جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اربعین 1398

حوزه/ همزمان با اربعین امام حسین (ع) میلیون ها زائر از نقاط مختلف جهان برای زیارت اربعین راهی سرزمین کربلا شدند و آستان مقدس حسینی و عباسی نیز برای پذیرایی از زائران اربعین تمامی توان و امکانات خود را به کار گرفت.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، همزمان با اربعین امام حسین (ع) میلیون ها زائر از نقاط مختلف جهان برای زیارت اربعین راهی سرزمین کربلا شدند و آستان مقدس حسینی و عباسی نیز برای پذیرایی از زائران اربعین تمامی توان و امکانات خود را به کار گرفت.

با نزدیکی به مراسم اربعین، سیل زائران از خیابان ها و راه های مختلف به سمت کربلا سرازیر شده و وارد حرم امام حسین (ع) و حضرت اباالفضل العباس (ع) شد.

خیابان های منتهی به کربلا پر از زائرانی بود که برای به نمایش گذاشتن زیباترین تصاویر ولایتمداری و وفاداری به امام حسین (ع) به این مکان مقدس آمده اند.

آستان مقدس حسینی و عباسی تمامی امکانات خود را برای خدمت رسانی و تسهیل امر زیارت برای زائران اربعین به کار گرفتند.

تعداد زائران اربعین امسال از مرز ۱۵ میلیون گذشت

آستان مقدس عباسی اعلام کرد: تعداد زائرانی که از ۶ تا ظهر روز ۲۰ صفر به کربلا مشرف شدند، (۱۵.۲۲۹.۹۵۵) نفر بوده که توسط شمارشگر الکترونیکی ورودی شهر کربلا شمارش شده است.

خادمان عتبات مقدس همانند عادت و روال ۱۳ قرن خود به زائران اربعین حسینی خدمات مختلفی در زمینه پزشکی، مواد غذایی و موارد دیگر ارائه داده است.

تعداد این زائران در سال ۱۴۴۰ هـ ق (۱۵,۳۲۲,۹۴۹) نفر، در سال ۱۴۳۹ هـ ق (۱۳,۸۷۴,۸۱۸) و در سال ۱۴۳۸ هـ ق (۱۱,۲۱۰,۳۶۷) نفر بوده است.

عزاداری زائران اربعین در مصیبت حضرت اباعبد الله الحسین (ع)

از ۱۸ صفر و مطابق برنامه آستان مقدس حسینی و عباسی، دسته های عزاداری یکی پس از دیگری وارد حرم حضرت عباس (ع) شده و بعد از عرض تسلیت و سینه زنی به سمت بین الحرمین حرکت کردند.

عزاداران در مسیر خود به سمت حرم امام حسین (ع) جلوه زیبایی از عرض ارادت به ساحت سرور آزادگان جهان را به نمایش گذاشتند و بعد از عبور از بین الحرمین وارد حرم امام حسین (ع) شدند و در آنجا نیز مراسم عزاداری و سینه زنی ویژه ای برگزار کردند.

 ارائه خدمات مختلف به زائران اربعین حسینی

آستان مقدس حسینی و عباسی از زمان ورود زائران اربعین حسینی به کربلا انواع و اقسام خدمات را ارائه داده و تمام امکانات خود را به کار گرفت.

از جمله خدمات این آستان در ایام اربعین موارد زیر است:

۱- توزیع مواد خوردنی و نوشیدنی در وعده های صبحانه، ناهار و شام.

۲- فراهم کردن استراحتگاه، پتو و فرش برای زائران.

۳- ارشاد دینی و پاسخگویی به سؤالات شرعی.

۴- خدمات گمشدگان و راهنمایی زائران.

۵- برنامه فرهنگی، ارشاد و هدایت فکری.

۶- افزایش گیت های بازرسی زائران.

۷- تعیین در های مخصوص ورود و خروج زائران.

۸- اختصاص سرداب های امام حسین(ع) و امام جواد (ع) برای زنان.

استقرار مبلغان برای پاسخگویی به سؤالات شرعی

مبلّغین حوزه علمیه نجف اشرف با حضور در ایستگاه های تبلیغی به سؤالات شرعی و دینی زائران اربعین امام حسین (ع) پاسخ گفتند.

حدود چهل مبلّغ از طلاب حوزه علمیه نجف اشرف برای بیان احکام شرعی، فقهی و مسائل مبتلا به زائران در ۱۰ ایستگاه تبلیغی مستقر شدند.

پوشش خبری زیارت اربعین توسط ۳۵۰ رسانه داخلی و خارجی

۳۵۰ رسانه شنیداری، دیداری و الکترونیکی و ۱۲ شبکه ماهواره ای به صورت مستقیم حرکت زائران و خدمات ارائه شده به زائران را پوشش خبری قرار دادند.

این رسانه ها در آستان مقدس حسینی و عباسی و منطقه بین الحرمین مستقر شدند.

تیم رسانه ای مشتمل بر ۶۰ نفر و از کشور هایی مثل ایران، بلژیک، انگلیس، ترکیه، بحرین، بوسنی و هرزگوین و آلمان بودند.

حضور ۱۰۷۰۰ موکب خدماتی و عزاداری از کشور های جهان

تعداد ۱۰۷۰۰موکب خدماتی و عزاداری در ایام اربعین در کربلای امام حسین (ع) خدمت رسانی و مراسم عزاداری و سینه زنی برگزار کردند.

همچنین ایستگاه های پزشکی در نقاط مختلف حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) برپا شد که کادر پزشکی از ده کشور جهان در این ایستگاه ها به مداوای زائران اربعین مشغول بودند.

این پزشکان از کشورهایی مثل ایران، لبنان، عربستان، تانزانیا و بحرین و سوریه بودند.

برپایی نمایشگاه کتاب برای زائران اربعین

آستان مقدس عباسی به مناسبت ایام اربعین که زائران میلیونی به سوی کربلا سرازیر می شوند، از این فرصت برای تبلیغ دینی، فکری و فرهنگی استفاده کرده و نمایشگاه کتابی را برپا نمود.

آستان عباسی اقدام به آماده سازی و چاپ هزاران کتاب از منشورات خود کرده و کتاب هایی که متناسب با ایام زیارت میلیونی است را در نمایشگاه خود مستقر کرد.

این نمایشگاه با استقبال گسترده زائران رو  به رو شد.

همچنین کتابچه و بروشور هایی که مناسب فضای زیارتی است و دارای مضمون دینی، فقهی و اعتقادی است میان زائران توزیع شد.

نمایشگاه آثار هنری عاشورایی

از فعالیت های دیگر آستان حسینی و عباسی برپایی نمایشگاه تابلو ها و آثار هنری بود که وقایع روز عاشورا را به تصویر می کشیدند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha