جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 868442
۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
اردوغان افتتاح مدرسه دینی مسیحیان مشروط به ساخت مناره برای مسجد آتن دانست
سیاست خارجی ترکیه

حوزه/ ابراهیم فراهانی کارشناس سیاست خارجی ترکیه گفت: متأسفانه ما در خاورمیانه و جهان اسلام چیزی به نام وحدت نداریم و بیشتر کشورهای منطقه طی چند سال گذشته در جنگهای نیابتی و یا رو در رو شرکت کرده‌اند.

ابراهیم فراهانی کارشناس حوزه سیاست خارجی ترکیه در  گفت و گو با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به توضیح و تشریح سیاست خارجی این کشور در برهه کنونی و ملزومات آن پرداخت و به عدم وجود اتحاد در بین کشورهای خاورمیانه و چهان اسلام اشاره کرد.

حوزه: ابتدا وضعیت سیاست خارجی ترکیه در برهه کنونی را شرح داده و علل اتخاذ سیاست حمله به سوریه را توضیح دهید؟

در مورد ترکیه در شرایط کنونی و به ویژه پس از سال 2015 ما با یک سیاست خارجی توازن وحشت یا به عبارت بهتر سیاست خارجی تهاجمی رو به رو هستیم که بر اساس یک استراتژی به اسم نو عثمانی گری طراحی شده است. این سیاست خارجی با توجه به روندهای سیاسی جهان، تحولات منطقه‌ای و همچنین تغییر ساختار خاورمیانه با تحولاتی مانند به دست گرفتن قدرت توسط حزب عدالت و توسعه در ترکیه و نیز کارنامه درخشان این جریان سیاسی طی 17 سال حکمرانی موفق اتخاذ و طرح ریزی شده است.

حوزه: تأثیر اتخاذ این سیاست خارجی بر کشورهای منطقه چیست؟

با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه، کشورهای منطقه بایک رقیب جدی رو به رو خواهند بود دلیل این رقابت هم پایه‌های فکری ترک‌های عثمانی‌گرا است. زیرا، آنها به سابقه 500 تا 600 سال امپراطوری عثمانی توجه دارند و همین مسئله باعث حادتر شدن مسئله می‌شود.

حوزه: تأثیر این سیاست خارجی بر مقوله وحدت اسلامی چیست؟

متأسفانه ما در خاورمیانه چیزی به عنوان وحدت نداریم و بیشتر کشورهای منطقه در چند سال گذشته در جنگهای نیابتی یا رودررو  شرکت کرده‌اند و شوربختانه تا کنون کشورهای بزرگ اسلامی موفق نشده‌اند که دور یک میز مذاکره بنشینند تا از این طریق بتوانند برای وحدت اسلامی کاری انجام دهند. روند سیاستها طوری بوده که متأسفانه در راستای تخریب و فرسایش یکدیگر پیش رفته‌اند تا وحدت اسلامی.

حوزه: آیا با در پیش گرفتن این سیاست ها، ترکیه خواهد توانست به مقام منادی اسلام اخوانی که شعار آن را می‌دهد دست یابد؟

توجه داشته باشید برای طراحی هر سیاست خارجی یک موتور محرکه لازم است و تفکر اخوانی در خصوص ترکیه کنونی نقش این موتور محرکه را بازی می‌کند.

گفتگو: علی رحمانی   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha