جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در بیت آیت الله مقتدایی

حوزه/ استاد حوزه با اشاره به اجرای مجالس عزاداری و شعر خوانی عاشورایی در محضر حضرات معصومین بیان کرد: امام صادق(ع) به ابوعماره از شعرای عاشورایی بیان کردند که خداوند بهشت را بر شاعری که بتواند با شعرش از ۵۰ نفر تا یک نفر و حتی خودش را بگرایند واجب کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین بنیادی شب گذشته در مراسم اولین شب عزاداری سید و سالار شهیدان در بیت آیت الله مقتدایی در قم گفت: مجالس عزاداری اهل بیت(ع) از زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به شکل رسمی برگزار می شده است و این حضرات به خصوص امام صادق(ع) با برگزاری مراسم های عزاداری در بیت خود یک حرکت جهانی را در این زمینه ایجاد کردند.
وی افزود: این حضرت با برپایی مراسم عزاداری و دعوت از شاعران و شعرخوانی آنها برای اهل بیت(ع) به خصوص امام حسین(ع) بنای مبارکی برای عرض ارادت به حضرت ایجاد کردند تا در کوران حوادث و دشمنی ها، این اشعار و نغمه ها باقی بماند و این مسیر را توسعه دهد.
وی تصریح کرد: آن حضرت روزی به ابوعماره شاعر بیان کردند که اگر کسی یک بیت شعری برای امام حسین(ع) بسراید و از ۵۰ نفر تا یک نفر را بگرایند و یا حتی خود او با این شعر بگرید، بهشت را بر خود واجب کرده است.
این استاد حوزه با ذکر این مطلب که امام کاظم (ع) و امام رضا (ع) نیز سهم والایی در برگزاری مراسمات عزاداری سیدالشهدا(ع) داشتند، بیان کرد: معرفت بخشی مهمترین بُعد از عزاداری ایشان است که از بُعد تاریخی این ماجرا هم مهمتر است؛ در حقیقت اربعین نیز از جمله مراسماتی است که به معرفت بخشی این واقعه کمک می کند.
وی گفت: برخی اصل ماجرای اربعین را به حضور تاریخی جابربن عبدالله منتسب کرده اند که در این زمینه باید گفت که این نوع نگاه درست نیست؛ بلکه جابر نیز بر اساس امر مهمی که وجود داشت در این روز خود را به کربلا رساند و اربعین حضرت از پیشتر مورد تاکید اولیاءالله بوده است.
دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مواجهه جابربن عبدالله با امام سجاد(ع) بیان کرد: امام سجاد(ع) به ایشان گفتند که در اینجا پدران و بزرگان و برادران ما را سربریدند و اطفال ما را کتک زدند و زنان ما را به اسارت بردند؛ اربعین روز حزن و اندوه اهل بیت(ع) است.
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: صفوان جمال از روات بسیار بزرگ و برجسته است که راوی زیارت اربعین است؛ شناخت ماهیت زیارت اربعین بسیار مهم است؛ به شکلی که بسیاری که از این سفر باز می مانند در این روز به قرائت این زیارت مبادرت می ورزند که در بردارنده مباحث معرفتی ناب و بی نظیر است.
وی اظهار کرد: شیخ حر عاملی در کتاب وسایل الشیعه در ابواب متعدد به استحباب زیارت امام حسین(ع) به اشکال مختلف اشاره دارد ولی در خصوص زیارت اربعین از واژه مؤکد استفاده می کند یعنی بزرگان دین ما زیارت اربعین را خاص تر از زیارت معمولی حضرت می دانند.
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با اشاره به این نکته که زیارت جسمی در ایام اربعین دارای منزلت بسیاری است گفت: همه ما باید سعی کنیم در این روزها خود را با اتصال به امام از پلیدی ها و همه عناصری که ما را از دایره محبان واقعی اهل بیت(ع) دور می سازند رها کنیم.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha