سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
نماز

حوزه/ رئیس امور فرهنگی و روحانیون صنعت نفت در منطقه ۷ کشور گفت: کسی‌که با نماز مأنوس است بدون شک و تردید در قلمرو نور و روشنایی معنوی و خدایی قرار دارد و آنکه با نماز فاصله دارد از این نور و روشنایی دور افتاده و خود را در محیط  تاریکی و ظلمت جای داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام عباس درویشی، ظهر امروز در جمع مربیان و فعالین قرآنی شهر سنندج اظهار داشت: نماز مومن در برابر خداوند متعال اقرار به بندگی و کوچک بودنش در مقابل این همه نعمت و بزرگی پروردگار است.

رئیس امور فرهنگی و روحانیون صنعت نفت در منطقه ۷ کشور ادامه داد: نماز به نوعی چشمان دل و باطن انسان را به سمت معنویات باز می کند و بالعکس این، غریبه بودن با نماز و عبادت خداوند دل و ضمیر انسان را سیاه و تاریک می کند.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: شیخ «نجم‌الدین کبری» عارف نامیدر این باره می‌گوید: «مردم نابینایند؛ مگر کسی‌که خداوند پرده از برابر چشمان وی برگیرد و پرده چیزی بیرون از مردم نیست؛ بلکه از وجود خود مردم است و آن تاریکی وجود ایشان است.

حجت الاسلام درویشی در ادامه سخنان خود گفت: با وجود اینکه هر کدام از احکام و دستورات دین مبین اسلامی برای خود اهمیت و ارزش خاصی دارند، ولی با این وجود باید گفت که بعد از شناخت وجود خداوند و اقرار به وحدانیت وی، هیچ فریضه ‌ای به جایگاه نماز نمی رسد.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه نماز معراج مومن و عامل تقرب وی به درگاه خداوند متعال می باشد، عنوان کرد: نماز دین اسلام معیار پذیرفته شدن سایر اعمال مومن شناخته شده است، از این رو رسول اکرم (ص) سفارش اکیدی درباره اقامه نماز دارند.

رئیس امور فرهنگی و روحانیون صنعت نفت در منطقه ۷ کشور گفت: با این وجود برخی از افراد و حتی جریان ها با فلسفه بافی های خود این سخن و کلام را بیان می کنند که خداوند که وجودی بی نیاز و صمد است، چه نیازی به نماز بنده ناچیز خود دارد.

وی تصریح کرد: در جواب این افراد باید گفت که پرورگار متعال به نماز و عبادت‌ها نیازی ندارد و آنچه فرایند عبادت خواهد بود چیزی جز بهره‌ مندی ما نسبت به آثار عبادت و تبعات ناشی از آن نیست.

حجت الاسلام درویشی با اشاره به اینکه همواره نام و یاد خداوند آرامش دهنده قلب ها و دلها می باشد، گفت: انسان ذاتا موجودی مضطراب است و گاه عامل این اضطراب و بیفراری عوامل مادی و دنیوی است و گاه عوامل معنوی و روحی و احساس خلا معنویت می تواند باشد، لذا نماز و راز و نیاز بدون واسطه با خداوند متعال می تواند این اضطراب ها را از ما دور سازد.

وی ادامه داد: نماز یعنی اینکه بنده در برابر خداوند بایستد و اظهار بندگی کند و دست نیاز به سوی او دراز کند. کسی‌که به نماز می‌ایستد باید محضر خدا را درک کند و بداند در برابر چه مقامی ایستاده و در نتیجه وظیفه‌ بندگی را با نهایت خضوع و خشوع بجا آورد.

حجت الاسلام درویشی با اشاره به اینکه حقیقت نماز همچون سایر امور در باطن و روح او نهفته شده است، بیان کرد: هرگاه آن حقیقت بخواهد در عالم خارج تحقق یابد، قطعاً باید در همین صورت و قالب خاص باشد در غیر این صورت نماز نیست، بلکه پدیده‌ دیگری است.

وی در ادامه به حدیثی ار رسول اکرم (ص) درباره جایگاه نماز در دین و زندگی انسان اشاره کرد و بیان داشت: پیامبر اسلام (ص) درباره نماز می‌فرمایند: « مثل نماز مثل ستون خیمه است، اگر ستون خیمه برپا باشد طناب‌ها و میخ‌ها و پوشش خیمه نیز سودمند است. آنگاه که ستون خیمه بشکند میخ‌ها و طناب‌ها و پوشش خیمه سودی نخواهد داشت.»

حجت الاسلام درویشی در پایان سخنان خود گفت: کسی‌که با نماز مأنوس است بدون شک و تردید در قلمرو نور و روشنایی معنوی و خدایی قرار دارد و آنکه با نماز فاصله دارد از این نور و روشنایی دور افتاده و خود را در محیط  تاریکی و ظلمت جای داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha