جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ سومین شب مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در بیت آیت الله مقتدایی

حوزه/ استاد حوزه نفوذ شیطان، لقمه حرام و دنیاطلبی را سه عنصر تحیرآور از منظر امام حسین(ع) ذکر کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین بنیادی شب گذشته در مراسم عزاداری اربعین حسینی در بیت آیت الله مقتدایی در قم گفت: زیارت اربعین نسخته متعالی معارف دین به خصوص در موضوعاتی چون تولی و تبری است.

وی افزود: قرآن کریم در آیات متعدد به بحث گمراهی و ضلالت بندگان اشاره دارد؛ اما آنچه از ضلالت بدتر و وخیم تر است، مساله حیرت و تحیر است؛ این تحیر از مسیر ضلالت ایجاد می شود.

استاد حوزه تصریح کرد: خداوند در آیات متعدد مردم را به تعمل و تعقل و تدبر امر می کند و اعلام می دارد که کسانی که در این مسیر وارد می شوند را هدایت می کند؛ خداوند بهترین هادی کسی است که بخواهد بر اساس امر قرآنی هدایت شود.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی اظهار کرد: کسی که مونس واقعی قرآن است متحیر نمی شود و در لحظات سخت تصمیم گیری همیشه بهترین راه را انتخاب می کند؛ خداوند انسان های سردرگم را هدایت می کند به شرطی که خودشان بخواهند هوایت شوند.

وی با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری(ع) در خصوص خودخواسته بودن امر هدایت یادآورشد: انسان های که نخواهند هدایت شوند و به خدا پناه نبرند در تحیر گرفتار می شوند و در روزهایی که باید سرنوشت خود را با یک تصمیم درست نجات ببخشند به دوزخ گرفتار می شوند.

استاد حوزه یادآورشد: امام حسن عسکری(ع) فرمودند که خوب بودن یک مومن باید در رفتار او مشخص باشد؛ البته گاهی هم یک جامعه به تحیر فرو می رود و با متحیر شدن افراد نیز تفاوت دارد؛ تحیر اجتماعی امری وخیم تر و شدیدتر از تحیر فردی است.

وی با ذکر این مطلب که تحیر، همیشه نیز منفی نیست بیان کرد: تحیر و تعجب انسان از صنع الهی در قالب های مختلف و تفکر در قدرت پروردگار از تحیرهای مثبت است؛ انسان متعبد همیشه با نگاه به خلقت خدا متحیر می شود.

وی افزود: آن تحیری نکوهش شده است که انسان در جایی مثل کربلا که امام با نامه و امر و زبان و حتی دعوت شخصی خود و فرستادن قاصد و قرائت تفسیر قرآنی حضور خود در کربلا به هر شکلی مردم را نه نسبت به جبهه گیری خود متوجه کردند و کسی به امر ایشان گوش نکرد.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با ذکر این مطلب که توابین برای دل خودشان قیام کردند، گفت: آنها کار بزرگی نکردند بلکه تنها برای خنک شدن دل خودشان قیام کردند زیرا امام حسین(ع) این افراد را به شکل خصوصی دعوت کرد ولی آنها در روز اصلی واقعه به امام بی تفاوتی نشان دادند؛ این بی تفاوتی ها به این سادگی قابل جبران نیست زیرا انسان ها در روزهای امتحان باید خود را نشان دهند.

وی بیان کرد: سه عامل از منظر امام حسین(ع) باعث ضلالت و گمراهی و تحیر است که اولین آن نفوذ شیطان در عمق عقل و روح ورفتار انسان است؛ دومین مساله شیفتگی انسان نسبت به دنیا است؛ زیرا افرادی که برای دنیا همه کاری می کنند قطعا مسیر مستقیم را از دست می دهند؛ لقمه حرام نیز سومین ویژگی کسانی است که از منظر امام حسین(ع) به دام تحیر منفی می افتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha