جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محمد سالار

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین محمد سالار در یادداشتی به تبیین دستاوردهای جهانی پیاده روی اربعین حسینی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام و المسلمین محمد سالار، عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی، در یادداشتی به تبیین دستاوردهای جهانی پیاده روی اربعین حسینی پرداخته است. متن این یادداشت را در ادامه می خوانید:

بار دیگر اربعین حسینی از راه رسید و سیل مشتاقان و دلدادگان سرور آزادگان حضرت اباعبدالله الحسین از راه های دور و نزدیک از اقصی نقاط جهان با پای پیاده راهی قبله عشاق کربلای معلی شدند. میلیونها عاشق بی قرار مشتاقان جاده عاشقی نجف تا کربلا را به پاس زنده نگه داشتن یاد و نام اهل بیت و سیره امام سجاد و حضرت زینب کبری کاروان اسرا جابربن عبدالله انصاری و عطیه عوفی که سنت عزاداری حسین بن علی را پایه‌گذاری کردند قدم به قدم پیمودند. راستی چه رمز و رازی در این قیام عاشورا و نهضت خونین حسینی نهفته است که چون نگینی بر انگشتری تاریخ بشر و انسانیت همواره می درخشد؟ علل جاودانگی و ماندگاری این نهضت جهانی چیست؟ و چرا هیچ وقت فراموش نمی شود؟

پیامبر گرامی اسلام می فرماید: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فی قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً

شهادت امام حسین علیه السلام حرارت و داغ سوزان است در دل های مومنان که هرگز سرد و خاموش نمی شود اجتماع قریب ۳۰ میلیونی سرشار از شور و شوق و با شکوه و عظمت اربعین حسینی به خاطر توفیق و محبت عمیق و پایداری ائمه اطهار علیه السلام در اعماق دل شیعیان و پیروان مکتب حسینی قرار داده اند که محبت آنها به سوی امام و مقتدایشان کشیده می شود. در طول تاریخ عده ای  تلاش می کردند تا نام حسین و کربلا را از ذهن ها دور کنند و فرهنگ حسینی را از صفحه روزگار محو و نابود سازند. لذا برای رسیدن به اهداف شیطانی و پلید خویش از هیچ توطئه و دسیسه دریغ نکردند یک بنای قبر مطهر ابی عبدالله را تخریب نموده زمین کربلا را در زمان متوکل عباسی شخم زدند و بار دیگر آن زمین را به آب بستند، بار دیگر با انواع و اقسام فشارهای جسمی و روحی و شکنجه های شدید با زائران حسینی برای زیارت کربلا مخالفت نمودند، اما با وجود همه این تلاش ها و اقدامات غیر اسلامی و ضد انسانی دشمنان و حکومت های ستمگر امروزه نام حسین پس از قرن‌ها همچنان شهره ی جهان است و به آزادگان و حق جویان عالم نور امید می بخشد.

فداکاری و شهادت امام حسین دین را احیا کرد و از آنجا که دین الهی همیشگی و جاودانی است احیا گر دین خداوند نیز هرگز نمی میرد و نامش در عالم هستی جاودان خواهد بود و راهش همواره بر تارک زمان جاری است. اربعین فرصت بسیار مهم و مغتنمی برای بررسی اهداف و درس های عاشورا می باشد. برجسته‌ترین پیام عاشورا و اربعین حسینی درس عزت مداری است زیرا در فرهنگ اسلام، مسلمان عزیز است و ذلت و زبونی با مسلمانی قابل جمع نیست.

 مسلمان هرگز زیر بار ننگ و خواری و ذلت نمیرود همراهی و پذیرش سلطه دشمنان خدا در اسلام مذموم است.یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیاءَ.

یکی از شعارهای امام حسین در روز عاشورا این شعار بود:

 اَلْمَوْتُ خَیْرٌ مِنْ رُکُوبِ اَلْعَارِ

وَ اَلْعَارُ خَیْرٌ مِنْ دُخُولِ اَلنَّارِ

 مرگ از پذیرش ننگ بهتر وننگ از ورود در آتش سزاوار تر است.

یکی از افتخارات پیروان مکتب حسینی و انقلاب اسلامی مبارزه با استکبار جهانی و زیاده خواهی های آمریکای جهانخوار است که در قبال ظلم و جنایت و زورگویی کرنش نخواهند کرد. رهبر معظم انقلاب در مراسم تقدیر از مهمان‌نوازی موکب داران عراقی و خادمان راهپیمایی اربعین فرمودند:

دنیای امروز گرفتار ظلم و فساد و پستی شده است و به شدت نیازمند معرفت آزادگی حسینی است و اگر امام حسین به درستی معرفی شود در واقع اسلام  و قرآن معرفی شده است.

معظم‌له با تاکید بر اینکه منطق و پیام امام حسین نجات بخش دنیا از حاکمیت جبهه کفر و استکبار خواهد بود فرمودند: منطق امام حسین منطق دفاع از حق و ایستادگی در مقابل زور و توهین و گمراهی و استکبار است و جوانان دنیا و ملت‌های بی غرض امروز تشنه و نیازمند به این منطق هستند و حرکت عظیم راهپیمایی اربعین می‌تواند معرفت و منطق حسینی را به دنیا معرفی کند.

راهپیمایی عظیم اربعین بهترین فرصت برای تقویت روحیه وحدت و همبستگی افزایش ایمان باورها و تقویت روحیه جهادی در قبال مستکبران عالم و تلاش در جهت رفع گرفتاری‌ها و مشکلات مسلمانان جهان است.

 حربه دشمنان جهت تسلط بر منابع و مصالح جهان اسلام سلاح تفرقه و اختلاف آفرینی است که متاسفانه به خاطر جهل و ناآگاهی برخی از جوامع اسلامی ضربه های شدیدی بر پیکره جهان اسلام وارد ساخته است. حسین بن علی خون داد تا جهل و ناآگاهی علمی و عملی را از میان بردارد و گمراهی وضلالت را از جامعه ریشه کن سازد.

بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِیرَهِ الضَّلالَه

خداوندا حسین ابن علی جانش را در راه تو نثار کرد تا بندگانت را از نادانی و سرگردانی و گمراهی نجات بخشد.

 امام حسین تنها به جامعه اسلامی و به خصوص جهان تشیع تعلق ندارد بلکه متعلق به تمام آزادیخواهان و حق طلبان جهان است لذا یکی از بهترین فرصت ها برای ابلاغ پیام حسینی پیاده روی عظیم اربعین است تا همه جهانیان از اقوام و اقلیت‌ها و ادیان و مذاهب مختلف که در این اجتماع بزرگ شرکت می‌کنند، بدانند نهضت امام حسین یک نهضت فرادینی و جهانی است و خواهان آزادی و رهایی همه انسان‌ها از قید و بند اسارت و بردگی است و حد و مرز جغرافیایی ندارد که امروز بیش از هر زمان دیگر جامعه جهانی تشنه فرهنگ و معارف اسلام ناب و الگوپذیری و سرمشق از فرهنگ حسینی می باشد .شایسته است  نهضت عاشورا با سبک و سیاق مناسب علمی ، استدلالی و منطقه‌ای برای سیل مشتاقان شرکت کننده در کنگره عظیم اربعین مطرح گردد.

حفظ روحیه اخلاص، ایثار، ازخودگذشتگی و اهتمام به انجام عزاداری به سبک سنتی و بی پیرایه پرهیز از خرافات و بدعت هایی که با روح نهضت حسینی منافات داشته و باعث شادی و بهانه دادن به دست دشمنان اسلام خواهد شد از مهمترین وظایف و رسالت زائران اربعین حسینی محسوب می گردد. بدون تردید رعایت آداب مهمانی و سفر و امور زیارت موجب خوشنودی حسین بن علی و خاندان عصمت و طهارت خواهد بود.

 برجسته ترین پیام های اربعین حسینی عزت، اقتدار ، وحدت، حق طلبی ، ظلم ناپذیری، برادری و اخوت اسلامی است که همگان موظفند برای گسترش و توسعه و ترویج این پیام‌های انسان‌ساز تلاش نمایند و موجب افتخار و سربلندی اهل بیت(ع) باشند.

 امام صادق در این خصوص می‌فرمایند:

رحم الله من حببنا الی الناس

 خداوند رحمت کند کسی را که ما را محبوب مردم قرار دهد.(اصول کافی جلد۸ ص ۲۲۹)

۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha