پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
یعقوبی

حوزه/ رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: برای زیارت بامعرفت باید بدانی در محضر امام قرار داری، بدانی حرف تو را می‌شنود و آگاه باشی که امام جواب سلام را می‌دهد؛ ازاین‌رو اگر کسی این سه نکته را داشته باشد زیارتش بامعرفت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در درس اخلاق حوزه علمیه استان که با موضوع اربعین برگزار شد، با بیان اینکه اربعین تجلی کننده مودت نسبت به ائمه اطهار (ع) است، اظهار کرد: برای اینکه فرق محبت با مودت روشن‌تر شود به این نکته توجه کنیم که ما دو واژه داریم؛ یکی خضوع و دیگری خشوع، فرق خضوع با خشوع این است که انسان اگر خاضع شد خاشع می‌شود.

وی افزود: اول دل آدم در برابر عظمت خدا نرم می‌شود و «ان تخشع قلوبهم لذکر الله»؛ اما خضوع یعنی اینکه در عمل نشان بدهی که این نرم‌دلی وجود دارد؛ لذا علامه طباطبایی فرموده مودت مثل خضوع است نسبت به خشوع.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: اربعین یعنی آن محبتی که ما نسبت به اهل‌بیت داریم در دل نگا ه نمی‌داریم؛ بلکه به میدان عمل می‌آوریم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی افزود: بر این اساس این عزاداری، این به سر و سینه زدن و ... نشانه مودت است، یعنی هم عشق داریم و هم عشقمان را به دیگران اظهار می‌کنیم و نشان می‌دهیم که ما به کجا وصل هستیم.

وی با بیان اینکه بعد از محبت و مودت، مرحله سوم ولایت است، تصریح کرد: اگر مودت و محبت درست شد نتیجه‌اش ولایت می‌شود و نتیجه این سه، عنوان چهارمی به نام اطاعت می‌شود؛ «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم».

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: یک مسئله در اربعین مهم است و آن هم زیارت بامعرفت است، زیرا این مردمی که به راه‌پیمایی اربعین می‌روند با پای پیاده و بامعرفت می‌روند، اینکه در گرما و سرما می‌روند این‌ها همه نشانه عشق است.

وی با بیان اینکه زیارت بامعرفت سه رکن دارد که هر کس این ارکان را رعایت کند زیارت بامعرفت دارد، افزود: ما در زیارت‌نامه‌ها می‌خوانیم «اشهد انّک تشهد مقامی و تسمعُ کلامی و تردُّ سلامی»؛ یعنی ای امامی که به زیارتت آمدم میدانم که تو من را می‌بینی یعنی در محضر امامیم، حرف من را می‌شنوی و جواب سلام من را می‌دهی.

امام جمعه بجنورد گفت: برای زیارت بامعرفت باید بدانی در محضر امام قرار داری، بدانی حرف تو را می‌شنود و آگاه باشی که امام جواب سلام را می‌دهد؛ ازاین‌رو اگر کسی این سه نکته را داشته باشد زیارتش بامعرفت می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به حدیث «من زار الحسین عارفاً بحقه وجبت له الجنّة»، اظهار کرد: بر این اساس کسی که معرفت در زیارت داشته باشد بهشت بر او واجب می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha