پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام علی ناطقی

حوزه/ حجت الاسلام علی ناطقی گفت: دشمنان آمدند جهان اسلام و مسلمین را به دو دسته شیعه و سنی تقسیم کردند و این دو را به جان هم انداختند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه حجت الاسلام علی ناطقی عالم دینی اهل کشور افغانستان و مسئول جامعه روحانیت انصارالمهدی در گفت و گو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به بیان دیدگاه خود درباره ضرورت وحدت اسلامی و مضرات فعالیت جریان های تکفیری در جهان اسلام به ویژه افغانستان پرداخت و به تلاش های روحانیون و علمای افغانستان در راه تحقق وحدت اسلامی در این کشور اشاره کرد.

حوزه: به عنوان اولین سؤال نظر شما در قبال مقوله وحدت اسلامی چیست؟

همان طور که مستحضر هستید مقوله وحدت اسلامی یک دستور قرآنی و یک فرمان آسمانی است  که می‌فرماید: «واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا». امروزه متأسفانه ناهنجاری‌هایی در جهان اسلام وجود دارد و هر جایی که مسلمان در آنجا سکونت دارد این قبیل مسائل را شاهد هستیم که عمده‌ترین دلیلش نداشتن یک وحدت کلمه است. در حقیقت باید گفت دشمنان آمدند جهان اسلام و مسلمین را به دو دسته شیعه و سنی تقسیم کردند و این دو را به جان هم انداختند در این بین جامعه روحانیت افغانستان که دهها سال قربانی اختناق، اختلاف و نبود وحدت کلمه بوده است معتقد است که قدرت، عزت و سربلندی ما در سایه وحدت اسلامی به تحقق خواهد رسید. همان گونه که حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: «رمز پیروزی در وحدت کلمه است.» پس نتیجه می گیریم تا زمانی که ما ممالک اسلامی متحد نشویم پیروز نخواهیم شد. دشمن از همین شکاف و عدم وحدت کلمه استفاده می‌کند و گروههای تروریستی مانند طالبان و داعش را به وجود می‌آورد که امروزه بلای جان عالم اسلام شده‌اند. من تأکید می‌کنم رمز پیروزی ما به قول امام خمینی(ره) فقط و فقط در وحدت،انسجام و هم‌دلی است.

حوزه: چه جریانها و یا کشورهایی پدیده تکفیر در افغانستان را رشد داده‌اند و برای نابودی آن در این کشور مظلوم و جنگ زده چه باید کرد؟

کشوری که پدیده شوم تکفیر انصافاٌ نامبارک را حمایت می‌کند عربستان است که در قالب مدارس دینی و یا متأسفانه در قالب برخی از مولوی نماهای حاضر در افغانستان به تریبون‌های نماز جمعه و اماکن عمومی حتی در کرسی تدریس نفوذ کرده مشغول ترویج افکار التقاطی وهابی خویش هستند و جریاناتی را نیز در درون افغانستان شناسایی و با خود همراه نموده‌اند به گونه ای که ما در جنوب غرب افغانستان و در شهر باستانی هرات مولوی‌های زیادی را داریم که مصالح مملکتی را به درهم و دینار سعودی فروخته و هر چند وقت یک بار علیه مصالح اولیای امور سخن می‌گویند.

برای نابودی تکفیر باید بصیرت و بیداری توسط علمای متعهد و ولایتمدار یعنی علمایی که حاکمیت قرآن در زندگی و ولایت امیر المؤمنین(ع) را می‌پذیرند تبلیغ شود. اینها باید به مردم در مورد خطرات هولناک تکفیر هشدار دهند؛ چرا که تکفیری‌ها از غفلت مردم و احترام مردم به علما سوء استفاده می‌کنند. باید گفت به هر عالمی نمی‌توان اعتماد نمود، زیرا ممکن است که یک عالم نما ریبا صحبت کند، اما افکار و عقاید او آلوده به مرض تکفیر باشد. بنابراین جامعه روحانیت به لزوم مبارزه با این پدیده زشت در منابر به ویژه در ایام محرم تأکید فراوان دارد و ما در نشست‌هایی که با مبلغین اعزامی به افغانستان داشته‌ایم پیچیدگی جریان تکفیر را گوشزد کرده‌ایم.

حوزه: ارزیابی خود از نقش همسایگان افغانستان در فرایند مبارزه با تروریسم را بیان کنید.

با وجود این که کشورهای همسایه ما می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در مبارزه با تروریسم داشته باشند، اما با کمال تأسف باید گفت: سایر کشوهای همسایه ما نظیر پاکستان، ازبکستان و تاجیکستان نه تنها تا کنون افغانستان را برای نبرد با تکفیری‌ها کمک نکرده‌اند، بلکه بسیاری از عوامل انتحاری از اتباع این کشورها بوده و هستند. نکته اصلی اینجا است که اگر همه همسایه‌های ما در جریان مبارزه با تروریسم به ما یاری می‌رساندند ما امروز این چالش‌های ویرانگر را در کشور خود نداشتیم. اما می‌بینیم که مواد منفجره برای عملیات تروریستی از پاکستان وارد می‌شود و قسی القلب‌ترین تروریست‌ها از این کشور وارد می‌شوند دولت پاکستان از این موضوع آگاه است، اما باز در ظاهر شعار حمایت از افغانستان برای مبارزه با تروریسم را می‌دهد در حالی که در عمل چیز دیگری را نشان می‌دهد.

حوزه: مقداری از علمای دینی شهید در راه مبارزه با تکفیری‌ها صحبت بفرمائید.

همان طور که می‌دانید افغانستان در بین کشورهای اسلامی به عنوان سرزمینی جهادگر شناخته می‌شود در این میان علما به عنوان پیشتازان این جهاد و مبارزه شناخته می‌شوند چند نمونه از این چهره های علمی جهادگر عبارتند از: علامه شهید سید اسماعیل بلخی که در سفرهای تبلیغی و در راه برملا کردن توطئه تکفیری‌ها به شهادت رسید. آیت الله سید سرور واعظ که در جریان مبارزه نفس گیر با کمونیسم به همراه ۵۰۰۰ نفر دیگر در زندان پل چرخی کابل شربت شهادت نوشید و به تازگی استخوانهای مطهرش در یک گور دست جمعی کشف شده است. شهید عبدالعلی مزاری رهبر حزب وحدت اسلامی که ناجوانمردانه توسط طالبان به شهادت رسید. شهید صادقی نیلی با لقب ابوجهاد از پیشگامان جهاد علیه کمونیسم و البته شهید فیاض که از دوستان نزدیک خود بنده بودند و سالها در خدمتشان بودیم که در انفجار مسجد جامع هرات به شهادت رسیدند و دهها تن از علمای این چنینی که یاد و خاطره ایشان گرامی باد.

حوزه: از منظر شما مذاکرات میان طالبان و سایر طرفهای درگیر در افغانستان به چه سمت و سویی پیش می‌رود؟

این مذاکرات می‌تواند بیانگر دو نکته باشد: یا این مذاکرات با دولت افغانستان و رهبران جهادی است و یا با کشورهای دخیل در عرصه سیاسی افغانستان است که در صورت در نظر گرفتن شق دوم قضیه باز دو نکته راجع به این مسئله وجود دارد: اول این که این مذاکرات معامله پشت پرده ای بیش نیست و خود این نکته بیانگر این است که طالبانی که امروز خود را به عنوان طرف دولت افغانستان می‌دانند از خود استقلال ندارند و هر آنچه اربابانشان امر کنند به همان راه می‌روند ثانیاً کشورهای قدرت طلب نمی‌خواهند در خاورمیانه صلح و آرامش وجود داشته باشد برای این که پایگاههای خود را در خاورمیانه داشته باشند. روی هم رفته این مذاکرات به سرانجامی که ما خواهان آن هستیم نخواهد رسید. من نظرم این است که به دلیل نظارت مستقیم ابرقدرت‌ها بر مذاکرات ما شاهد صلح در افغانستان نخواهیم بود.

حوزه: یعنی اگر بخواهیم یک جمع بندی داشته باشیم شما مذاکرات را رو به پس رفت می‌بینید؟

بله ما پیشرفتی در مذاکرات نمی‌بینیم، زیرا اگر بخواهیم مذاکرات خوبی داشته باشیم  این رایزنی ها باید بین‌الافغانی باشد این اجحاف بزرگی در حق مردم افغانستان است که جنگ در کشور آنها است و این مردم کشته می‌شوند و در حالی که افغانستان یک کشور مستقل شناخته شده اما حاکمیت ملی آن نقض می‌شود.

حوزه: تأثیر انتخابات پیش رو بر افول یا قدرت گیری افراط گرایی در افغانستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

متوجه هستید که انتخابات همواره یکی از حربه های مورد استفاده دشمن بوده که به عنوان اهرم فشار از آن استفاده شده است. می‌بینید که در ابتدای انتخابات یکی از مسئولین ارشد آمریکایی آقای اشرف غنی را متهم به فساد مالی می‌کند. اما پس از گذشت یک هفته از انتخابات یکی از مقامات سفارت آمریکا در کابل با شدت اظهار می‌کند که تخلف و تقلب در انتخابات افغانستان غیر ممکن است. مقصودم این است که شروع به تحریک می کنند و همین تحریکات می‌تواند بر انتخابات اثر گذار باشد. و باید بگویم آنها با هدف تنها ماندن مسئولین این اقدامات را انجام می‌دهند. انتخابات می‌تواند بر افراطی‌گری اثرات زیادی داشته باشد از جانب دیگر می‌بینیم که مثلاً آقای گلبدین حکمتیار می گوید رئیس جمهور آینده افغانستان من هستم در حالی که در انتخابات کم ترین رأی را می‌آورد و موارد این چنینی که در انتخابات زیاد اتفاق می‌افتد و نتیجه این موضع گیری ها این می‌شود که می‌بینید در انتخابات قبلی یک سال طول کشید تا نتیجه انتخابات مشخص شود در حالی که در کشورهای دیگر این کار در عرض چند ساعت انجام می‌شود در حال حاضر نیز نتیجه با کرام الکاتبین است اصل قضیه این است که اینها از عقل سلیم استفاده ‌کنند.واقعیت این است که مردم افغانستان به دلیل خستگی از جنگ و چپاول، عاشق چشم و ابروی هیچ یک از این سیاستمداران نیستند. مردم تشنه امنیت هستند.

حوزه: کارنامه دولت ترامپ در فرایند مبارزه با تروریسم در افغانستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

 ترامپ بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا است این کشور در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود رئیس جمهور های زیادی داشته است، اما قسی القلب‌ترین و بی عقل‌ترین و بی منطق‌ترین آنها ترامپ است وی نه تنها برای مبارزه با تروریسم به افغانستان کمک نکرد بلکه تروریسم را در کشور ما گسترش داد.

حوزه: به چه شکل؟

وقتی ارتش افغانستان جایی متعلق به تروریست ها را شناسایی می‌کند پس از این که اعمال نظامی بر روی ان محل صورت می گیرد مشاهده می‌کنیم که اسلحه و تجهیزات،وسایل ارتباطی و حتی لباس‌های اینها متعلق به آمریکا است متوجه هستید که چند وقت پیش آنها افغانستان را تهدید کردند که اگر بخواهیم می‌توانیم جغرافیای  افغانستان را از روی نقشه جهان حذف کنیم در حالی که تاریخ و فرهنگ افغانستان از نقشه جهان حذف شدنی نیست وجود ۸ تا۱۰ میلیون مهاجر افغان در ۴ قاره جهان اساساً امکان عملی شدن چنین تهدیدی را نمی‌دهد. افغانستان تنها نیست و کشورهای اسلامی مانند ایران را در کنار خود دارد. ما انقلاب خود را با فرمان امام خمینی(ره) شروع کردیم افغانستان باید همچون ستاره‌ای در خاورمیانه بدرخشد تصمیم گیری های عجولانه و جنون آمیز این فرد مانند تحریم ایران و خروج از برجام نه تنها تروریسم را از بین نبرده بلکه آن را تشدید کرده است حتی خود آقای زلمی خلیل‌زاد هم به این نتیجه رسیده است که ترامپ دیوانه است و نباید به او اعتماد کرد این که می‌گوید ما برای مبارزه با ترریسم در کنار شما هستیم دروغ محض است. و دولت ترامپ کارنامه سیاهی در این زمینه از خود به جای گذاشته است.

 حوزه: تحریم ایران را در گسترش تروریسم در افغانستان مؤثر می‌دانید؟

بله، وقتی بحث تشدید تحریم ها پیش آمد بسیاری از مهاجران افغانی که در ایران کار می‌کردند از اینجا خارج شدند و در افغانستان یا اروپا به داعش پیوستند تشدید تحریم ها میان بری برای ضرر زدن بیشتر به مردم افغانستان است.

حوزه: یاد و خاطره شهدای مدافع حرم فاطمیون در فرهنگ مردم افغانستان چه تاثیری دارد؟

مردم افغانستان در طول تاریخ از زمان ورود اسلام علوی به این سرزمین همواره مدافع اهل بیت(ع) بوده‌اند بی شک تشکیل لشکر خط شکن فاطمیون یک شبه میسر نشده است. جرقه دفاع از اهل بیت(ع) در فکر و اندیشه این ملت هست جوانانی که در این لشکر حضور دارند معرفت خوبی نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت دارند. به قول امام خمینی(ره) «ملتی که شهادت دارند اسارت ندارند» ملت افغانستان نمی‌خواهند که اسارت جسمی و فکری داشته باشند. یاد و خاطره شهدای فاطمیون در ذهن و فکر ملت افغانستان واقعاً تأثیر برانگیز است. یکی از چهره های شاخص شهدای مدافع حرم فاطمیون را می‌توان شهید صابری نوجوان ۱۶ ساله افغانستانی دانست. این قبیل فداکاری‌ها بر خواسته از ایمان و اعتقاد مردم است. اینها قطعاً در آینده هم تأثیر دارد و امثال این شهید بزرگوار حتماً الگوهای فکری آینده و نگهبنان مرزهای فکری آینده خواهد بود.

حوزه: به عنوان نکته آخر مطلبی ندارید؟

به عنوان مطلب آخر باید عرض کنم که بزرگان، قلم به دستان،دانشجویان و بزرگان حوزه‌های علمیه افغانستان را نباید فراموش کرد این کشور مهد تمدن خاورمیانه است و واقعاً ظرفیت‌های خوبی دارد. مقام معظم رهبری خطاب به شهدا و خانواده های شهدای فاطمی فرمودند: «من به وجود شما افتخار می‌کنم» من این عبارت ایشان را راجع به کسی یا یک مجموعه خاصی کمتر شنیده ام و در اینجا جا دارد از مسئولین و مخصوصاً مقام معظم رهبری در خصوص صدور فرمان گهربار جذب و جلب دانش آموزان فاقد مدرک افغانستانی تشکر کنم زیرا الان ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر از این دانش آموزان به برکت این فرمان مشغول تحصیل هستند.

  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ااااا IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    0 0
    پرچم !!!!!