پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عصاری

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین عصاری با بیان اینکه زیارت قبر امام و حجت خدا تجدید عهدی با آن حضرت است، به تبیین آثار و برکات زیارت امام حسین علیه‌السلام بر اساس آیات و روایات پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد عصاری امروز در مراسم عزاداری اربعین حسینی که با حضور کارکنان جامعه الزهرا علیهاالسلام در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: در آستانه اربعین حسینی که ایام حزن و اندوه آل الله است، قرار داریم.

«زیارت» واژه‌ای مقدس در آموزه‌های دینی

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از واژه‌های مقدس در آموزه‌های دینی ما واژه «زیارت» است، اظهار داشت: گاهی منظور از زیارت، زیارت امام و حجت خدا در زمان حیات است که روایات مختلفی در آثار این زیارت‌ها بیان شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عصاری افزود: گاهی منظور از زیارت، ارتباط معنوی با حجت خداوند است، مانند زیارت عاشورا از راه دور یا زیارت آل یاسین، اما معنای غالب زیارت، رفتن به حرم مطهر امامان معصوم علیه‌السلام است که که به عنوان وظیفه برای شیعه بیان شده است.

وی ادامه داد: امام رضا علیه‌السلام فرمودند: « هر امامی به گردن دوستان و شیعیان خود عهدی دارد که وفای کامل به این عهد و بجای آوردن نیکوی آن، با زیارت قبور آنان است. پس کسانی که با رغبت و علاقه به زیارت ایشان و باور داشتن آنچه آنان ترغیب کرده‌اند، زیارتشان کنند، امامانِ آنها در روز قیامت شفیعشان باشند».

زیارت قبر امام و حجت خدا تجدید عهدی با آن حضرت است

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: هر امامی حقی بر عهده شیعیان دارد و آنچه این وظیفه را کامل و تمام می‌کند رفتن به زیارت قبر این امام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عصاری تأکید کرد: زیارت قبر امام و حجت خدا تجدید عهدی با آن حضرت است که به منزله زیارت امام در قید حیات است و گویا به محضر خدا امام مشرف شده‌ایم؛ چنانچه ما در زیارتنامه می‌خوانیم: « همواره زنده‌اند و نزد تو روزی داده می‌شوند، محل ایستادنم را می‌بینند و سخنم را می‌شنوند و به سلامم پاسخ می‌دهند».

وی یادآور شد: زیارت قبر مطهر امام حسین علیه‌السلام در میان قبور اهل بیت علیهم‌السلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آثار و برکات زیادی برای زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام بیان شده است.

آمرزش گناهان؛ مهم ترین اثر زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حدود چهل اثر و برکت برای زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام بیان شده است، گفت: کتاب «کامل الزیارات» به عنوان یکی از منابع معتبر حدیثی شیعه، تمام احادیث را جمع‌آوری کرده است.

وی با بیان اینکه اولین و مهم‌ترین اثر زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام آمرزش تمام گناهان زائر تا قبل از زیارت است، اظهار داشت: حسین بن ثُوَیر خدمت امام صادق علیه‌السلام رسید، حضرت فرمودند: «ای حسین! کسی که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین بن علی علیه‌السلام باشد اگر پیاده رود خداوند به ازای هر قدمی که برمی‌‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌‏فرماید تا آن که به حائر برسد. در این هنگام خداوند او را از رستگاران و حاجت رواشدگان قرار می‏‌دهد.

بعد از انجام زیارت، خداوند او را از رستگاران ثبت می‌کند، و هنگامی که بر می‌گردد، فرشته‌ای نزدش می‌آید و می‌گوید: رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به تو سلام رسانده و می‌فرماید: عملت را از نو شروع کن. زیرا تا وقتی که مراسم و اعمال زیارت را به پایان برساند خداوند او را از فائزین محسوب می‏‌فرماید، تا زمانی که اراده مراجعت نماید در این وقت فرشته‏‌ای نزد او آمده و می‏‌گوید: عملت را از نو شروع کن، زیرا خداوند گناهان گذشته‌ات را آمرزید».

حجت‌الاسلام والمسلمین عصاری تصریح کرد: خداوند به واسطه زیارت امام حسین علیه‌السلام، هر گناهی که انسان در گذشته دور و نزدیک انجام داده، می‌بخشد.

وی با بیان اینکه یکی از آثار بکاء مغفرت است، گفت: امام رضا علیه‌السلام به ابن شبیب فرمودند: «إن بکیت علی الحسین حتی تصیر دموعک علی خدیک غفر الله لک کل ذنب أذنبته صغیرًا کان أو کبیرًا ، قلیلاً کان أو کثیرًا؛ اگر بر حسین علیه‌السّلام گریه کنی تا اشک‌هایت بر گونه‏ هایت روان شود، خداوند هر گناهی که کردی از کوچک و بزرگ و کم و زیاد می‌‏آمرزد».

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: از علامه طباطبایی سوال شد چطور گناهان انسان با زیارت حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام بخشیده می‌شود؟، ایشان فرمودند که بکاء به منزله توبه ای است که بنده انجام می‌دهد، اراده خدا بر این است که یکی از آمرزش‌های گناهان زیارت و گریه بر امام حسین علیه‌السلام باشد.

نجات از آتش جهنم و محشور شدن با رسول خدا و اهل بیت(ع) از آثار زیارت امام حسین(ع) است

وی دومین اثر برای زیارت امام حسین علیه‌السلام را محشور شدن با پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، حضرت علی علیه‌السلام، حضت زهرا قربانی و بهره مندی از شفاعت اهل بیت علیهم‌السلام عنوان کرد و افزود: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: یکی از نداهایی که در قیامت داده می‌شود، گروه زیادی از مردم که به زیارت کربلا رفتند، بلند می‌شوند و به آنان خطاب می‌شود وقتی به کربلا می‌رفتید، با چه انگیزه ای داشتید، می‌گویند ما به خاطر مصائبی که بر امام حسین علیه‌السلام وارد شد و به خاطر رسول خدا و اهل بیت علیهم‌السلام، به کربلا رفتیم، سپس همه زائران حضرت زیر لوا جمع می‌شوند و وارد بهشت می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عصاری، سومین اثر زیارت حرم امام حسین علیه‌السلام را نجات از آتش جهنم دانست و گفت: یکی از خواسته‌های ما در دعا این است که خدا ما را از آتش جنهم حفظ کند، یکی از دغدغه‌های ما در آخرت، نجات از آتش جهنم است و یکی از اسباب نجات از آتش جهنم، زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام است.

وی به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد که فرمودند: «کسی که پیاده زیارت کند آن حضرت را، خداوند به هر قدمی که برمی‏ دارد،یک حسنه برایش نوشته، و یک گناه از او محو می ‏فرماید، و یک درجه مرتبه‏اش را بالا می ‏برد و وقتی به زیارت رفت، حق تعالی دو فرشته را موکّل او می‏ فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد می‏ باشد را ننویسند» و در ادامه بیان داشتند: « و وقتی برگشت با او وداع کرده و به وی می‏ گویند: ای ولیّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل بیت رسولش می ‏باشی، به خدا قسم! هرگر تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد نمود».

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر کسی بعد از زیارت پاکی خود را حفظ کند، سرمایه بزرگی نصیب او می‌شود.

رزق وسیعی که شامل زائران امام حسین علیه‌السلام می شود

حجت‌الاسلام والمسلمین عصاری در ادامه یادآور شد: چهارمین اثر برای زیارت امام حسین علیه‌السلام، رزق وسیعی است که خداوند متعال به انسان عطا می‌کند و یکی از آثار دنیوی است.

وی افزود: امام محمد باقر علیه‌السلام فرمودند: «شیعیان ما را به زیارت امام حسین علیه السلام امر کنید، چرا که زیارتش روزی را افزون می‌کند و عمر را طولانی می‌گرداند و بلاها و بدی‌ها را دفع می‌کند و زیارت کردن امام حسین علیه السلام بر هر مؤمنی که اقرار به امامت او از جانب خدا داشته باشد، واجب است».

استجابت دعا زیر قبه امام حسین علیه‌السلام

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه یکی از آثار زیارت امام حسین علیه‌السلام، استجابت دعای زائر است، عنوان کرد: یکی از جاهایی که دعا مستجاب می‌شود، زیر قبه امام حسین علیه‌السلام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عصاری تصریح کرد: ما در روایت داریم که خداوند در عوض شهادت امام حسین علیه‌السلام چهار ویژگی به آن حضرت عنایت کرده از جمله، امامت را در ذریه امام حسین علیه‌السلام قرار داده است، شفا را در تربت امام حسین علیه‌السلام قرار داده، اجابت دعا تحت قبه امام حسین علیه‌السلام و دیگر اینکه روزهای زائران او از عمر آنها حساب نمی شود.

وی در پایان با توصیه به اینکه سعی کنیم هر سال قبر امام حسین علیه‌السلام را زیارت کنیم، به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد که فرمودند: «حسین علیه‌السلام را زیارت کنید اگرچه در هر سال باشد زیرا کسانی که او را در حالی که به حقّش عارف بوده و آن را انکار نکنند زیارت کنند، پاداشی ندارند مگر بهشت و روزی آنها واسع بوده و خداوند منّان در دنیا فرج نصیبشان می‌کند».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha