پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 867891
۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
اقتدار

حوزه/ این روزها جمهوری اسلامی ایران حرف اول را در منطقه می‌زند، موضوعی که بسیاری از کشورهای قدرتمند دنیا مانند آمریکا چشم دیدن آن را ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  ۳۱ سال از پایان جنگ ۸ ساله تحمیلی می‌گذرد، جنگی که در آن تمامی کشورهای دنیا نه‌تنها حمایت تمام‌قد از عراق را داشتند بلکه هیچ نوع تجهیزات و ادوات نظامی را نیز به کشورمان نمی‌دادند، موضوعی که درواقع یکی از جدی‌ترین مشکلات کشورمان در طول ۸ سال جنگ تحمیلی بود.

رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته و در دیدارهای مختلف بارها به بیان گوشه‌ای از آن مشکلات پرداختند، دورانی که کشور از نبود تجهیزات نظامی رنج می‌برد؛ اما با پایان یافتن جنگ ورق برگشت به‌طوری‌که جمهوری اسلامی ایران با اتکای به جوانان خود و دانش بومی‌شده گام‌های بسیار امیدوارکننده‌ای را درزمینهٔ نظامی برداشت.

 در این میان امثال شهید طهرانی مقدم وارد عرصه موشکی شدند و با اتکای به دانش درونی توانستند کشور را در تولید و انبوه‌سازی بسیاری از تجهیزات فوق پیشرفته بی‌نیاز کنند.

این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که بدانیم کشورهای غربی در کنار سایر کشورهای قدرتمند جهان چه در دوران جنگ و چه در دوران پس‌ازآن هیچ‌گاه نمی‌خواستند جمهوری اسلامی ایران توانایی ساخت چنین تجهیزاتی را داشته باشد.

از سوی دیگر در ماه‌های اخیر و به‌خصوص زمانی که پهپاد آمریکایی بر فراز خلیج‌فارس توسط نیروی هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد بار دیگر نگاه‌ها به سمت قدرت درونی کشورمان معطوف شد.

به‌هرحال انهدام پهپاد رادار گریز استکبار جهانی که میلیون‌ها دلار برای ساخت آن هزینه شده بود نشان داد که جمهوری اسلامی ایران توانسته به سطح بالایی از دانش نظامی برسد که در نوع خود قابل‌توجه است.

نکته مهم در این میان ضرورت عبرت‌آموزی و سرلوحه قرارداد این پیشرفت‌ها در صنایع دیگر است چراکه وقتی پیشرفت و تکنولوژی در صنعت دفاعی که در نوع خود از پیچیده‌ترین صنایع است به دست می‌آید به‌راحتی می‌تواند مسیر را برای پیشرفت در سایر صنایع مانند صنعت خودروسازی و.. باز کند به‌شرط آن‌که همین مسیری که توسط متخصصان صنایع نظامی طی شد در سایر صنایع نیز طی شود.

به‌عبارت‌دیگر اتکای به درون و توانمندی‌های داخلی در کنار بهره‌مندی از تجارب و علم امروز می‌توانند رمز موفقیت کشور در عرصه‌های گوناگون باشد.

این روزها جمهوری اسلامی ایران حرف اول را در منطقه می‌زند و همین موضوع دستاورد تلاش و کوشش همین متخصصان است که کشور را درزمینهٔ نظامی بی‌نیاز کرده و به قدرت اول منطقه تبدیل کرده‌اند.

درواقع جمهوری اسلامی ایران در دهه‌های گذشته همواره بااقتدار توانسته معادلات جهان و منطقه را عوض کند و این مهم جز در سایه‌ای خودباوری و اتکای به درون صورت نگرفته است.

عباسعلی محمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha