پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله صالحی مدرس

حوزه/ آیت الله صالحی به عنوان دومین رئیس شورای علمای شیعه افغانستان انتخاب شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه شورای علمای شیعه افغانستان در پانزدهمین نشست خود آیت الله محمد هاشم صالحی را به ریاست این شورا انتخاب کرد.
 آیت الله محمد آصف محسنی موسس و رئیس شورای علمای شیعه افغانستان چندی قبل دار فانی را وداع گفت.

* آشنایی با آیت الله صالحی رئیس جدید شورای علمای شیعه افغانستان
محمد هاشم صالحی مدرس در سال ۱۳۲۴ شمسی در دره ترکمن واقع در ولایت پروان در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود.

پدرش حاج قنبر خان علی از محترمین و بزرگان دره ترکمن بود و عشق و علاقه وافری به روحانیت داشت و به همین علت وی را که کوچکترین فرزند خانواده بود، در سن ده سالگی روانه مکتب نمود.

محمد هاشم صالحی در مکتب خانه در همان منطقه ترکمن تا مرحله سطوح ابتدایی مشغول به تحصیل و تعلیم بود و سپس برای تحصیل سطوح بالای علوم دینی روانه کابل شد. پس از به اتمام رساندن سطوح عالیه مشغول به تدریس به عنوان یکی از مدرسین مدرسه محمدیه کابل شد.

تحصیل در حوزه نجف

استعداد وافر او نسبت به علوم دینی باعث شد که در سال ۱۳۴۴ برای ادامه تحصیل عازم نجف شود تا علاوه بر زیارت قبور ائمه اطهار از حوزه علمیه نجف اشرف بهره‌مند شود.

وی پس از ورود به نجف از درسهای خارج فقه و اصول اساتید بزرگواری همچون آیات عظام امام خمینی، سید ابوالقاسم خوئی و سید محمد باقر صدر کسب فیض نموده، علاوه بر این از اساتید دیگری همچون شیخ کاظم تبریزی، میرزا جواد تبریزی و شیخ محمد اسحاق فیاض استفاده نمود.

اخراج از عراق و سفر به ایران

آیت الله صالحی صالحی در سال ۱۳۵۵ هنگام بازگشت از زیارت حرم امام حسین به نجف به وسیله عمال بعثی دستگیر شد و پس از مدت طولانی زندانی شدن از عراق اخراج شد و به ایران آمد.
آیت الله صالحی در ایران به فعالیت ها و مباحث حوزوی خود ادامه داد و سال‌ها به تدریس فقه و اصول مشغول بود.
هم اکنون آیت الله محمد هاشم صالحی به عنوان مؤسس حوزه علمیه رسالت کابل، مشغول تدریس سطوح عالیه و خارج اصول می‌باشد.
 ایشان قبلاً از سوی ریاست جمهوری افغانستان به عنوان ریاست کمیسیون امنیت در شورای عالی قضائی افغانستان مشغول به خدمت بود و در حال حاضر در سمت مشاور عالی ریاست جمهوری اسلامی افغانستان در امور دینی به فعالیت مشغول می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اسحاق محقق IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    0 0
    اخبار. و عناوین مسائل روزها بفرستید ممنونم
  • حجت الاسلام شیخ عباسعلی شهابی از ایران IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 0
    جناب آیت الله حاج آقای صالحی بزرگوار سلام علیکم با توجه به دوستی دیرین علما و طلاب ایرانی و افغانی بنده ۵۰طلبه ایرانی و افغانی با نمازوروزه استیجاری مشکل معیشتی آنان راحل میکنم الان نماز و روزه نداریم واین عزیزان به مشکل شدید آسیب دیدن خواهش دارم مقداری نماز و روزه برای بنده بدهید بین طلاب تقسیم کنم جهت انجام .بنده رسید آن را مهر و امضا برای شما فکس میکنم .جواب را به شما ره موبایلم ارسال کنید.باتشکر ( شماره تماس محفوظ است )