جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
همایش مدیریت اختلافات فقهی در قاهره

حوزه/ امروز همایش مدیریت اختلافات فقهی توسط مدیریت دارالافتاء‌های اهل سنت جهان و با مشارکت علما و نهادهای دینی مصر و سایر کشورهای اسلامی در مصر برگزار شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه امروز همایش مدیریت اختلافات فقهی توسط مدیریت دارالافتاء‌های اهل سنت جهان و با مشارکت علما و نهادهای دینی مصر و سایر کشورهای اسلامی در مصر برگزار شد.

شیخ محمد عیاد رئیس مرکز پژوهش های اسلامی الازهر در سخنان خود به نیابت از احمد الطیب شیخ الازهر گفت:‌ بشریت نیازمند چنین همایشی است که شامل محورهای مختلف جدید و قدیم ضروری است و ما نیازمند تلاش ها و اقداماتی علمی هستیم تا احکام شرعی و فقهی در زندگی روزمره و معاصر ما قابل اجرا باشد به گونه ای که قداست احکام به دور از افراط مورد نظر تروریست های افراطی و به دور از تفریط حفظ شود.

وی افزود: ‌این همایش در صدد بهره گیری از اختلافات فقط در تمام دوره‌ها برای حمایت از همبستگی اجتماعی و آبادانی جوامع و مشارکت در بنای تمدن انسانی معاصر است و می خواهد به دیدگاه و بینشی دست یابد که در پرتو آن بتوان به فتواهایی در جهت تقویت همزیستی و گفتگوی انسانی دست یافت و این همان خواسته الازهر در راستای نشر فرهنگ گذشت و تحمل و گفتگو است.

رئیس مرکز پژوهش های الازهر ادامه داد: ما فقط پس از ظهور گروه های افراطی و تررویست داعش شاهد رواج تعصبات کشنده و اختلافات نکوهیده در جهان اسلام بودیم و این گروه ها بودند که با فهم غربی و نظریات عجیب و غریب خود آتش فتنه و جنگ را میان مسلمانان برافروختند و کار به جایی رسید که تمام جهان درگیر جنگ های بدون توجیه شد و پیامدهای منفی این جنگ ها دامنگیر افراد و جوامع و تمدن های انسانی جهان شد.

شیخ محمد عیاد تاکید کرد:‌ تسامح و فقهی زمانی حاصل می شود که صلح و آرامش روانی و داخلی در جوامع برقرار شود و البته اصل اختلاف و تعدد و تنوع یکی از سنت های الهی است و ما باید به اختلاف نظر و تنوع نگاه تمدنی داشته باشیم و ا زآن برای آبادانی و سازندگی بهره ببریم و تعصبات بیهوده و کشنده و تقلید کورکورانه را کنار بگذاریم.

رئیس مرکز پژوهش های الازهر ادامه داد: نوآوری و ابداع و پویایی فقه اسلامی باید به طور پیوسته ادامه داشته باشد زیرا ویژگی ها و شرایط روزگار و دوره ها نیز به صورت پیوسته در حال تغییر است و ما باید همواره به دیدگاه های جدیدی دست پیدا کنیم که متناسب با مقاصد شرعی و واقعیت های روزگار باشد و البته در صدور فتوا نیز باید به شرایط روزگار و مقاصد شریعت توجه داشته باشیم تا به منظومه فقهی جدیدی دست یابیم که مصلحت ها و منافع دنیوی و اخروی در آن معتبر باشد.

وی افزود: در این زمینه لازم است مؤسسات دینی و فتوایی همکاری کامل داشته باشند و دست به دست هم بدهند تا فرهنگ گفتگو و تحمل فقهی و فتوایی را حاکم سازند، زیرا این گونه همکاری می تواند افق‌های جدید را در فقه و فتوا پیش روی ما باز کند و الازهر نیز با تمام توان خود آماده است برای نشر این فرهنگ و تقویت آن با مراکز صدور فتوا در جهان همکاری کند.

در این همایش شماری از سفرای کشورها و مسئولان مصری و تعدادی از شخصیت های فقهی و دینی جهان از جمله کویت،‌ عراق،‌ اردن،‌ عربستان، امارات، تونس، فلسطین، مالزی،‌ تایلند، آمریکا، فرانسه، روسیه،‌ یونان،‌ هلند،‌ اکراین، آلبانی، تانزانیا، سنگال،‌ ازبکستان، بروندی، جزایر قمر،‌ صربستان، بوسنی و هرزگوین و سایر کشورها حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha