شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 867925
۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
زائران اربعین 2

حوزه/ امر رسالت اهداف قیام حسینی و پیام رسانی آن به سایر زنان جامعه جهانی که ممکن است از این موضوع مهم اطلاع چندانی نداشته باشند توسط زنان باید بسیار جدی گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، چادر مشکی اش را سرکرده و کوله اش را روی دوشش انداخته، سربند یا حسین و پیکسل هایی از شهدای مدافع حرم را وصل کرده است به کیفش، خیلی ها گفته بودند که نرو گفته بودند که سخت است و اربعین جای زنان ودختران نیست گفته بودند پشیمان میشوی اما او میدانست که این مسیر پشیمانی ندارد، خودش را اماده سفر کرد و راه افتاد و حالا کربلا پر است از امثال او، زنان و دخترانی که نخواستند به خاطر زن بودن از این خیل عظیم جا بمانند.

بعضی ها هم مادرند. یکی دست فرزندش را گرفته و یکی نوزاد در آغوش دارد. فرزندانی که گاهی مریض میشوند و گاهی گرسنه، خسته میشوند سفر را برای مادر و پدر هم سخت تر میکنند اما مادرشان میگویند این سختی را به جان خریده اند تا فرزندانشان سرباز امام زمان(عج) شوند و اینجا کلاس درس است برای سربازی این مکتب.

حضور زنان در راهپیمایی اربعین شور بیشتری به این همایش بزرگ جهانی می بخشد، حضور زنان در هر جا حس امنیت بیشتری به همراه دارد و دراین تجمع میلیونی نیز حضور زنان وکودکان به ارائه تصویری امن و محیطی خانوادگی کمک میکند.

نقش فعال زنان در راهپیمایی اربعین

معصومه ظهیری اعتقاد دارد علاوه بر اینکه بخش عظیمی از زائران اربعین را بانوان تشکیل می دهند بهتر است عنوان شود سهم بانوان یک به علاوه یک است. به این معنا که تعدادی  از زائران به عنوان زائر و تعدادی به عنوان خادم الزائرین و میزبانان  زائرین در مراسم حضور دارند.

به گفته معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران خادم الزائرین زنان در طبخ غذا تا  پختن نان و  میزبانی از زائرین و ارائه خدمات سهم بسزایی دارند. در پشت بسیاری از موکب ها چرخهای خیاطی بسیاری است که صدای آنها به گوش می رسد وخادمان بانو در حال ترمیم لباس و چرخ دستی های زائرین حسینی هستند.

ظهیری حضور صدها بانوی مبلغ در مسیر پیاده روی اربعین را نمونه ای از این خدمت رسانی زنان به زائران دانسته و می گوید: در گوشه گوشه های شهر کربلا شاهد  پخت نان توسط بانوان میزبان و بانوان داوطلب هستیم. همراهی زائرین به عنوان مادر با همسران و فرزندان خود بسیار چشمگیر است به طوری که بسیاری از مادران در طول سفر یا نوزادان و فرزندان خود را در آغوش دارند یا در کالسکه یا به دوش بسته اند.

به گفته وی خوشبختانه علاوه بر موارد یاد شده سهم مبلغان بانو نیز در راهیپمایی اربعین دیده شده به نحوی که امسال صدها مبلغه برای حضور در موکب ها و عتبات عالیه حضور دارند تا نقش ارشاد و راهنمایی به زائران محترم را عهده دار شوند.

به گفته ظهیری بانوان علاوه براینکه به عنوان یکی از اقشار موثر جامعه بر خلاف آنچه ممکن است از زن انسان ضعیفی نشان دهد به عنوان زنان مسلمان در حماسه بزرگ اربعین حسینی نقش فعالی دارند. همراهی همسر و ترغیب فرزندان برای حضور در مراسم اربعین حسینی , نقش مهم خانواده محوری  است که زنان آن را به خوبی به منصه ظهور رسانده اند.

رسالت بلاغ و پیام رسانی بانوان

این استاد حوزه معتقد است: یکی از مهمترین موضوعاتی که زنان انجام می دهند وباید در این مسیر بهتر از پیش عمل کنند موضوع  بلاغ و  پیام رسانی همانگونه که کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود همانگونه که بلاغ و پیام رسانی  اهداف و چرایی عاشورا به تبعیت از حضرت زینب سلام الله علیهاست که اگر زینب سلام الله علیها نبود کربلا در کربلا می ماند.

به اعتقاد وی امر رسالت اهداف قیام حسینی و پیام رسانی آن به سایر زنان جامعه جهانی که ممکن است از این موضوع مهم اطلاع چندانی نداشته باشند توسط زنان باید بسیار جدی گرفته شود چرا که  همراهی در راستای ایجاد وحدت همدلی ،صلح جهانی و تمدن سازی اسلامی برای زمینه سازی حکومت مهدوی از جمله موضوعاتی است که زنان نقش قابل توجهی در آن دارند.

به گفته ظهیری زنان به عنوان نیمی از پیکره جامعه که جامعه سازان و تاثیر گذاران به شمار می روند باید در بستر سازی و زمینه سازی  حکومت جهانی مستضعفان نقش ویژه ای ایفا کنند تا با احیای تمدن سازی اسلامی بسترهای لازم ظهور آماده شود. بی شک بانوان با همیت، وحدت، همدلی و همراهی حضور موثر خود را در همه عرصه های معرفتی ومعنوی  ثابت می کنند.

عدم وجود نگاه جنسی در اربعین

طاهره همیز استاد دانشگاه و مشاور زنان و خانواده  نیز در رابطه با حضور زنان در راهپمایی اربعین اعتقاد دارد در اربعین حضور زنانگی زن، بی‌رنگ است و اصلا حضور جنسیتی معنا ندارد.

به گفته وی همه عراقی‌ها و ایرانی‌ها به هیچ وجه نگاه جنسی نسبت به بانوان ایرانی و عراقی ندارند. در حدیث آمده که هرکس بخواهد عفیف باشد خداوند او را عفیف نگه می‌دارد. آنچه در کربلا بسیار بارز است توجه به حالت بندگی، نماز، عبادت و ذکر «یاحسین» است.

به اعتقاد همیز همه کسانی که در مراسم اربعین شرکت کردند دیدند و اعتراف دارند که بدون استثنا در این مراسم برای بانوان کاملا امنیت وجود دارد، همه عراقی‌ها و ایرانی‌ها به هیچ وجه نگاه نامناسب نسبت به بانوان ایرانی و عراقی ندارند. بیشتر ایرانی‌ها در منزل و موکب عراقی‌ها مهمان می‌شوند و در رفتار آنها چیزی جز احترام و کرامت نسبت به زائران و زنان و کودکان دیده نمی‌شود.

به گفته وی امیرمومنان امام علی(ع) در خطبه ۲۷ نهج‌البلاغه فرمودند: «برخی معصیت خدا را می‌کنند و شما راضی هستید مرگ بر شما اگر به معصیت دیگران راضی باشید» در جایی که معصیت خداوند می‌شود ما باید پرهیز کنیم در راهپیمایی کربلا نه تنها معصیت خداوند نمی‌شود بلکه تایید راه زینب کبری(س) است که مسیر کربلا تا دمشق را به اسارت رفتند، بنابراین حضور در راهپیمایی اربعین همان تعظیم شعائر الهی است که یاد و خاطر حضرت زینب کبری(س)، دختر ده ساله و سه ساله امام حسین(ع) را در اذهان شیعیان زنده می‌کند و حضور بانوان در اربعین به تقلید از حرکت این بزرگان است.

به اعتقاد این استاد دانشگاه امروز استدلال بسیاری از مردان مومن برای بردن همسران خود به اربعین این است که وقتی امام حسین(ع) خانواده خود را به کربلا بردند چرا ما نباید ببریم و اعتقاد دارند که خانواده آنها بالاتر و عزیزتر از خانواده و بانوان امام حسین(ع) نیستند. زنان ما باید به بهانه همدردی با بانوان اسیر کربلا در راهپیمایی اربعین حضور پیدا کنند.

وی افزود: حضرت زینب(س) در اسارت سختی‌های فراوانی را متحمل شدند که تنها یکی از آنها بیداری شب‌هنگام و مراقبت از سایر بانوان بوده است بنابراین حضور بانوان ما در مراسم اربعین حسینی با این همه امنیت نه تنها مشکل‌زا نیست بلکه لازم است تا تداعی کننده سختی‌ها و مصائب حضرت زینب(س) و کاروان اسرای کربلا باشند.

زنان تربیت کننده و اصلاح کننده نسل های آینده اند، جوانان و سازندگان نسل های بعد از دامان همین زنان تربیت میشوند و شاید بتوانیم بگوییم  حضور زنان مومن و انقلابی اگر مهم تر از حضور مردان در راهپیمایی اربعین نباشد از آن کم اهمیت تر نیست، حضوری که این روزها میتوان نمونه هایی از آن را در مسیر شهر عشق، کربلا دید.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha