جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سید احمد خاتمی

حوزه/ آیت الله خاتمی با تاکید بر اینکه شش ماه آخر زندگی سیدالشهدا (ع)، نهضت عاشورا به وجود آمد، گفت: این شش ماه نهضتی به پا کرد که تا قیامت چراغ فروزان است و مصباح هدایت. این دوره شش ماهه آخر سراسر درس و عبرت است که امروز هم مایه حیات است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، در ارتباط تلفنی با رادیو اربعین، با بیان اینکه زندگی پر افتخار سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) چندین دوره دارد، عنوان کرد: دوره اول مقارن با حیات پیامبر اکرم (ص) از سال چهارم هجرت تا سال یازدهم هجرت است. حدود ۷ ساله بودند که پیامبر اکرم(ص) به شهادت رسید.

وی به دوره دوم زندگی حضرت اشاره کرد و گفت: از رحلت پیامبر (ص) تا ۲۵ سال سکوت مولا علی (ع) دوره دوم زندگی امام حسین (ع) است. در این دوره ماموم به معنای واقعی برای امیرالمومنین (ع) امام حسن (ع) و امام حسین (ع) بودند. آنچه که در عرصه امامت خوش درخشیدند، آنجا هم که باید ماموم باشند، ماموم شایسته امیر مومنان علی (ع) بودند و اطاعتشان از مولا علی (ع) مو نمی زد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه دوره سوم، دوره پنج ساله حکومت امیرمومنان علی (ع) است، گفت: در این دوره سن حضرت به ۳۲ الی ۳۳ سال رسیده است. لایق ترین، ارجمند ترین و افضل مردم در دوره امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) بودند.

وی متذکر شد: امیر مومنان در دوره حکومتش حدود ۱۰۰ پست اداری داشت از جمله استاندار، قاضی، مامور جمع آوری مالیات و امثال اینها اما در هیچ کجای تاریخ نمی بینیم که کمترین پستی را به امام حسن (ع) و امام حسین (ع) داده باشد با اینکه لایق ترین بودند.

آیت الله خاتمی افزود: در جنگ جمل و در جنگ صفین، آنقدر امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، خط مقدم رفتند که مولا نگران شد که با کشته شدن این ها نسل امامت آسیب ببیند. یعنی وقتی پای جبهه و جهاد و جنگ بود در خط مقدم بچه های امیرالمومنین (ع) بودند و آنجا که پای پست و مسئولیت و درآمد بود حتی در آخر صف هم قرار نگرفتند و این جای درس است. مسئولان نباید بگذارند به هیچ نحوی منصوبین شان رانت خواری کنند و آنجا که پای فداکاری است در خط مقدم باشند.

وی با اظهار به اینکه دوره چهارم این زندگی، عصر امامت ۱۰ ساله امام مجتبی (ع) است، گفت: در این عصر رفتار امام حسین (ع) با امامش همان رفتاری است که با امیرالمومنین (ع) دارد. امام حسن (ع) نرمش قهرمانانه داشت که یقینا با برادرش امام حسین (ع) هماهنگ کرده است. بعد از این نرمش کسانی اعتراض کردند و حتی به امام حسین (ع) گفتند شما قیام کن. امام حسین (ع) نپذیرفت، فرمود «امام من امام حسن (ع) است. »

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: دوره چهارم بسیار عبرت آموز است که امام حسین (ع) مطیع امام خود یعنی امام حسن (ع) است و همان راه را که امام حسن (ع) داشت، تائید و دنبال کرد.

وی با بیان اینکه دوره ششم زندگی امام حسین (ع)، دوره امامت خود امام حسین (ع) است، توضیح داد: بعد از شهادت امام حسن (ع)، ۱۰ سال دوره امامت امام حسین (ع) بود. این دوره هم بر دو بخش قبل از مرگ معاویه و بعد از مرگ معاویه است. تاقبل از مرگ معاویه، قصه همان قصه امام حسن (ع) بود و اتخاذ نرمش قهرمانانه. ۱۵ رجب سال ۶۰، معاویه مرد و نوبت به یزید رسید.

آیت الله خاتمی با تاکید بر اینکه شش ماه آخر سیدالشهدا (ع)، نهضت عاشورا به وجود آمد، گفت: از ۱۵ رجب تا تا ۱۵ ذی حجه، گذشت اما ۱۵ محرم نشد. یعنی ۵ روز مانده بود تا این شش ماه تمام شود، عاشورا سیدالشهدا (ع) به شهادت رسید. ولی این شش ماه نهضتی به پا کرد که تا قیامت چراغ فروزان است و مصباح هدایت.

وی خاطر نشان شد: این عمر کمتر از ۶۰ سال حضرت به این شش دوره تقسیم می شود و هر دوره ای دنیای درس های آموختنی دارد و این دوره شش ماهه آخر هم سراسر درس و عبرت است. عبرتی که امروز هم مایه حیات است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha