایند در میدان انقلاب و بحمدالله انقلابمان روی دوش جوانان هست.

 وی ابراز داشت: اگر این روند استمرار پیدا کند این انقلاب تضمین می‌شود، رهبری می‌فرمایند این انقلاب ما اصلاً پیری در آن معنا ندارد، این چند دلیل می‌تواند داشته باشد. یک دلیلش این است که این مبانی و اعتقادات از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود ولی یک وجه روشنش این است که هر نسلی که می‌آید جوانان نسل بعد انگیزه‌های انقلابی‌شان نسبت به نسل قبل قوی‌تر است. جوان مبارز، زیر بار ظلم و زور نمی‌رود، عدالت گرا است، با تبعیض مخالف است، به همنوع خودش همراهی می‌کند و مبانی که همه جوانان دارند، آن جوانی که متدین است این مبانی را دارد و آن جوانی که متدین نیست آن‌هم این مبانی را دارد، بالأخره یک آدمی که سنی از او گذشته را بگوییم تو در سن هفتاد هشتادسالگی برو مبارزه با ظلم کن، نه اینکه بگوییم نمی‌کند! ولی انگیزه‌اش مثل جوانی که در مقابل ظلم و همه ناملایماتش حاضر است بایستد، جوانان فراوانی که واقعاً جان خودشان را الآن در حزب‌الله لبنان و فلسطین و یمن در کف اخلاص گذاشتند و در مقابل اسرائیل و دشمنان ایستادند.

وی حوادث یمن را مورد توجه قرارداد و گفت: یمن را واقعاً جوان‌ها دارند اداره می‌کنند، می‌بینیم آن‌کسی که مسئولیت رهبری این‌ها را دارد یک جوان است، یک پیرمرد ۷۰ ساله نیست؛ بنابراین اصل دین و انقلاب، امام، رهبری، از جهت پشتوانه‌های فکری در این زمینه کم نداریم؛ البته من معتقدم که باید بیشتر از این مطرح بشود.

این استاد حوزه اذعان داشت: یک‌بخشی‌ از مسئولین ما باورشان بر این است که جوان نمی‌تواند اداره کند ما باید این باورها را تصحیح کنیم؛ بگوییم یک جوان خلاق است، جوان می‌تواند ایده‌های جدیدی حتی در اجرا بیاورد که اصلاً در ذهن گذشتگان ما نبوده و ما باید این‌ها را به میدان بیاوریم، الآن در این اختراع‌ها چند مورد پیرمرد بودند که اختراع کردند! من هر چه از تلویزیون می‌بینم تمام چهره‌های جوان هستند، همه جوان هستند که دنبال اختراع و دنبال خلق فکر جدیدی بودند، باید باورها را تصحیح کنیم. البته حوزه‌ها مسئولیت دارند، علما، بزرگان، مراجع، این‌ها باید اصل این مطلب را به مردم بگویند که جوانان را ما تشویق کنیم بروید به دنبال خلاقیت، به‌طرف دانش‌های نوینی بروید که امروز در جامعه ما مطرح می‌شود، این صنعت ما باید بر همین مسائل دانش‌بنیان استوار باشد، کارخانه‌ها، تجار، صنعتگران، به سمت این‌ها بروند، و از آن‌طرف مسئولین دولتی لازم است برای جوان‌ها در هرسالی باید یک فضاهای جدیدی باز کنند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: یک تشکری هم از صداوسیما می‌کنم که می‌بینم گاهی اوقات در صداوسیما یک شغلی را تمام جزئیاتش و کارآفرینش را می‌آورند، نوعاً جوانان هستند. یک کارآفرین را می‌آورند که این شغل این مقدار سرمایه می‌خواهد ازاینجا باید شروع کرد و به اینجا باید خاتمه داد، خیلی از جوانان جامعه ما نمی‌دانند باید چه‌کاری کنند؟ باید به او گفت که تو این پول را برو فلان جا برای تسهیلات، برو فلان جا برای مجوز و موافقت‌ها، باید مشاورینی گذاشته شود، باید امروز برای خلق شغل جدید این مجموعه جنابعالی باید مشاورینی برای جوانان جامعه، که حتماً هم دارید، که یک جوانی امروز این تلفن را بردارد می‌خواهد مشاوره کند که من پدرم از دنیا رفته، صد میلیون ارث به من رسیده، چه کنم این مقدار پول را که هدر نرود و بلکه درمسیرتولید جامعه قرار بگیرد؟ واقعاً از صداوسیما در این جهت که برای کارآفرینی بسیار دقیق و خوب کار می‌کند که با همکاری این مجموعه علمی و فناوری شما و دوستان شما هست تشکر می‌کنیم.

وی بیان داشت: بزرگان ما و از انبیاء گرفته تا اوصیاء آن‌ها و تا دیگران به جوانان اعتماد می‌کردند، در طول تاریخ دین این مسئله به‌خوبی مشهود است که اعتماد به جوانان می‌کردند امیدوارم ان شاء الله این فرهنگ استفاده، ‌ باور کردن و میدان دادن و اعتماد بر جوانان، نهادینه بشود و ما واقعاً از این اموری که مربوط به علوم و صنعت‌های دانش‌بنیان هست از آقای ستاری و شما و دوستانتان، این‌همه شغل آفریدید و ازاین‌جهت به کشور اعتبار دادید تشکر می‌کنیم. آن‌هم در شرایط بسیار سخت که دشمن دنبال زمین خوردن این نظام است، شما باقدرت ایستادید، آبروی این نظام را حفظ کردید و دارید این قافله علمی کشور را جلو می‌برید.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام خاطرنشان کرد: دشمن هم دنبال این است که سرمایه‌های علمی و مالی و فکری جوانان این کشور را ببرد، به نظر من آن‌ها ارزش جوانان کشور ایران را بیشتر از خود ما فهمیدند و دائماً سرمایه‌گذاری می‌کنند و همین‌که فرمودید در این کنفرانس‌ها و در این جلسات علمی بین‌المللی می‌آیند سراغ انسان که بیایید فلان جا، آنجا همه امکانات فراهم است. باید مسئولین کشور ما یک جوان نخبهٔ علمی شد آن‌چنان زمینه را برای اینکه با فراغت بال فکر و اندیشه و تولید علم کند، باید همه مشکلات را از او دور کنند، یک حقوق و امکانات بسیار خوبی برایش قرار بدهند نگویند این هم مثل یک آدم اداری معمولی و مثل بقیه، این سرمایه کشور است و باید این را حفظ کنند و این سرمایه را برای آینده حفظ کنند.

وی تصریح کرد: امیدواریم مسئولین توجه بیشتری به جوانان داشته باشند و فرمایشات رهبری معظم انقلاب در نخبه‌گرایی و توجه به نخبگان که همین فرمایشات اخیرشان باز بسیار کلیدی و محوری بود، بیشتر باور کنند و ترتیب اثر بدهند و ما شاهد شکوفایی استعدادهای جوانان کشورمان در همه علوم باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha