جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 868322
۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹
آیت الله سید احمد خاتمی

حوزه/ آیت الله خاتمی با بیان اینکه سالار شهیدان ابی عبداالله (ع) با قیام الهی اش درس های فراوانی را برای بشریت عرضه کرد، گفت: از جمله درس های بسیار آموزنده و تاثیرگذار است، درس غیرت دینی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، در ارتباط تلفنی با رادیو اربعین، با بیان اینکه سالار شهیدان ابی عبداالله (ع) با قیام الهی اش درس های فراوانی را برای بشریت عرضه کرد، گفت: از جمله درس های بسیار مهم که آموزنده و تاثیرگذار است، درس غیرت دینی است.

وی با اظهار به اینکه حساسیت ویژه در هر موضوعی نامش غیرت است، یادآور شد: این حساسیت دینی در جامعه مرده بود با قیام سالار شهیدان ابی عبدالله حسین (ع) جان گرفت.

امام جمعه موقت تهران به فهرست ابعاد غیرت اشاره و عنوان کرد: یک بعد غیرت، غیرت ملی یا ناسیونالیستی است. در این بعد دوستی و علاقه به وطن یک ارزش والای دینی است. این مضمون در روایات ما آمده است از جمله در کتاب سفینه البحار کلمه وَطَنَ «حب الوطن من الایمان». انسان وطنش را دوست داشته باشد جلوه ای از جلوه های ایمان است.

وی با تاکید بر اینکه شهرها با محبت وطن آباد خواهد شد، در ادامه گفت: به همین دلیل است متدینان ما به یاری خداوند در دفاع مقدس، ۸ سال از وطن اسلامی شان دفاع کردند. در طول ۲۰۰ سال اخیر هیچ جنگی نبوده که ایران با کشوری داشته باشد بدون آنکه بخشی از خاکش را از دست ندهد، جز ۸ سال دفاع مقدس. در این مدت ما یک وجه خاکمان را از دست ندادیم.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه محبت وطن ما با ناسیونالیسمی که غرب مطرح می کند، متفاوت است، تصریح کرد: ما خداپرست هستیم، اینکه وطن را جای خدا قرار دهیم، این را خدمت به وطن نمی دانیم. جمله امام (ره) یادمان نرفته که فرمودند «ملی گرایی شرک است». غیرت وطنی و محبت وطن یک ارزش است.

وی دومین بعد غیرت را غیرت ناموسی مطرح کرد و گفت: غیرت ناموسی یعنی آنکه انسان روی ناموسش حساس باشد. اجازه ندهد ناموسش در معرض نگاه و رفتار آلوده بیگانگان قرار گیرد. محرم و نامحرم سرش شود.

امام جمعه موقت تهران اشاره کرد: در روایات فراوانی هست که امامان از جمله امام صادق (ع) فرمود که خدا صفت غیرت را دارد، غیرتی ها را دوست دارد. گفتنی است صفت غیرت یک ارزش اسلامی انسانی است یعنی غیرت یک ارزش است ولو کافر باشد. این روایت در کتاب بحالانوار جلد ۷۱ صفحه ۲۸۴ است.

وی بعد دیگر غیرت را غیرت دینی مطرح کرد و گفت: سالار شهیدان (ع) با قیامش آن را احیا کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha