جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله سید احمد خاتمی

حوزه/ آیت الله خاتمی با بیان اینکه غیرت دینی در عرصه سیاسی به چه شکلی است؟، اظهار کرد: عرصه سیاسی به معنای عام است و نه فقط در عرصه حکومتی. آنچه از امام(ره) در عرصه دین آموختیم که او هم از مکتب قرآن آموخته، این است که دین فقط برای آباد کردن آخرت نیامده است. رسالت دین هم آبادی آخرت است هم آبادی دنیا.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، در ارتباط تلفنی با رادیو اربعین، امر به معروف و نهی از منکر را جلوه غیرت دینی دانست و گفت: این غیرت دینی ابعادی دارد. در بعد فردی عفت دینی به معنای پاکدامنی، پاک لقمه ای، پاک پوششی، پاک زبانی، پاک رفتاری است.

وی با بیان اینکه غیرت دینی در عرصه سیاسی به چه شکلی است؟، اظهار کرد: عرصه سیاسی به معنای عام است و نه فقط در عرصه حکومتی. آنچه از امام(ره) در عرصه دین آموختیم که او هم از مکتب قرآن آموخته، این است که دین فقط برای آباد کردن آخرت نیامده است. رسالت دین هم آبادی آخرت است هم آبادی دنیا.

آیت الله خاتمی با تاکید بر اینکه دین برنامه زندگی است و در عرصه سیاست هم برنامه دارد، گفت: قرآن برنامه سربلندی این جهان و آن جهان را معرفی می کند. ما متاسفانه شاهدیم که بعد از پیروزی انقلاب هم کسانی بر سکولاریسم می دمند. سکولاریسم یعنی جدایی دین از عرصه حکومت. دین آمده هم دنیای انسان را بهشت کند و هم آخرت را. البته دین نیامده به زور مردم را به بهشت ببرد اما دین جاده بهشت را باید صاف کند. اگر قرار شد دین برنامه زندگی باشد در عرصه سیاست هم باید برنامه داشته باشد و برنامه دارد ما باید به سراغ دین برویم تا این برنامه ها را بیاموزیم.

وی با اشاره به اینکه دین عین سیاست است، یاد آور شد: قبل از امام راحل (ره)، شهید مدرس این ایده قرآنی را مطرح کرده بود. لیکن دینی عین سیاست است که دین به سیاست خط بدهد و نه سیاست به دین. اگر سیاست بخواهد به دین خط بدهد همانند سیاست معاویه می شود همان که امیرالمومنین(ع) می فرمود، بلد هستیم، اما نزدیکش نمی شویم چون ما دینمان به سیاستمان خط می دهد.

امام جمعه موقت تهران ضمن بیان اینکه باید مراقب باشیم، دین را فدای سیاست نکنیم، تصریح کرد: دین را فدای سیاست کردن این است که انسان، آخرتش را بفروشد، آخرتش را برای سیاست تباه کند. بدبختی بیشتر این است که آدم دینش را فدا کند برای سیاست دیگران. دیگری می خواهد به مجلس برود هوادارنش بیایند اینچنین عمل کنند که برای رفتن کاندیدایشان دروغ بگویند، تهمت بزنند، افترا داشته باشند، جامعه را به تفرقه بکشانند، این همان فروختن دین به دنیای دیگران است. ما سیاسی هستیم اما سیاسی دینی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در یک جامعه زنده و آزاد باید یکدیگر و سلایق یکدیگر را تحمل کنیم، متذکر شد: اختلاف سلیقه خطرناک نیست، حیات یک جامعه به اختلاف سلایق است. با اختلاف سلیقه هاست که جامعه اداره می شود بنا نیست و نبوده و نخواهد بود که در این کشور یک سلیقه حرف اول را بزند. جامعه آزاد است و همه سلایق داخل نظام باید باشند و حرفشان را برنند.

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه اختلاف سلیقه با تفرقه تفاوت ماهوی دارد، گفت: اختلاف سلیقه این است که هدف یکی است. باید اختلاف سلیقه ها را تحمل کنیم و بپذیریم که ممکن است او هم در سلیقه درست بگوید و درست عمل کند.

وی افزود: ما در یک جامعه دینی باید اختلاف سلایق را تمرین کنیم و باور کنیم که مسئله سلایق یک اصل پذیرفته شدنی در جامعه آزاد است، نمی شود ما آزادی را بپذیریم، اما اختلاف سلیقه ها را نپذیریم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با توصیه به حق طلبی و صبر اظهار کرد: تواصی به حق و حق مداری، تواصی به صبر و مقاومت، این عرصه غیرت دینی در عرصه سیاسی است. در یک جامعه ممکن است کسی از حق بلغزد و در مورد همه هم هست این مشکل برای غیر معصومین ممکن است اتفاق بیفتد بنابراین باید همدیگر را سفارش به حق کرد، همدیگر را سفارش به صبر و مقاومت کرد.

وی افزود: از مصادیق بارز تواصی به حق و تواصی به صبر، دمیدن روح امید است. همه عناصر امید در کشور در حد نصاب موج می زند. اولین عنصر امید، عنایت ذات مقدس ربوبی است.

آیت الله خاتمی در ادامه گفت: دومین عنصر امید، عنایات معصومین (ع) است، فکر نمی کنم کسی تردید داشته باشد که ایران اسلامی پایتخت اهل بیت (ع) است. خانه حسین (ع) است. در شب و روز اربعین می بینید که کل رسانه های ما عزا خانه اباعبدالله (ع) است و در کل دنیا این خبر نیست.

وی، وجود مردمی وفادار را عنصر سوم امید دانست و گفت: دشمنان انواع تلاش ها را به کار بردند تا مردم را از این انقلاب و نهضت حسینی که نهضت الهی است جدا کنند. به فضل خدا نتوانستند و نمی توانند چون در اوج گرانی ها مردم به راهپیمایی ۲۲ بهمن می آیند و یا در راهپیمایی روز قدس شرکت می کنند و این بدان معناست که مردم مشکلشان را دارند و می بینند اما در عین حال اهل تحلیل هستند و تحلیلشان به آن ها می رساند که از انقلابشان حمایت کنند.

امام جمعه موقت تهران اظها کرد: چهارمین عنصر، وجود جوانانی مستعد است که به فضل خدا با استعدادهای فراوانشان عرصه علمی کشور را پیش بردند و در رده های بالای نظام اسلامی ما را نشاندند.

وی، نیروهای مسلح توانمند را از مصادیق بارز تواصی به حق و تواصی به صبر و دمیدن به عنصر امید برشمرد و بیان کرد: نیروهای مسلح ما از جهت ایمان و باور در نساب نظام اسلامی هستند در عرصه توان نظامی پهپاد جاسوسی آمریکا را در هوا زدند و اعلام کردند که این کار را انجام دادند. این بدین معناست که ما کاری را که انجام دادیم را می گوییم و کاری که انجام ندادیم تهمت ناچسب است.

آیت الله خاتمی عنوان کرد: پنجمین نکته در عرصه غیرت دینی در عرصه سیاسی، انصاف است. انصاف یعنی حق مداری حتی نسبت به آن هایی که قبولشان ندارید. خوبی را ببینید هرکسی خوبی را انجام می دهد تشویقش کنید و بدی را ببینید و این بد را هرکسی که انجام می دهد نکوهشش کنید. این یعنی نفی حزب مداری، نفی باند مداری. فقط باید خدا گرا و حق مدار بود. غیرت دینی در عرصه سیاسی، جامعه را به سمت عدالت، برخوردهای حق گرایانه می برد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور از مصادیق غیرت دینی در عرصه سیاسی را بدبینی به دشمنان نام برد و متذکر شد: باید بدانیم که دشمن، دشمن است و از او جز دشمنی بر نمی آید حتی اگر لبخند هم می زند باید به این لبخندش بدبین بود. بدانید اگر شما صبوری، مقاومت پیشه کنید و تقوا و حریم برای خدا نگهدارید تمام توطئه های آن ها خنثی خواهد شد.

نماینده مجلس خبرگان هشدار داد: تحت تاثیر شایعات و فضای آلوده ای که دشمنان درست می کنند نباید بود. نباید دروغ های آن ها را تکرار کرد. ما دو گونه دروغگو داریم، یکی دروغگوی واقعی کسی که خبر سازی می کند. کار دشمنان خبرسازی است ما باید از سپاه تشکر کنیم که سردسته آمد نیوز، این کانال خیانت و جنایت را گرفتند. این ها دروغ را می ساختند و می گفتند.

آیت الله خاتمی افزود: دروغگوی دوم کسانی هستند که دروغ را نقل می کنند. امیرالمومنین(ع) می فرماید چیزی را که نمی دانی دروغ است و یا راست، اگر بگویید، دروغگو هستید ولو خودتان نساخته باشید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha