پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مطالعه

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه قروه با انتقاد از آمار پایین بودن سطح مطالعه در جامعه گفت: وجود این وضعیت را نباید تنها معلول کم کاری خود مردم دانست و انگشت اتهام را به سمت جامعه گرفت، بلکه نهادهای فرهنگی و علمی کشور برای تغییر این وضعیت کار آنچنانی انجام نداده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از کردستان، حجت الاسلام مصطفی اسفندیاری، شامگاه امروز در دیدار و گفتگو با جمعی از کارکنان کتابخانه عمومی شهرستان قروه اظهار داشت: یکی از ملزومات فرهنگی هر شهر و حتی روستا داشتن کتابخانه می باشد حال اگر این کتابخانه عمومی باشد چه بهتر.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) قروه ادامه داد: خوشبختانه در سالهای اخیر کتابخانه عمومی و برخی از کتابفروشی ها در شهرستان قروه از نظر کمی رشد خوبی داشته اند ولی در بحث کیفی همچنان دارای مشکلات و نارسایی هایی هستیم.

این استاد حوزوی در ادامه با اشاره به اینکه کتاب غذای روح انسان می باشد، گفت: تجهیز کتابخانه ها از همه نظر تاثیر بسیاری بر روی وضعیت اجتماع دارد، البته برای مهیا ساختن این وضعیت و نیز نهادینه سازی مطالعه در سطح جامعه نیازمند انجام برنامه های پایه ای، تخصصی و بعضا تشویقی هستیم.

وی با انتقاد از اینکه کتاب در زندگی ما جایگاهی بدان صورت ندارد، گفت: بسیاری از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و... ما را از مطالعه کم و دور شدن از کتاب به وجود می آید، لذا باید با رفع این معضلات دوباره کتاب در سبد خانوار قرار بگیرد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) قروه با اشاره به اینکه سطح مطالعه درسی کتب در کشور مناسب است، اظهار داشت: میانگین مطالعات درسی در سطح کشور و استان کردستان قابل قبول و حتی از میانگین جهانی بالاتر است، ولی در بحث مطالعات غیردرسی وضعیت دلچسبی در جهان نداریم تا جایی که در بحث ساعات مطالعه غیردرسی از کشوری همانند هندوستان بسیار پایین تر هستیم.

حجت الاسلام اسفندیاری ادامه داد: وجود این وضعیت را نباید تنها معلول کم کاری خود مردم دانست و انگشت اتهام را به سمت جامعه گرفت، بلکه نهادهای فرهنگی و علمی کشور برای تغییر این وضعیت کار آنچنانی انجام نداده اند.

این استاد حوزه علمیه استان کردستان بیان داشت: بسیاری از اختراعات، اکتشافات و حتی از بین رفتن ناهنجاری های اجتماعی و شخصیتی با میزان مطالعه در جامعه ارتباط مستقیم و تنگاتنگ دارد و اگر نگاهی به زندگی مخترعات و بزرگان علم داشته باشیم سطح مطالعه به ویژه کارهای پژوهشی آنان نسبا به دیگر افراد جامعه بسیار بالاتر بوده است.

حجت الاسلام اسفندیاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کتابخانه ها باید کانون های پژوهشی برای علاقمندانی همانند دانش آموزان، طلاب و دانشجویان و حتی سایر مردم باشند، تاکید کرد: تمام اختراعات، اکتشافات، آثار هنری و علمی همگی معلول پژوهش بوده و هیچ کدام از اینها بدون پژوهش به دست نیامده است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام صادق (ع) قروه تصریح کرد: لذا از متولیان فرهنگی کشور به ویژه استان کردستان درخواست داریم که نگاهی تخصصی تر به کتابخانه ها و نوع کتابها در بحث تنوع و کیفت داشته باشند.

حجت الاسلام اسفندیاری در پایان سخنان خود اظهار داشت: خوشبختانه مسئولان مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان قروه کتابخانه این مرکز دینی را از نظر کمی و کیفی تجهیز نموده اند تا جایی که اکثر طلاب برای امور پژوهشی می توانند نیازهای خود را در کتابخانه مدرسه علمیه تامین کنند.

در ادامه این نشست هر یک از حاضرین نظرات و پیشنهادات خود را برای رشد میزان مطالعه در سطح جامعه با ارائه دادند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha