جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مرادی

حوزه/ محمدرضا مرادی گفت: تجاوز ترکیه به خاک سوریه باعث شد توافق بزرگ بین ارتش سوریه با کردها حاصل شود و این اقدام منتج به حاکمیت دوباره دمشق بر شهرهای شمالی شد.

به گزارش سرویس بین الملل حوزه، در هفته های اخیر شاهد تجاوز ترکیه به شمال خاک سوریه و هدف قرار دادن کردهای سوری اعم از نظامی و غیر نظامی بوده ایم در همین راستا بسیاری از کشورهای جهان به این اقدامات تجاوز کارانه ترکیه واکنش نشان دادند از سوی دیگر این حملات باعث شد کردهای مناطق شمالی با ارتش سوریه به توافق برسند و مجددا ارتش سوریه بر شهرهای شمالی این کشور مسلط شود. در همین راستا با محمد رضا مرادی کارشناس غرب آسیا به گفت و گو پرداختیم.

محمدرضا مرادی کارشناس بین الملل با اشاره به تحولات اخیر شمال سوریه و تجاوز نظامی ترکیه به این مناطق در گفت و گو با خبرنگار بین الملل حوزه گفت : ارتش ترکیه در واقع از چهارشنبه دو هفته پیش تجاوز به شمال خاک سوریه را آغاز کرده و در پی این تجاوز  با اعتراض تقریبا تمام کشورها مواجه شده است.

وی ادامه داد: در واقع اردوغان به دنبال نو عثمانی گری است و از زمان روی کار آمدنش به دنبال توسعه قدرت ترکیه در منطقه و تصرف خاک عراق و سوریه بوده است. به طوری که  ریشه اختلافات سوریه و ترکیه تاریخی بوده و در دهه نود تا مرحله جنگ نظامی پیش رفتند و با پادر میانی برخی از کشورها جنگ میان دو کشور منتفی شد.

مرادی تصریح کرد: اردوغان طی ۸ سال گذشته در عرصه منطقه ای با شکست و بن بست روبرو شده و سعی دارد از بحران سوریه با دستاوردی خارج شود . همچنان که می دانیم  اردوغان حامی تروریست ها در سوریه بود و ترکیه گذرگاه امن تروریست ها به داخل سوریه محسوب می شد و نفت داعشی ها را خریداری می کرد و از این طریق از آنها حمایت می نمود.اما در یک برهه که داعش به آخر کار رسید ترکیه به سمت ایران و روسیه گرایش پیدا کرد و به مبارزه با تروریست ها پرداخت.

وی افزود: منتها در شرایط کنونی اردوغان تغییر رفتار داشته و طی  دوسال گذشته  که ترکیه  با ایران و روسیه همکاری می کرد همواره از حمله نظامی دمشق به سمت ادلب جلوگیری می کرد. در شرایط کنونی  حمله  ترکیه به شمال سوریه به مشکلات داخلی اردوغان بر می گردد چرا که او در انتخابات شهرداری ها در شهرهای بزرگ شکست خورد که در ۸ سال گذشته این شکست بی سابقه  بوده و زنگ خطر را برای او به صدا در آورده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد:  اروغان می خواهد با یک حمله به کردهای سوریه ملی گرا های تند رو و قشر خاکستری را به خودش متمایل کند . همواره اردوغان کردها را در چند سال گذشته  به عنوان یک تهدید برای امنیت ترکیه معرفی کرده و قصد حمله نظامی به آنها داشته تا آراهای ملی گرا ها را به جانب خودش متمایل کند بنابراین وی در این تجاوز اخیر دچار اشتباه محاسباتی شد. اردوغان گمان می کرد کشورها جهان چندان علیه این اقدام موضع گیری نمی کنند و امکان توافق کردها با دمشق وجود ندارد اما تمام کشورها و حتی آمریکا علیه این تجاوز واکنش نشان دادند و آمریکا ترکیه را با تحریم اقتصادی تهدید کرد.

توافق بزرگ کردهای سوریه با ارتش این کشور

وی ادامه داد: بعد از حمله ترکیه به سوریه کردها که در دوسال گذشته با آمریکا همکاری می کردند بعد از خیانت آمریکا با توافق بزرگ با دمشق به ارتش سوریه اجازه دادند منبج و به اطراف رقه وارد شوند ارتش ترکیه دچار بن بست شده و رقه در دست ارتش سوریه است و هیچ چیز مانند حمله ترکیه به سوریه نمی توانست مسیر تسلط ارتش سوریه را براین شهرها هموار کند.

مرادی با اشاره به موفقیت ارتش سوریه در شمال این کشور گفت: آمریکا به عنوان مانع مهم پیشروی سوریه به شمال  این کشور بوده و در شرایط کنونی حمله اردوغان این مسیر را هموار کرد . ارتش سوریه با قدرت به سمت شمال سوریه  حرکت می کند و دلیل اصلی مخالفت کشورها  با اردوغان نسل کشی وی از کردهای شمال سوریه بوده است.

وی با بیان اینکه در برهه ای از زمان کردهای سوریه با آمریکا همکاری داشتند، افزود:  هر چند آنها دچار خطای محاسباتی شدند و به جانب آمریکا رفتند اما کردها عامل مهمی در مبارزه با داعش بودند و در حال حاضر همین گروه به بهانه تروریست بودن قتل عام می شوند. اردوغان برای رسیدن به اهداف خودش از هیچ جنایتی کوتاهی نمی کند و حتی حاضر است کردهای غیر نظامی را قتل عام کند اما ارتش سوریه با تواق کردها مانع از این جنایات شد.

وی با اشاره به اینکه اردوغان اعلام کرده هدفش تشکیل منطقه امن درشمال سوریه به عمق ۳۵ کیلومتر است افزود: این سخن و ادعای اردوغان یک دروغ بزرگ است بلکه او به دنبال گسترش این مساحت است و چشم به خاک سوریه و عراق  دارد در واقع کردها برای او بهانه هستند، اروغان به دنبال جمع آوری رای برای انتخابات آینده از یک سو و ارضای میل توسعه طلبی خود است.

حاکمیت دوباره ارتش سوریه برمناطق شمالی این کشور

مرادی در پایان گفت: در حال حاضر ارتش سوریه شهرهای زیادی در دست دارد و با کردها همکاری می کند. و شهرهایی مثل  راس العین، کوبانی و رقه تحت تسلط  ارتش سوریه قرارمی گیرد. البته این خبر بدی برای آمریکا است چرا که آمریکا طی چند سال گذشته تلاش کرده بود  ارتش سوریه به شمال این کشور وارد نشود و ممکن است در آینده آمریکا به دنبال حمایت های محدود از کردها با هدف سد کردن پیشروی ارتش سوریه  باشد. آنچه که مهم است این که؛ تجاوز ترکیه به خاک سوریه باعث شد توافق بزرگ بین  ارتش سوریه با کردها  حاصل شود و این اقدام منتج به حاکمیت دوباره دمشق بر شهرهای شمالی این کشور شد.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha